Offshorozás miatt bünteti a BKK a metrópótló tender egyik esélyesét

Fotó: MTI/MTVA / Lakatos Péter / MTI/MTVA / Lakatos Péter

-

Akár a metrópótlás ürügyén kiírt zsíros tender megnyerésére is esélyesnek tartották, de most a meglévő szerződését is elvesztette a T&J Buszprojekt Kft., a Budapesten buszokat közlekedtető egyik vállalkozás.


A BKK is megerősítette a portálnak a 444.hu értesülését, hogy felmondják a buszos szolgáltatásra megkötött szerződést a T&J Buszprojekt Kft.-vel. A lépés indoka, hogy a T&J tulajdonosi szerkezetében változás következett be, amelyet a társaság,


a szerződés vonatkozó rendelkezéseit megsértve, a BKK Zrt. részére nem jelentett be;

Az így kialakult tulajdonosi szerkezet tekintetében ráadásul „alapos gyanú merült fel, hogy az nem felel meg a közbeszerzési törvényben az offshore cégekkel kapcsolatos kizáró okoknak” – írja a BKK.




A metrópótlás jó üzlet


A T&J az egyik olyan cég, amely – a BKV, a Volnánbusz és a VT Arriva mellett – Budapesten buszokat üzemeltet. Ráadásul a legdrágábban: a BKK a legtöbbet, 934 forintot fizeti nekik kilométerenként a 28 csuklós hibrid Volvo üzemeltetéséért.


Az ezért kapott 2,4 milliárd forint a 444.hu szerint mintegy fele a cég éves árbevételének. A másik fele a Volánbusztól származik, amelynek megbízásából a főváros környékén kínai gyártású buszokat üzemeltetnek.

A hírportál úgy véli, ugyanazon törvényi előírások szerint, ahogyan a BKK-nak, a Volánbusznak is fel kellene mondania szerződéseit.


A T&J-t a metrópótlótender egyik esélyesének tartották. Ez sokkal nagyobb üzlet, mint a hibridek üzemeltetése: 150 csuklósról van szó, ráadásul egyáltalán nemcsak a metrópótlásra, hanem összesen tíz évig. A magyar buszgyártás esélyeire hivatkozva ugyanis a kormánypártok kikényszerítették, hogy ne a BKV vásároljon buszokat a 3-as metró felújításakor a pótlás miatt szükséges többletkapacitás fedezésére, hanem azt szolgáltatásként vásárolja meg a BKK.