Ők nyerhetnek a VW-botrányon, Magyarország is köztük lehet

-

Az egyik a Tesla, a másik az elektromos autózás. Hipotetikus prognózis a Bukszától.


A károsanyag-kibocsátással trükköző Volkswagen-botrány az Egyesült Államokból indult, de pár nap alatt világméretűvé dagadt. A Volkswagen vezetője állandóan bocsánatot kér, válságtanácskozást tartott a cég vezetése, Angela Merkel pedig teljes vizsgálatot követel, és még sorolhatnánk. A botrány az autógyártókba, ezen keresztül az autókba vetett bizalmat áshatja alá, egyúttal rámutat arra, hogy a károsanyag-kibocsátást vizsgáló teszteket és az arra vonatkozó – egyébként lényegében értelmetlen, szinte csak laboratóriumi körülmények között érvényes – szabályokat ideje átszabni. Az is borítékolható volt, hogy előbb-utóbb kiderül: nem nagyon lehet olyan autókat készíteni, amelyek szinte alig fogyasztanak, alig bocsátanak ki szennyező anyagot, mégis egyre jobban mennek. Pedig a vásárlói igény ez lenne.


Tesla-faktor

A botrány vesztese a Volkswagen és a globális autóipar lehet a bizalomvesztés miatt. Ugyanakkor van olyan autógyártó, amelyet egyáltalán nem érint. Ez a cég a Tesla, amely elektromos autóiról ismert, és az Egyesült Államokban a villanyautó-piac főszereplője. A Tesla pont a károsanyag-kibocsátás egyik legnagyobb ellenzője, persze arra hajt, hogy minél több autót adjon el. A hagyományos autókban – például a VW-botrány miatt – csalódottak a Teslák felé fordulhatnak. Igaz, a Teslák éppenséggel nem olcsók.


Lendületbe jönnek?

Összességében a villanyautózás a Buksza szerint egyértelműen jól jöhet ki a botrányból. Egyfelől a gyártók a hagyományos autóknál esetlegesen sűrűsödő ellenőrzések, szigorodó előírások miatt inkább az elektromos autók fejlesztésére összpontosítanak. Ez a folyamat már elkezdődött, és most új lendületet vehet. A frankfurti autószalonon is több gyártó ígért a következő évekre újabb és jobb villanyautókat. A Volkswagennek is van villanyautói, amelyek szintén jól járhatnak.


Magyarország szerepe

A Tesla és a villanyautózás tehát jól jöhet ki ebből. Magyarország közvetve szintén a nyertesek közé kerülhet. Bár – ahogy a Napi.hu megírta – a Volkswagen-csoport esetleges gyengélkedése a német gazdaságnak, ezáltal a német piacokra szállító közép-európai országoknak is problémát okozhat, Magyarország az elektromos autózás ösztönzésével hosszabb távon húzhat hasznot ebből. (A villanyautózást népszerűsítő stratégia, a Jedlik Ányos Terv többek között áfamentességet vagy -kedvezményt adna a villanyautóknak, és számos további kedvezményben részesülhetnének a villanyautó-tulajdonosok.)


Füstkérdés

Visszatérve a károsanyag-kibocsátáshoz, a villanyautó-kritikusok persze jöhetnek azzal, hogy az elektromos autókhoz szükséges áram megtermelése is környezetszennyező. Ez igaz, ám azt is figyelembe kell venni, hogy a villamos energiát előállító erőmű egy-egy helyen állít elő áramot, és a szennyezőanyag-kibocsátása szabályozva van. Lényegében egy óriási – füsttisztítóval ellátott – kipufogót kell elképzelni. Ezzel szemben az autók milliói egyenként okádják magukból a káros anyagot. Tehát a hagyományos autók mindegyike egy-egy pici erőmű, amelyek nem egy helyre, koncentráltan, hanem mindenhol kipufogják a káros anyagot. A napelemes és szélerőműveknél persze nincs szennyezés.


Mindazonáltal a villanyautózással is vannak problémák, ezek egyike, hogy az elektromos autók méregdrágák, az akkumulátoraik kapacitása miatt korlátozott távolságra alkalmasak. Arról nem beszélve, hogy környezetszennyezési szempontból a már használhatatlan villanyautó-akkumulátorok eltüntetésére is ki kell majd találni valamit. De ezekről majd egy másik posztban lesz szó.