Őrült ámokfutó vagy meg nem értett zseni?

Fotó: AFP / ANDREJ ISAKOVIC

-

Pastor Maldonadót akár akarja, akár nem, mindig megtalálja a balhé a pályán. Sokan nem értik, mit keres még mindig a Forma–1-ben, ő viszont nem érti, miért kételkednek mindig a képességeiben. Nem könnyű belelátni Maldonado fejébe, mi mégis megpróbáltuk. A Hungaroringen beszéltünk vele, miközben dörgött és villámlott.


Pastor Maldonadóról nemcsak mint versenyzőről, hanem mint jelenségről is tudomást kell venni. A Forma–1-ben eltöltött eddigi csaknem négy éve alatt olyan hírnévre tett szert, amit mások kemény világbajnoki győzelmekkel tudtak csak elérni. Maldonado viszont akciózott néhányszor a pályán, és aki látta, egy életre megjegyezte a nevét.

Maldonado jó párszor volt gyors, de még többször keveredett valamilyen balhéba. És a jelenlegi mezőnyben senkit nem kritizáltak, cikiztek és büntettek többször, mint a venezuelait. Ugyanakkor olyan komikus elemeket visz be a sokszor száraznak tűnő versenyforgatókönyvekbe, amelyek kétségtelenül megfűszerezik az egyes futamokat, nem is szólva arról, hogy a futamok után van miről beszélni, a Twitteren pedig tombolhatnak a poénok és a mémek. De lehet-e komolyan venni? És mi lehet a fejében? A Hungaroringen ültünk le vele beszélgetni, hogy kiderítsük. Égi jelnek tekintettük, hogy a legnagyobb viharban találkoztunk.


Formula One World ChampionshipPastor Maldonado (VEN) Lotus F1 Team.Hungarian Grand Prix, Friday 24th July 2015. Budapest, Hungary.

Posted by Lotus F1 Team on Monday, July 27, 2015

Pastor Maldonado végtelenül közvetlen és kedves beszélgetőpartner. Amikor szemtől szemben ülve még a fogszabályozója is felvillan néha, szinte lehetetlen összekötni ezt a kedélyes személyiséget azzal az agresszív versenyzővel, akivé lesz a pályán.

Nem tudjuk azonban elfelejteni, hogy Pastor Maldonado kétségtelenül sokat tett azért, hogy ámokfutóként azonosítsa be az F1-es közönség – meg is kapta a Crashtor becenevet a brit médiától –, és ez a címke olyan erősen tapad, hogy akkor sem tudja levakarni magáról, ha épp a körülmények szerencsétlen játéka folytán lesz az incidensek főszereplője. Maldonadónak egyébként ütközési számlálót is létrehozott az internet, itt figyelni lehet, hogy épp aktuálisan történt-e vele valami a pályán, de a Twitteren is lehet követni, hogy megvolt-e a következő ütközése, vagy még várni kell rá.



Egyszer fent, sokszor lent

Pastor Maldonado F1-es karrierje leginkább a szélsőséges jelzővel írható le. Hogy mennyire szélsőséges? Az eddigi 87 Forma–1-es futamából tízszer volt pontszerző. Másrészt viszont elmondhatja magáról, hogy Grand Prix-győztes. 2004 óta a Williams egyetlen futamgyőzelmét ő szállította 2012-ben Barcelonában. Erre alapozza egyébként azt a meggyőződését, hogy ha egyszer nyerni tudott, akkor kétszer vagy háromszor is nyerni tudna. Igaz, a barcelonai győzelme után nyolc futamnak kellett eltelnie, hogy legalább megint pontot szerezzen, és azóta sem került igazán közel a nyeréshez. Idén az eddigi tíz futamból hatot kellett feladnia, és mindössze kétszer – Kanadában és Ausztriában – tudott pontot szerezni.



Pastor Maldonado magához képest is nagyot ment az idei Magyar Nagydíjon, és az akcióival folyamatos elfoglaltságot biztosított a versenybíróknak, akik három büntetést is kiosztottak rá – ez igazi Maldonado-féle mesterhármas volt –, ráadásul kifejezetten buta szabálysértésekért. Először a biztonsági autó mögött előzött, majd átlépte a sebességhatárt a bokszutcában, végül az egyes kanyarban koccant egyet Sergio Pérezzel, akinek a Force Indiáján pörgetett is egyet. Az áthajtásos büntetéseit az FIA két büntetőponttal fejelte még meg, a Lotus venezuelai versenyzője így már hatnál tart. (12 büntetőpont után automatikus eltiltás jár a következő versenyre.)


