Orbán Viktor nyugodtan alhatott az Alinda után

Forrás: Veiszer Alinda

-

Az egykori köztévés riporter, Veiszer Alinda néhány év szünet után a Hír TV-n jelentkezett új műsorral. Az első adás alapján az Alinda belemenősnek és merésznek szánt, valójában meglehetősen ártalmatlan talkshow. Egyszerűsége mögött letisztult koncepciót és szegényes kivitelezést egyaránt sejthetünk.


A mai magyar tévés világ állapotairól sokat elmond, hogy egy riporter, aki képes értelmes kérdéseket feltenni, és valóban kíváncsi a válaszokra, néhány évnyi stabil képernyős jelenlét után a szakma sztárjává válhat. Veiszer Alinda a kétezres években a tisztességes, felkészült tévés újságíró mintaképe lett, ez pedig legalább annyira köszönhető a konkurencia hiányának, mint a saját kitartó munkájának és egyenletes teljesítményének.



Ebben a kérdésben sajnos a mai napig sarkalatos pont, hogy a műsorvezető melyik politikai oldalra áll. Veiszer a második Orbán-kormány hatalomra kerülése után egy évvel jött el az MTV-től, így egyértelmű volt, hogy a liberális oldalhoz sorolják őt azok, akik szeretnek embereket ide-oda sorolgatni. Mostani, Hír TV-s műsora hallatán sokan jobboldali fordulatot kiáltottak, ám az, hogy a riporter az Orbán Viktort megtagadó Simicska Lajos csatornáján indít műsort, némileg hozzájárulhat a rémes bal-jobb logika lebontásához, tehát önmagában akár üdvözölni is lehet ezt a lépést. A kérdés csak az marad, jó-e a műsor.

Ezt egyetlen adásból nehéz megítélni, ugyanis az Alinda szerkesztői egy olyan minimalista, lecsupaszított formátumot választottak, amelyben a siker a meghívott vendég karizmáján, lendületén, szellemes válaszain, illetve a riporter releváns kérdésein múlik. Mindezt szegényes koncepciónak is vélhetjük: Veiszer és vendégei egy vaksötét szobában ülnek, ronda, szürke kárpittal bevont székeken, mögöttük fut valamilyen vetítés a vendég munkásságáról. 25 percig el lehet viselni két embert a sötétben, de az első adás ilyen rövid idő is közel járt ahhoz, hogy unalmassá váljon.



Aki arra számított, hogy az elsőként meghívott festőnő és celebritás, Nagy Kriszta Tereskova majd rögtön botrányos viselkedésével fogja feldobni a show-t, annak csalódia kellett. A legmeredekebb pillanat az volt, amit már a reklámokban is ellőttek, vagyis, hogy Veiszer a Hír TV tulajdonosának hírhedt nyilatkozatára utaló „Orbán Viktor geci?” kérdéssel nyitott. Tökös kezdés, Tereskova meg is lepődött, majd nem mondott rá semmit, a továbbiakban pedig lemondhattunk a parázs pillanatokról.

Helyette Veiszer célratörően, értelmesen elmondatta Tereskovával, hogy miért készített egy rakás festményt Orbánról. A műsornak ez a része nem volt különösebben izgalmas, a művész ugyanis minderről már több csatornán is beszélt korábban, az Orbán-portrék kiállítása idején.



Az adás második felében viszont a feminizmusról volt szó, riporter és vendége pedig képesek voltak valamelyest túllépni a közhelyeken, és legalábbis érzékeltették az elvárt női szerepekkel, illetve azok tudatos kifordításával kapcsolatos kérdések mélységét. Egy hagyományosan konzervatívnak, jobboldalinak mondott csatornán kiváltképp helye van a hasonló témáknak. Annak is lehet örülni, hogy nem ötvenes férfiak elmélkednek a feminizmusról, hanem olyan nők beszélgetnek róla, akik férfias szakmákban tudták kivívni a szakmai függetlenségüket.

Noha az egykori Záróra beszélgetéseinek ívét és mélységét nélkülözi az Alinda, a műsorvezető továbbra is képes érdekes kérdéseket feltenni. Ha sikerülne valahogy dinamikusabbá tenni a műsort, az nyilván a meghívott vendégekre is jó hatással lenne, és a nézők sem éreznék úgy, hogy egy rég elavult formátumot kell elviselniük, ha értelmes emberek beszélgetését akarják végignézni.