Ők tanították meg szexelni Amerikát

Forrás: Showtime

-

Amerikában vasárnap kezdődött a Masters of Sex harmadik évadja. A sorozatban sok meztelen embert látunk laborban maszturbálni, de nem ettől izgalmas.


Amikor 2013 őszén elindult a Masters of Sex, voltak, akik fanyalogtak, mondván, hogy a sorozat csak a Mad Men farvizén evez, és nem is tud olyan sokat. Bár könnyen lehet, hogy a Mad Men sikere szerepet játszott abban, hogy a Masters of Sex megvalósulhatott, a két sorozatban nincs sok közös azon túl, hogy cselekményük pár év különbséggel indul (a Masters of Sexé 1956-ban), és mindkettő a pontos korszakábrázolásra nagy hangsúlyt fektető, igényes, stílusos dráma. De a Masters of Sex pillanatok alatt bebizonyította, hogy megállja a helyét a saját jogán is.

Már csak azért sincs sok értelme összehasonlítgatni a két sorozatot, mert éles ellentétben a Mad Men macsó világával, a Masters of Sexet kezdettől a nők mozgatják: dr. William Masters szexuális viselkedést kutató vizsgálata akkor kap lendületet, amikor maga mellé veszi Virginia Johnsont, akinek semmilyen releváns végzettsége nincsen ugyan, sőt, nemrég még énekesnő volt egy éjszakai mulatóban, de esze, érzékenysége és találékonysága révén rögtön Masters egyenrangú partnerévé válik, ha ezt a nőgyógyász-kutató csak fokozatosan ismeri is el.


Michael Sheen mint William Masters és Lizzy Caplan mint Virginia Johnson a Masters of Sexben


A sorozat sztorija valós alapokon nyugszik: Masters és Johnson az 50-es évek második felétől a 90-es évekig tartó közös munkája óriási jelentőségű volt az ember szexuális viselkedésének és zavarainak megértésében, és nekik köszönhető egy csomó, női szexualitással kapcsolatos tévhit eloszlatása is – például bebizonyították, hogy nincs fiziológiai különbség a hüvelyi és a klitorális orgazmus közt, és hogy a nők képesek a többszörös orgazmusra.

A drámai feszültség egyik forrása az 50-es évek Amerikájának nemi szerepekről alkotott elképzelése, prűdsége, illetve a főhősök kutatási témája közt feszülő ellentmondás – Masters és Johnson egyebek közt arra kéri női kísérleti alanyait, hogy egy kamerával és lámpával felszerelt vibrátorral maszturbáljanak a laborban, ami talán még ma is meredeknek tűnik. Némelyik HBO-sorozat, mondjuk a True Blood után a Masters of Sex meztelenkedésmennyisége már nem is érződik soknak, de azért túlzott takargatás sincs: a két főszereplő számos interjúban elmesélte, hogy időnként a felvételek közt is meztelenül üldögéltek és cseverésztek, hogy elmúljon a feszélyezettségük.



De a szakmai küzdelmek mellett ugyanolyan fontos a két főhős folyton változó, izgalmas dinamikája. Nem árt tudni, hogy bár a főbb pontokon a megtörtént eseményeket követi a cselekmény, kapcsolatuk alakulásának, családi problémáiknak a részletei fikciósak. De pont az a jó, hogy ez hamar teljesen lényegtelenné válik: az a Bill Masters és az a Virginia Johnson, akit itt megismerünk, sokrétegű, összetett figura rengeteg szakmai és magánéleti konfliktussal, néha nem is túl szeretni valók, de kezdettől lekötik a figyelmüket, és két fronton is drukkolhatunk nekik: hogy úttörő kutatásuk sikerrel járjon, és hogy magánéletük révbe érjen.

Ez utóbbi folyamatos feszültségforrás nekik és a nézőnek is. Bár hamar világossá válik, hogy Bill és Virginia viszonya messze túlmutat a szakmai szinten, szemben a gyerekeit rövidebb kapcsolatoktól eltekintve egyedül nevelő Johnsonnal, Mastersnek ott van az odaadó felesége, Libby, és amikor az ő küszködéseit nézzük, nehéz teljes szívvel annak drukkolni, hogy a másik két ember éljen együtt boldogan, míg meg nem hal. A sorozat (női) alkotója, Michelle Ashford gondoskodik arról, hogy ez a szerelmi háromszög egy pillanatra se váljon triviálissá, ráadásul a második évad folyamán Libby egyre nagyobb teret kap, és maga is érdekes figurává válik, akinek a sorsával Billétől függetlenül törődni kezdünk.


Lizzy Caplan, Michael Sheen és Caitlin FitzGerald mint Libby


A korábban például A királynő Tony Blairjeként és a Frost/Nixon David Frostjaként brillírozó Michael Sheen remek választás volt a hivatását mindennél előrébb helyező, elfojtós, sokszor hideg és kíméletlen, traumákkal küzdő Masters szerepére, ahogyan Lizzy Caplan (Cloverfield, Party Down) is a saját érzéseivel sokkal inkább tisztában levő, határozott, de meleg személyiségű Johnsonéra. Figuráik koránt sem statikusak, máris sokat változtak: Masters párszor már túl tudott lépni saját berögzült korlátain, Johnson pedig egyre többször kemény, amikor a helyzet úgy kívánja. És Caplan egy interjúban elárulta, hogy ahogyan halad előre a sorozat, a két figura egyre többet fel fog venni a másik tulajdonságaiból. A még viszonylag ismeretlen Caitlin FitzGerald alakítja Libbyt, aki – a harmadik évad első epizódja alapján úgy tűnik – ebben a szezonban még jobban kibontakozhat majd.


Caitlin FitzGerald és Lizzy Caplan


Az első évad '56–58-ban játszódott, a második '61-ig vitte tovább a történetet, most azonban előreugrunk az időben, és '65-ben folytatódik a sztori. Ez remek döntés: nyilván az alkotók is érezték, hogy két évad pont elég volt a kutatás beindításának és kezdeti fázisainak küszködéséből, és most már új lendületet kell venni, úgyhogy itt vagyunk a szexuális forradalom, egyszersmind a kutatópáros első fontos, Human Sexual Response című publikációja megjelenésének küszöbén. A harmadik évadban Masters és Johnson Amerika-szerte ismertté fog válni, ami biztos csomó új nehézséghez és konfliktushoz vezet majd, de az első epizód rögtön megelőlegez magánéleti változásokat is.



Johnson gyerekei (egy lánya és egy fia van) az előző évad óta helyes kiskamaszokból problémás majdnem-felnőttekké váltak fékezhetetlen szexuális vágyakkal és veszélyes ambíciókkal, Libby pedig az összeomlás/kirobbanás szélére került. A korábbi mintafeleség az előző évadban felcsapott emberjogi harcosnak, és beszerzett egy fekete szeretőt, most pedig egyre nyíltabban pedzegeti, hogy pontosan tisztában van vele, mi zajlik a férje és Virginia közt.

Az első epizód alapján úgy fest, nagyon jót fog tenni, hogy felszínre kerülnek az eddig lefojtottan fortyogó indulatok, nem mintha már unalmas lett volna a sorozat, de csak dicsérni lehet, hogy azelőtt sebességet váltottak, hogy az eddigi tempót eluntuk volna. A beígért epizódszereplőket pedig nagyon várjuk: visszatér majd Sarah Silverman, aki a második évadban már vendégszerepelt, és jön többek közt Josh Charles és Tate Donovan is.


Kövesd a VS.hu kultúrrovatát a Facebookon is!