Pastor Maldonado eddigi Forma–1-es karrierje legalábbis rejtély, de biztosan vannak páran, akik már azt megkérdőjelezik, hogy miért Forma–1-es versenyző még egyáltalán, majd gyorsan rá is vágják, hogy nyilván a pénz miatt. Maldonado ugyanis a pénzre váltható venezuelai hazafiasság haszonélvezője, az állami olajvállalat, a PDVSA jelentős összeggel támogatja a karrierjét, és ezen keresztül az éppen aktuális csapatát – ebből a szempontból tehát kész főnyeremény. Cserébe nem tudja levakarni magáról a fizetős pilóta címkéjét sem.

Maldonado természetesen nem csak a pénz miatt van a Forma–1-ben. Az ide vezető útja ugyanis tényleg győzelmekkel volt kikövezve: nyert a Forma Renault-ban, a Forma–3000-ben és a GP2 bajnoka is volt.


Van rajta sapka, nincs rajta sapka

Maldonado minden igyekezete ellenére, hogy hiteles, profi és megbízható Forma–1-es versenyzőnek tűnjön, tisztában van azzal is, hogy nem feltétlenül ez a kép alakult ki róla. „Az emberek általában azt várják tőlem, hogy szórakoztatóvá tegyem a versenyeket” – ismeri el. Ez után az önreflektív megjegyzés után kénytelenek voltunk megkérdezni, hogy érez-e valamiféle előítéletet magával szemben a sorozatos ütközések, balhék miatt, és jogosnak találja-e ezeket, de Maldonado lelkiismerete tiszta. „Nincs több incidensem, mint a többi pilótának. Az emberek valamiért felnagyítják ezeket, a sajtó is állandóan emiatt piszkál, de igazság szerint nem nagyon érdekel, mert a csapatom elégedett velem. Megpróbálok mindig jobb helyezéseket elérni mindig küzdök. Az F1 nem hosszú távú verseny, a pilóták nem azért vannak itt, hogy csak elkezdjék és befejezzék a versenyt. Ez egy olyan sportág, ahol néha kockázatot kell vállalni”.

Itt mélyen Maldonado szemébe néztünk, és ennek tulajdonítjuk, hogy néhány mondat erejéig tartott némi önvizsgálatot: „Oké, lehet, hogy a karrierem elején túlságosan is sok kockázatot vállaltam, de az évek során tapasztaltabb lettem. Ez egy tanulási folyamat. Hamilton vagy Alonso is más versenyző volt a karrierje elején. Lehet, hogy én rosszabb voltam, de ezen át kell esni, a Forma–1 ilyen. Néha hülyének néznek, ha kockázatot vállalsz, máskor azért néznek hülyének, mert nem vállalsz kockázatot”.


Formula One World ChampionshipPastor Maldonado (VEN) Lotus F1 E23 sends sparks flying.Monaco Grand Prix, Saturday 23rd May 2015. Monte Carlo, Monaco.

Posted by Lotus F1 Team on Saturday, May 23, 2015

Maldonado már korábbi interjúkban is neheztelt kissé a kiemelt figyelemért. A Telegraphnak például arról panaszkodott, hogy ha más ütközik, az nem hír, bezzeg, ha ő koccan, az a címlapokra kerül, majd eredeti magyarázatot adott arra, hogy mégis mi történik vele a pályán: „Ahhoz, hogy megtaláld a határt, át kell lépned a határt. Azt hiszem, én elég tökös vagyok ahhoz, hogy minden alkalommal átlépjem.” Csak mellékesen jegyezzük meg, hogy Pastor Maldonado kedvenc filmje a Gladiátor.

Próbáltunk kicsit jobban belelátni Pastor Maldonado fejébe, de amikor azt feszegettük, hogy sokat szokott-e elmélkedni azon, ami a pályán történik, vagy inkább csak teszi a dolgát, és nem zavarja meg gondolkodással az akcióit, nagyon határozottan rávágta:


Én inkább csak harcolok.

Ami a versenyzői ars poeticáját illeti, az teljesen világos: „Szeretek helyeket nyerni a pályán, szeretem a kihívásokat, és amikor egy kihívás van előttem, akkor utána megyek”. Ezt feltehetően a teljes Forma–1-es mezőny meg tudná erősíteni.


Pastor Maldonado

Itt épp Max Chilton autóját szállítják el, miután Pastor Maldonado megtalálta a 2014-es Olasz Nagydíjon


Emberi dolgok

Maldonadóval szinte mindenkinek volt valami incidense már a pályán, de ő nem érzi, hogy ez megterhelné a kapcsolatait a többi pilótával, sőt azt mondja, vannak barátai a paddockban. Jules Bianchi halála után pedig az összetartás egyik egészen különleges formáját is megtapasztalta. Felipe Massával különösen jóban van, de a pályán persze más a helyzet: „Ott csak az számít, hogy legyőzzük egymást”.

