Ön is a csődbe ment biztosító ügyfele? Akkor is fizetnie kell

Fotó: MTI / Donka Ferenc

-

A román Astra biztosító csődje százezer magyar ügyfelet érinthet. Nekik a csőd ellenére továbbra is fizetniük kell a biztosítási díjukat. Ha eljön az ideje, akkor biztosítót válthatnak, vagy megpróbálhatnak korábban is egyezkedni.


Tönkrement a Magyarországon is aktív román Astra biztosító. Bár díjbevétel alapján lényegében marginális, 1 százalékos a magyar Astra piaci részesedése, a CLB biztosítási alkuszcég szerint a csőd mégis több százezer magyar ügyfelet érinthet. Nem árt tisztában lenniük a legfontosabb teendőkkel.



Fizetni kell!

A csőd ellenére valamennyi magyar Astra-ügyfél szerződése érvényben marad, a biztosítási díjat továbbra is fizetni kell. A kártalanítás ugyanis csak a befizetett biztosításokra jár. Fontosak a határidők: a kötelező biztosítás (kgfb) esetén a fizetési határidőtől (esedékességtől) számított hatvanadik napon, a többi biztosításnál pedig a díjfizetési felszólítástól számított harmincadik napon szűnik meg a szerződés.


Van fedezet

  • A magyar Astra köteles az ügyfeleknél felmerült károkat megtéríteni, amíg Romániában el nem rendelik a biztosító felszámolását.
  • A magyar Astrát felügyelő Magyar Nemzeti Bank közölte, a román és a magyar biztosítási garanciarendszer fedezetet nyújt a társaság magyarországi fióktelepe károsultjainak.
  • A román Astra felszámolásának elrendelése után a magyarországi ügyfeleket, esetleges magyarországi károsultakat a román állami biztosítási garanciaalapból kártalanítják a román törvények által megszabott mértékben. A kártalanítási összeghatár a korábbi hivatalos román tájékoztatás szerint 100 ezer euró, azaz több mint 31 millió forint.
  • További fedezetet jelent a magyarországi Kalap (a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt Kártalanítási Alap), amelyet annak idején a MÁV Biztosítónál jelentkező kártalanítási problémák után hoztak létre.


  • A már bekövetkezett károkról érdemes mielőbb értesíteni a magyar Astrát.
  • Akiknek élő – kötelező, casco, lakás – biztosítása van az Astránál, azok a legtöbb esetben nem hagyhatják el azonnal a társaságot, ehhez meg kell várniuk a biztosítási évfordulót. Érdemes tehát megnézni a szerződést, és az évforduló környékén új biztosítót kell keresni.
  • Az évfordulós megkötés nem vonatkozik a vagyonbiztosításra: akinek az Astránál van vagyonbiztosítása, az párhuzamosan köthet másik céggel szerződést. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a kár bekövetkezte után dupla kártérítés járna, az érintett biztosítók közösen fizethetik a kártérítést.
  • Van még egy megoldás, de ehhez kell a magyar Astra együttműködése: ha a magyar cég hajlandó rá, akkor az astrás ügyfelek megegyezhetnek a céggel arról, hogy közösen felmondják a meglévő szerződést, ebben az esetben nem kell megvárni az évfordulót.
  • Bár a magyar jegybank jelezte, hogy elvárja a magyar Astrától és a biztosítási alkuszoktól, közvetítőktől, hogy már ne fogadjanak be és ne értékesítsenek új ajánlatokat, ha mégis ilyennel találkozik valaki, inkább keressen másik társaságot.


A magyar Astránál az ügyfélszolgálat a megszokott rendben működik, ám a fokozott érdeklődés miatt hosszabb ügyintézési időre érdemes felkészülni. A Magyar Nemzeti Bank pedig azt közölte, rövidesen publikálja az Astra-csőd utáni teendőket összefoglaló, teljes körű fogyasztóvédelmi tájékoztatót.