Összhangban a piaci igényekkel – már a kezdetekkor

-

A startupok kilencven százaléka a süllyesztőben végzi. De vajon mi állhat az ijesztő és vészjósló statisztika mögött?


A legtöbb startupper meg van róla győződve, hogy ő találta fel a spanyolviaszt. Nem árt azonban már az elején levenni a rózsaszín napszemüveget és felmérni, hogy a világnak valóban szüksége van-e az eget rengető ötletünkre, és találkozik-e elképzelésünk a valós piaci igényekkel. Az Entrepreneur online magazin összefoglalta, miért annyira fontos a validálás már a vállalkozások kezdeti fázisában.

Amikor egy startupper fejéből kipattan a forradalmian új (vagy annak hitt) koncepció, a legrosszabb, amit tehet, ha azonnal és óriási hévvel nekiáll a megvalósításnak anélkül, hogy felmérné, a termék egyáltalán megtalálná-e helyét a piacon. Sok induló vállalkozás végül pontosan azért fullad kudarcba, mert az alapítók egyszerűen nem veszik tudomásul, hogy mennyire fontos már a korai stádiumban a felhasználók visszajelzése. Nem teszik fel maguknak a kérdést: vajon tényleg érdekelné az embereket a termékem?

Pedig kizárólag a felhasználói visszajelzések alapján tudjuk eldönteni, hogy ötletünkben van-e valódi potenciál vagy szükség van-e némi finomhangolásra, esetleg jobb, ha végleg lemondunk róla. Ráadásul a kezdetekkor még viszonylag könnyen alakíthatunk is a koncepciónkon, hogy az nagyobb összhangban legyen az ügyfelek valós igényeivel. A validálásnak több módja is van, de egy biztos: végzetes hiba lehet kihagyni ezt a lépést.

Az egyik leghatékonyabb módszer – mely bármilyen piackutatásnál és kérdőívnél többet ér –, ha a terméket a vásárlók kezébe adjuk. Az ügyfelek benyomásai ugyanis elősegítik, hogy olyanná formálhassuk eszközünket vagy szolgáltatásunkat, ami tökéletesen lefedi a felhasználói igényeket. Ezt támogatja a lean filozófia is, melynek lényege, hogy meg kell szüntetnünk mindennemű pazarlást. Ez a startupok esetében azt jelenti, hogy a korai időszakban a termékfejlesztés mellett – vagy helyett – a vevői elkötelezettség növelésén kell dolgozni. Mindenekelőtt legyen egy működő prototípus, amit megfuttathatunk a lehetséges ügyfelek között.

A legjobb startupok sem tudtak volna a vevői visszajelzések nélkül magasra törni. Minden vállalkozásnak szüksége van a hús-vér ügyfelek visszajelzésére, hiszen maga a termék is nekik készül. Ha pedig kiderül, hogy ötletünk nem elég jó, még időben lemondhatunk róla, és megkímélhetjük magunkat a felesleges veszteségtől és csalódásoktól. Viszont szerencsés esetben a visszajelzések mentén rátalálhatunk arra az útra, amely a sikerhez vezet.