Öt évet késett a bosnyákok szupervonata

Fotó: wikimedia - Falk2 / wikimedia - Falk2

-

Már az sem világos, miért vették meg egy évtizede a spanyol Talgókat.


Szarajevó és Doboj között elindult az első Talgo-kocsikból álló szerelvény – írja az iho.hu közlekedési portál. A ŽFBH, vagyis Bosznia és Hercegovina Föderáció vasútja több mint tíz éve rendelte meg Spanyolországból a vagonokat. Az igen korszerű kocsik 2011-ben meg is érkeztek, de azóta Szarajevóban félreállítva álltak.


A nappali és éjszakai kocsik megvétele eleve indokolatlannak tűnt. Az ország lepusztult vasútvonalain nem lehet kihasználni, hogy nagy sebességgel lehet vontatni őket, azt pedig különösen nem, hogy a billenőszekrényes vagonok az ívekben bedőlve a normál járműveknél nagyobb sebességre lennének képesek. Eleve lelassítja a vonatok közlekedését, hogy a ŽFBH határköre csak a Föderációra, azaz a bosnyák és a horvát kézen lévő területekre terjed ki, a Boszniai Szerb Köztársaságnak saját vasúttársasága van, és az entitáshatáron cserélik a mozdonyt is.

A Talgo-szerelvények általában túl nagyok is az utasok számához képest, és a korszerű, igényes vagonok karbantartása is nehéz feladat elé állítja a ŽFBH-t.

Most mégis elindultak a Talgók, igaz, csupán egy vonalon egyetlen vonatpárban. A forgalom kiterjesztését tervezik, de ígéretekből eddig sem volt hiány, volt úgy is már, hogy Budapestre is jönnek ezek a kocsik.