Ombudsman: járványveszély van a tűcsereprogramok megszűnése miatt

Fotó: AFP / ARIS MESSINIS / AFP / ARIS MESSINIS

-

Székely László a VIII. kerületben történtek után most a XIII. kerületi esetet vizsgálta. Akut egészségügyi veszélyről ír, amely nem csak az intravénás szerhasználókat fenyegeti. Jogi visszásságokat észlelt, ellátatlan embereket talált. Elmarasztalta a kormányt is, négy ajánlást is tett.


Hivatalból indított vizsgálatot Székely László, az alapvető jogok biztosa a XIII. kerületi tűcsereprogram megszűnése miatt. A helyzetről a sajtóból értesült. Kiderült, a tűcsereprogramot végző Drogprevenciós Alapítvány és a kerületi önkormányzat között nem volt szerződés a tűcseréről, csak egy irodabérlésről.


Az ombudsman szerint ugyanakkor valószerűtlen, hogy az önkormányzat nem tudott arról, milyen tevékenységet végez az alapítvány. A bérleti szerződést rövid indoklással mondták fel, a környékbeli lakosok panaszaira hivatkozva. Az alapítvány szerint azért lehetett több panasz, mert a 2014-ben megszüntetett józsefvárosi tűcsereprogram miatt kétszer annyian mentek hozzájuk. Felajánlottak ugyan más helyszínt az alapítványnak, de egyik sem volt alkalmas arra, hogy ott tűcserét is végezzenek, mert túl közel voltak ahhoz iskolák vagy más intézmények.

Miután a tűcseréről nem volt szerződés, így az ombudsman a történetnek ezen részét nem tudta vizsgálni – szemben a VIII. kerülettel, ahol felbontották az együttműködési megállapodást az addig ott dolgozó Kék Pont Drogkonzultációs Központ és Drogambulancia Alapítvánnyal. A lépésért az ombudsman elmarasztalta a kerületet, és kimondta, sérti az egészséghez való jogot, hogy úgy szüntette meg a programot, hogy nem biztosított új szolgáltatást. Ezzel csak exportálta a problémát más kerületbe.

Az ombudsman felhívta a figyelmet arra, a tűcsereprogram megszűnése miatt járványveszély alakulhat ki, valamint az állam egyre kevésbé teljesíti alkotmányos kötelezettségeit.


Álláspontom szerint valós az az akut egészségügyi veszély, amelyet a fővárosban működő két tűcsereprogram megszüntetése, illetve a megszűnése jelent.

A fővárosban van ugyan néhány hely, ahol a program működik, azonban a VIII. és a XIII. kerületben működő alapítványok látták el a páciensek több mint felét, kiesésük nehezen pótolható. Arra is érdemes odafigyelni a fővárosban, hogy egy tűcserét végző hely megszüntetésével nagyobb nyomás nehezedik a meglévőkre.




Sajnálatos módon nem látszik arra törekvés, hogy a megszűnt, igen jelentős forgalmat lebonyolító kerületi tűcsere programok helyére – megfelelő feltételek és működési garanciák mellett – újabbak lépjenek.

Bár értékeli, hogy a kormány a Józsefvárosban megszűnt szolgáltatás biztosításáért támogatást ad adott a Baptista Szeretetszolgálatnak mobil ártalomcsökkentő szolgáltatást végzésére a VIII. kerületben, ez azonban nem jelent tartós jellegű megoldást, csak átmeneti válságintézkedésként értékelhető.

Az ombudsman megállapította, hogy a fővárosi kerületekben a tűcsereprogramok elérhetőségével, illetve lefedettségével kapcsolatos jelentős visszalépés a helyi lakosság egészséghez való jogával, az érintett kliensek egyenlő méltósághoz való jogával, valamint a jogállamiság elvével összefüggő visszásságot okoz, mivel a jogsérelem közvetlen és súlyos veszélyét idézi elő.

Az ombudsman szerint fontos elmondani, hogy


a tűcsereprogram szakmai bizonyítékon alapuló szociálpolitikai intézkedés. Nem propagálja a droghasználatot, nem akadályozza a leszokás sikerességét. Fontos szerepe van ezzel szemben abban, hogy hozzájárul a drogfogyasztók ellátásba jutásához, hosszú távon pedig csökkenti az illegális szerhasználat előfordulását.

Székely László nemcsak a fővárosi kerületeket, a kormányt is bírálta: azzal ugyanis, hogy nem fogadta el a Nemzeti Drogellenes Stratégiában előírt szakpolitikai programot, megsértette a jogállamiság elvét, a kialakult helyzet az egészséghez és az emberi méltósághoz való joggal összefüggő visszásságot okoz.

A XIII. kerületi esettel összefüggésben kiadott jelentését az ombudsman társadalmi figyelemfelhívásnak szánja és több intézkedést is javasol:


  • felkéri a kormányt, hogy mielőbb fogadja el az előbb említett szakpolitikai programot
  • a XIII. kerületi polgármestert arra kérte, vizsgálja meg, hogy milyen helyszínen lenne folytatható a kerületben – a helyi lakosok indokolatlan zavarása nélkül – a megszűnt tűcsereprogramot pótló, úgynevezett mobil ártalomcsökkentő szolgáltatás
  • a főpolgármester adjon pénzt a Fővárosi Kábítószer Egyeztető Fórum mielőbbi felállítására és működésére (ez most pénzhiány miatt nem működik) és figyeljen oda a tűcsereprogramok összefüggő koordinációjára
  • több fővárosi kerületben sem működik kábítószerügyi egyeztető fórum, ezek felállítását is javasolta.


Az ombudsman ajánlásait nem kötelező figyelembe venni.