A csapattársi dinamika mindenesetre érdekes lehet a Lotusnál. Próbáltuk feltérképezni, hogyan viszonyul egymáshoz Romain Grosjean és Pastor Maldonado, ezért mindkettőjüket megkérdeztük, hogy mit gondolnak a másikról. Grosjean már-már élvezte, hogy kibeszélheti a csapattársát, és vigyorogva mondta, hogy „nagyon hangos, borzalmas szomszéd ezzel az igazi dél-amerikai stílussal”, majd felvillantott egy másik ellentétet is közöttük: „Én mindig pontos vagyok, ő mindig késik.”


Formula One World Championship(L to R): Romain Grosjean (FRA) Lotus F1 Team and team mate Pastor Maldonado (VEN) Lotus...

Posted by Lotus F1 Team on Friday, May 8, 2015

Ehhez képest Maldonado szinte lefagyott, amikor feltettük neki a kérdést, hogy mit gondol Romain Grosjeanról, és az addig kedélyesen csevegő venezuelai arca hirtelen elkomorodott, de azért kipréselt magából néhány tőmondatot a francia csapattársáról. „Tehetséges versenyző. Jó meglátásai vannak, nagyon hasonlóak az enyémekhez. Nem igazán vagyunk barátok, de azért jól elvagyunk, a csapatért dolgozunk mind a ketten. De nem vagyunk ellenségek, vagy ilyesmi” – hozta ki a legtöbbet a számára valamiért érezhetően kellemetlen helyzetből.


A lányos apa

Pastor Maldonado tulajdonképpen mindenről szívesen beszél, a fény azonban két témánál csillan meg igazán a szemében. Az egyik az, amikor lehetőséget kap, hogy a versenyzői érdemeit fényezze, a másik pedig az, amikor a családja kerül szóba. A ma már két és fél éves lányáról beszélve pedig szinte elolvad. „Imádom, hogy apa vagyok, terveztük a babát, és most élvezünk minden közös pillanatot. A feleségem csodálatos anya, a lányom gyönyörű, és rengeteget tanít nekem az apaságról. Családként nagyon boldogak vagyunk, összenőttünk, ez az egész nagyszerű tapasztalat” – áradozik, de azért hozzáteszi, hogy versenyzőként nem változtatott rajta semmit az, hogy apa lett. „Nagyon szoros a kapcsolatom a lányommal, de megpróbálom szétválasztani az életemet: mindent beleadok, amikor a pályán vagyok, de a szabadidőmben száz százalékban a családomé vagyok”.


Valami mindig történik

Az újra és újra kiderült a beszélgetésünk alatt, hogy a Maldonado-féle világban mindig van valami, ami a siker útjába áll, de ez a valami nem Maldonado tehetsége. „Az elmúlt két évben nem voltunk versenyképesek, de nem azért, mert én nem voltam elég jó, hanem mert nem volt egy olyan autónk, amellyel a pontokért harcolhattunk volna. Az idén jó az autónk, de minden lehetséges probléma összejött. De ez is része a Forma–1-nek, része a versenyzésnek – tárja szét a karjait. – Azt gondolom, elég erős vagyok, ha arról van szó, hogy felül kell kerekedni a problémákon, és a csapatban is mind közösen dolgozunk a sikerért”. Amikor megengedően felvetjük, hogy végső soron nem mindig a saját hibájából kellett feladnia versenyt, Maldonado azonnal rávágja, hogy soha. Majd mosolyog egy hatalmasat.


Maldonado a 2011-es Malajziai Nagydíj szabadedzésén sem az autóval ment vissza a bokszba


Maldonadót minden helyzet képes feltüzelni. Az is, ha jó autója van, és az is, ha vert helyzetből kell kihoznia valamit. „Ezért vagyunk Forma–1-es pilóták, hogy kezeljük az ilyen helyzeteket. Mentálisan kifejezetten erős vagyok, egész életemben harcoltam a problémákkal, a többi versenyzővel, a többi csapattal. Nem könnyű Forma–1-es pilótának lenni, de én ezt szeretem. A mindennapi kihívást, hogy jobb legyek.”

És közben kiderül az is, hogy Maldonadóban van némi egészséges mazochizmus, azt meséli legalábbis, hogy a kemény, embert próbáló időket kifejezetten élvezi. „Néha elképzelem, milyen lenne, ha minden könnyű lenne. Nyilván szeretnék én is megnyerni minden versenyt egy Mercedesszel, de nincs Mercedesem. Szeretem, amikor nyomás van rajtam, hogy a legjobbat hozzam ki egy nehéz helyzetből, főleg, ha ezzel segíthetek a csapatnak is. Bízhatnak bennem, cserébe azt kérem, hogy én is bízhassak bennük.”

Pastor Maldonado jeleneleg 12 ponttal a 14. helyen áll a világbajnoki pontversenyben. (A csapattársa, Romain Grosjean 23 ponttal a 10.)


Formula One World ChampionshipPastor Maldonado (VEN) Lotus F1 Team.Austrian Grand Prix, Friday 19th June 2015. Spielberg, Austria.

Posted by Lotus F1 Team on Monday, June 22, 2015