Olcsóbb az Uber-bérlet, mint a tömegközlekedés

-

New York legbelvárosabb belvárosában kínál havi bérletet az Uber.


Az Ubernek alighanem nem éri meg pusztán pénzügyileg, hogy Manhattan déli részén 116,5 dollárért kínál havi bérletet, valószínűleg a vezető nélküli autók korára készülnek, gyűjtenek adatokat, és készítik föl a közönséget – véli Vitézy Dávid.


A BKK egykori és a közlekedési múzeum mai vezérigazgatója egy Facebook-posztban hívja föl a figyelmet az érdekes kezdeményezésre, amely szerinte egyértelműen azt jelenti, hogy a közösségi közlekedésnek dob kesztyűt az internetes taximegosztó rendszer. Vitézy minden lényegeset megírt a rendszerről, őt idézzük:


New Yorkban nyílt kihívója lett a tömegközlekedésnek: az Uber. Ahogy a screenshot mutatja, immár bérletet is árulnak, ráadásul olcsóbban, mint a tömegközlekedési bérlet. Nyilván a megosztott önvezető taxik kora lebeg a szemük előtt, és erre készítik fel az utasokat és magukat (szokások megismerése, adatgyűjtés stb. miatt érheti ez meg most, még ember által vezetett kocsikkal is nekik). Ezzel együtt a tény az, hogy Amerika legjobb tömegközlekedésű városának épp metróval legjobban ellátott belvárosában a szervezett (bár igen drága) tömegközlekedéssel szennyező személyautók próbálják felvenni a versenyt. Jó lesz figyelni, mi történik.

Manhattanben 1,7 millió ember él, egy átlagos munkanapon legalább további 4 millió ember ingázik New York belvárosába.

A helyi tömegközlekedést működtető Metropolitan Transportation Authority (MTA) ugyan kínál havi bérletet, de csak az egész városra (mind az öt városrészre), az ára egy hónapra 116,5 dollár (kb. 34300 Ft). A bérlet ott nem igazán kedvezményes, nézzük meg ugyanezt jeggyel: egy metróút ára (mennyiségi kedvezménnyel) 2,67 dollár (kb. 785 Ft), ami munkanaponként kétszeri használattal (40x2,67) számolva 106,8 dollár (kb. 31400 Ft).

A New York-i metró sok mindenre jó: tévésorozat promóciójára, de közlekedésre is


Ehhez képest mit kínál az Uber?

Manhattan Harlemtől délre eső, sűrűbb részén, a 125. utcától délre vezették be az új havibérletes konstrukciót - a szolgáltatás személyautókkal megy, taxiszerűen, de nem egyedüli használattal.

Az Uber optimalizál és több, elvben nagyjából egy irányba tartó utas osztozik az autón és sorban veszi fel és teszi ki az utasokat a kocsi, akár átlapoltan is (ez az uberPOOL). Erre egy munkanapokon reggel 6-tól este 8-ig korlátlanul érvényes bérlet egy hónapra most 79 dollár (kb. 23200 forint).

Új kor hajnalán vagyunk: a tömegközlekedést nyílt verseny elé állítják a fuvarmegosztó megoldások és az önvezető taxik megjelenésével ez a verseny éveken belül globális és éles lesz.

Arra van Manhattan! Vitézy és Tarlós István főpolgármester