Oroszországban internetes trollhadsereg terjeszti a kormánypropagandát

Fotó: Getty Images/iStockphoto / Norbert Sobolewski

-

Egy homályos hátterű oroszországi központ internetes trollok százait alkalmazza, akik váltott műszakban, megállás nélkül terjesztik a kormánypropagandát a világhálón - közölte a virtuális hadsereg két egykori tagja a The Guardian című brit lappal.


A cég két volt munkatársa arról számolt be, hogy tizenkét órás váltásban kellett dolgozniuk egy modern négyemeletes irodaházban Szentpéterváron. Az épület, amelynek a falán mindössze annyi áll, hogy „Üzleti centrum", állítólag az orosz trollhadsereg központja, ahol fizetett bloggerek serege dolgozik megállás nélkül. A The Guardian még fotót is közölt a Szavuskin utcai épületről.


A cikk szerint az a fő feladatuk, hogy a hazai és a külföldi internetes fórumokat és közösségi oldalakat elárasszák Nyugat-ellenes és Kreml-párti bejegyzésekkel. A The Guardian által megszólaltatott két egykori internetes troll egyike például álblogokat vezetett a Livejournal című internetes oldalon, a másik pedig orosz chatszobákban terjesztette a hivatalos propagandát. Közlésük szerint feketén alkalmazták őket, a fizetésüket készpénzben kapták.

Mindketten szigorú munkakörnyezetről számoltak be, ahol a néhány perces késésekért és a napi elvárt teljesítménytől való elmaradásért is levonás járt. Minden helyiségben nagyjából húsz ember dolgozott három szerkesztő felügyelete alatt, akik ellenőrizték a bejegyzéseket, és kirótták a pénzbüntetéseket, ha azokat nem találták megfelelőnek.


Randi tippek, fasiszta ukránok

A volt álblogger márciusig két hónapot dolgozott a cégnél havi 45 ezer rubelért (219 ezer forintért). Nem írattak alá vele munkaszerződést, viszont azt mondták neki, hogy ne beszéljen senkinek a munkájáról. „Szokványos posztokat kellett írnunk tortakészítésről vagy általunk kedvelt zeneszámokról, majd időnként bedobni egy-egy bejegyezést arról, hogy a kijevi kormány fasiszta vagy valami ilyesmiről" - mesélte a fiatal nő.

Jól érzékelteti a munka lényegét, hogy a nő által vezetett egyik blogon egyebek mellett vannak bejegyzések Európa húsz legszebb kastélyáról, valamint „annak a jeleiről, hogy nem a megfelelő lánnyal randizol", majd ezeket hirtelen váltással Ukrajnáról vagy Alekszej Navalnij ellenzéki politikus állítólagos korrupciójáról szóló témák követik.

A központban minden reggel eligazítást tartottak arról, hogy aznap milyen politikai témában kell hozzászólásokat írni. „A legijesztőbb az egészben az, hogy amikor beszélgetsz a barátaiddal, és tőlük is ugyanazokat hallod vissza, amiket neked feladatba adtak, akkor rájössz, hogy egyáltalán nem hatástalan, amit csinálsz” – mondta.

Másikuk, a Maratként bemutatott 40 éves férfi egy másik osztályon dolgozott, nekik különböző internetes csevegőszobákban kellett terjeszteniük a Kreml igéjét. A trollok hármas csoportokban dolgoztak. Az első azzal kezdte, hogy panaszkodott valamilyen probléma miatt vagy csak megosztott egy hivatkozást, mire a másik kettő is becsatlakozott és cikkeket szúrt be Kreml-barát oldalakról vagy sértő feliratokkal ellátott, nyugati és ukrán vezetőket ócsároló fotókat közölt.


Egy jó troll naprakész

Marat több „feladatlapot" is bemutatott az újságíróknak, ezekben a napi témák voltak felsorolva, a közvetítendő állásponttal együtt. A januári párizsi terrorcselekményeket követően például azt kellett hangoztatniuk, hogy az orosz elnök mindig is kiállt az agresszió és a terrorizmus ellen, neki köszönhetően drámaian csökkent a terrorakciók száma Oroszországban.

A bejegyzések színesítésének céljából számos weblapot hoztak létre a trollok számára. Az egyik ilyen oldalon nyugati vezetőkről készített megalázó mémek ezreit tették elérhetővé beszúrható formában, de számos, Putyin határozottságát vagy szellemességét bemutató képet is feltöltöttek az adatbázisba. Ezek között nem ritkák a rasszista és homofób tartalmak, Barack Obama amerikai elnököt például gyakran ábrázolják majomként.

A trollok emellett szemezgethetnek egy Hazafias Orosz Wikipedia elnevezésű oldalról is, amely az orosz kormány számára megfelelő tálalásban mutatja be a világpolitikai eseményeket. A lap szerint például a nyugati hatalmak robbantották ki a tavalyi kijevi tüntetéseket, méghozzá úgy, hogy a tiltakozókkal kábítószert tartalmazó teát itattak.


Long live Putin

A „trollképzőnek" angol nyelvű részlege is van, az ott dolgozóknak állítólag havi 65 ezer rubelt (316 ezer forintot) fizetnek. Az angolul írt posztok többségében szintén Putyint dicsőítik vagy a nyugati hatalmak igazságtalanságát kárhoztatják. A trolloknak szigorúan kikötötték, hogy nem írhatnak rosszat a donyecki és luhanszki szakadár népköztársaságokról, ahogyan a kijevi kormányt sem tüntethetik fel soha jó színben.

Két hónap után Marat úgy érezte, kezdi elveszíteni a józan eszét, ezért inkább felmondott. A munkatársaival folytatott beszélgetések során úgy látta, hogy a központban dolgozók nagyjából fele őszintén hitt abban, amit csinált, a többieket viszont csak a pénz mozgatta.

Jogászok szerint még Oroszországban is meglehetősen ritka, hogy egy ekkora vállalat teljesen illegálisan működjön, ne fizessen adót és ne jelentse be az alkalmazottait. Bizonyos források szerint a trollgyár Kremlhez közeli körökhöz köthető, a kapcsolatot azonban egyelőre nem tudták bizonyítani. Korábban olyan hírek is napvilágot láttak, amelyek szerint a létesítményt az orosz kormány ifjúsági szervezetei finanszírozzák.

Azt nem tudni, hogy a szentpétervári központ az egyetlen trollgyár vagy más hasonló szervezetek is működnek Oroszországban. Az azonban bizonyos, hogy a cég alkalmazottainak száma az elmúlt két év alatt a többszörösére nőtt - írta a The Guardian brit napilap.