Olcsó trükkök, amiktől jobb kedvünk lesz és a Fideszre szavazunk

Fotó: VS.hu / Adrián Zoltán

-

Többévnyi pereskedés után lapunk hozzájutott az Orbán-kormány munkáját segítő Századvég-csoport több tízezer oldalnyi tanulmányához. Cikksorozatunk korábbi részeiben a cég közvélemény-kutatásairól, politikai kockázatokra figyelmeztető elemzéseiről és szókimondó bírálatairól írtunk. Mostani cikkünk az intézet által 2012-ben kiagyalt közérzetjavító ötletekről szól: a hőhullám-programról, a gyerek-Paypassról vagy az értelmiségi közmunkaprogramról. Cikksorozatunk korábbi részei itt olvashatók.


Minimális anyagi és energiaráfordítással járó, hangulatjavító intézkedéscsokor megvalósítását javasolta a kormánynak a Századvég 2012 szeptemberében.

A
majdnem hatvan pontos cselekvési terv vezérmotívuma a cégcsoport magyarázata szerint az, hogy az ország 2010-12 között lezajlott „teljes közjogi, társadalmi és gazdasági megújításából szükségszerűen következő konfliktusos időszakot követően


a kormányzati politika figyelmének újra az emberek felé kell fordulnia.

Méghozzá úgy, hogy közben tiszteletben tartsa az emberek cselekvési szabadságát, illetve azt, hogy „az emberek a rendelkezésükre álló erőforrások felhasználásáról, saját és gyermekeik életéről saját maguk, külső beavatkozás és ráhatás nélkül dönthessenek.”

A miniszterelnöknek és a kormánynak az anyag szerint ennek szellemében „minden igyekezetével azon kell dolgoznia, hogy a boldogulni kívánó emberek mindennapi, valódi problémáit megértse, és azokra egyértelmű, hatásos, egyszerűen működő és jól kommunikálható válaszokat adjon”.


Olyan kormányzati válaszok szükségesek, amelyek jól mutatják, hogy a válság időszakában a miniszterelnök az emberek mellett áll, az ő érdekeiket nézi, és az ő mindennapi problémáik megoldásán munkálkodik.

Olyan témák kellenek, amik a családi kupaktanácsokon felmerülnek, nem pedig az államadósság, a közjogi rendszer átalakítása, vagy a feladatalapú önkormányzati finanszírozás, írták. Egy családban a fejtörést nem az országgyűlési törvény okozza, hanem, hogy ki menjen a gyerekért iskolába, ha mindketten estig dolgoznak.

Az intézkedéscsomagban felmerülő javaslatokat a tanulmány szerint mindenképp „azon a szemüvegen keresztül kell nézni, hogy lehetőleg nagy hatásúak, ugyanakkor kis bonyolultságúak legyenek, jól kommunikálható előnyökkel járjanak, azonnali eredmények és jól beazonosítható társadalmi csoportok elérésére törekedjenek, valamint a lehető legnagyobb költségtakarékosság mellett megvalósíthatóak legyenek.”

A kormánynak ajánlott cselekvési terv ennek megfelelően azt gondolja végig, hogy „hol lehetnének azok a beavatkozási területek,


ahol intenzív kommunikációval, miniszterelnöki tematizálással rövid távon is látványos kormányzati eredményeket lehetne elérni.”

Az alábbiakban a terv főbb programcsoportjait, és a bennük található meghökkentőbb vagy legfigyelemfelkeltőbb ötleteket idézzük:


I. Értelmes munka

Az értelmiségi közmunkások digitalizálják az állami archívumokat.

Az önkormányzati beruházásokat össze kell kapcsolni a közmunkaprogramokkal.
A magyar kötődésű híres embereket hálózatba kell szervezni, hogy lobbizzanak az országnak.



II. Zsebpénzt a Paypassra

A gyerekek biztonságos jövőjének megteremtése a cél. Egész napos iskola, államilag segített zsebpénz-takarékossági program, elsősegélynyújtó tanfolyamok.



III. Nyugdíjfizetés előrébb hozása

Az idősek létbiztonságát kell megszilárdítani. Ha a nyugdíjat elseje körül kapják, javul a hangulat.



IV. Defibrillátor és hőhullám-program

Az egészségügyi dolgozók méltóságának megteremtése a cél. A defibrillátorral életek menthetők, a hőhullám-program - locsolás, parkosítás, árnyékolás a melegben „szó szerinti közérzetjavító intézkedés”.



V. Felszíni BKV-bérlet

Aki nem metrózik, azonnal elégedett lesz, ha vehet egy olcsóbb bérletet, ami csak buszra/villamosra/trolira jó. Nő az igazságérzetük, kevesebb lesz a bliccelő.



VI. Roma szemléletformálás

Nem csak a többségi társadalomnak kell elmagyarázni az együttélés szabályait, hanem a kisebbségnek is. A 10-14 éves lányokat fel kell világosítani.



VII. Emberközpontú ügyintézés

Online szavazás helyi ügyekben, például szoborállításnál.

Elektronikus ügyintézés 0-24-ben.
Élethelyzet alapú ügyintézés - például gyors ügyintézés, ha az összes iratát elveszíti valaki.



VIII. Tartsuk meg a vizet a Kárpát-medencében

A klímaváltozás megtanította az embert, hogy meg kell becsülni és tartani az érkező csapadékot, nem pedig gyorsan levonultatni egy nagy áradást. Tározókat, öntözőket, csatornákat kell csinálni.