Nemsokára jöhetnek az új kormányközeli rádiók

Fotó: MTI Zrt. Fotószerkesztőség / Kovács Attila

-

Két rádiófrekvencia felélesztésének lehetőségéről döntött a napokban a Médiatanács, miközben új kormányközeli médiahatalmak épülnek, a Class FM mögött álló Simicska Lajos pedig összeveszett Orbánnal. A Habony Árpád-féle Modern Média Group vezérigazgatója a VS.hu-nak azt mondta, hogy terveik között valóban szerepel elektronikus médiumok, akár rádió üzemeltetése is.


Hamarosan megpályázható lesz két kiváló budapesti rádiófrekvencia. Több éven át már hallhattunk ezeken műsort, akkor úgy hívták őket, hogy Info és Roxy Rádió. A Médiatanács április 21-én döntött úgy, hogy megvizsgálják a 95,8 és a 96,4 MHz-es frekvencia felélesztésének lehetőségét. Mint a tanács egyik tagja, Auer János a VS.hu-nak mondta, egyelőre csak a műszaki feltételeket térképezik fel, a műszaki berendezéseket vizsgálják meg, hogy alkalmasak-e a sugárzásra.


A médiahatóság ügymenetét jól ismerők tudják, hogy minden egyes új frekvencia meghirdetése ezzel a döntéssel indul el. A piaci szereplők számára már csak az a kérdés, milyen tematikára hirdetik meg a pályázatot, közösségi vagy kereskedelmi frekvencia lesz-e a két budapesti adóból. Auer János azt mondta, ilyenkor ez még nyitott kérdés.

A hallgatók szempontjából az előbbi döntően beszélgetős műsorokat jelent, az utóbbi pedig zenei csatornákat. A frekvenciatulajdonosoknak pedig az a legfontosabb vízválasztó, hogy a közösségi rádiók esetében nem kell fizetni a frekvenciahasználatért, a kereskedelmieknek viszont évente ki kell fizetniük a médiaszolgáltatási alapdíjat.


Tülekedés a jobboldalon

Aligha kérdés, hogy lesz érdeklődő, ha valóban kiírják a két budapesti rádiófrekvenciára a pályázatot. A kormány közelében két befektetői csoport is van, amely médiabirodalmat épít.


Az egyik a Századvég Alapítvány környezetéből kinőve már 2013-ban elindította a portfólió kialakítását azzal, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt. megvásárolta a Napi Gazdaság című üzleti lap kiadóját. Az elképzelés akkor az volt, hogy a napilaphoz idővel vásárolnak egy hetilapot is, méghozzá a Figyelőt, valamint egy gazdasági szakportált és egy rádiót, jelesül a Privátbankár.hu-t és a Gazdasági Rádiót.

Ez utóbbinak novemberben lejárt a frekvenciája, az erre kiírt tenderen egy strómancégen keresztül el is indultak. A pályázatban egyértelműen megjelölték a Napi Gazdasággal való együttműködés előnyeit, ám jogi csűrcsavarok miatt a Médiatanács még nem hirdetett eredményt. A Figyelőért pedig túl sokat kért a tulajdonos, úgyhogy egyelőre ezekből az elgondolásokból nem sok valósult meg.

Februárban jött a „gecizés”. Simicska Lajos kiborult, és bár a Fidesz gazdasági holdudvarát a kilencvenes évek eleje óta ő építgette, most mégis egymás ellen fordultak Orbán Viktorral. A vállalkozó magára, Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet volt főszerkesztője pedig lap nélkül maradt, miután a Simicska-féle médiabirodalomnak gyakorlatilag a komplett vezérkara, köztük Liszkay is felállt.

A főszerkesztő azonban nem sokáig volt sajtóorgánum nélkül. Április 20-án újból tulajdonost váltott a Napi Gazdaság kiadója. A vevő Liszkay Gábor volt. Azóta úgy tűnik, nem üzleti, hanem közéleti lapban gondolkozik, az újság fejlécét is átíratta ennek megfelelően.



Mindez azért érdekes a rádiós piacon, mert Liszkay csapatában ott van Gajdics Ottó, a Lánchíd Rádió volt főszerkesztője is, aki ugyancsak elpártolt Simicskától. Így nem kizárt, hogy a Magyar Nemzetet másfél évtizeden át irányító Liszkay rádiózásba is belefog.

Mindeközben Habony Árpád új cége, a Modern Media Group (MMG) is médiabirodalmat épít. A tervek szerint új internetes portált indít Via.hu címen, egy bulvárlappal tölti ki azt az űrt, amelyet a Helyi Téma hagyott maga után, és nem áll távol tőle a rádiós műsorszórás sem.

Az MMG vezérigazgatója, Keresztesi Péter (aki egyben a Századvég kommunikációs és marketingigazgatója is) a VS.hu érdeklődésére úgy fogalmazott, hogy


bármilyen médium elindítása lehetséges, amelyben a tulajdonosok fantáziát látnak.

Keresztesi Péter megerősítette, hogy a tervek között elektronikus médiumok is szerepelnek, „akár rádió is”. Ez történhet új rádió alapításával vagy akvizícióval, azaz felvásárlással. A konkrétumok megnevezésétől azonban elzárkózott. Pedig a Századvéghez közel álló források szerint már el is indultak a tapogatózások, a cél pedig a Juventus Rádió 2011-ben elnyert frekvenciája, amely Budapesten és környékén az egyik leghallgatottabb frekvencia, vagyis igen értékesnek számít.


A Rádió Juventus vezérigazgatója, Door Tamás azonban a VS.hu-nak azt mondta, a rádió nem eladó:


A Juventust mint erős brandet, hál' Istennek, gyakran megkeresik, hogy eladnák-e, de a tulajdonosok részéről nincs ilyen szándék.

Door Tamás azt is hozzátette, hogy a tavalyi és a tavalyelőtti évet is nyereséggel zárták, és várhatóan jó év lesz az idei is, úgyhogy a magyar–dán tulajdonosok már csak ezért sem tervezik, hogy megválnak az évente 300-400 millió forint árbevételt hozó frekvenciától. A Juventus vezérigazgatója elzárkózott attól, hogy konkrét érdeklődőket nevezzen meg.


De miért fontos a rádió?

Az elmúlt években a magyarországi rádiós piac a koncentrációról szólt. A hivatalos kommunikáció a minőséget és a közösségi rádiózás megerősítését hangsúlyozta, ám ez a valóságban egy kicsit mást jelentett. Elsősorban a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségében lévő médiumokat hozták helyzetbe. Márpedig három ilyen is van. A Class FM, amely egy megkerülhetetlen országos rádióadó több mint 2,5 millió hallgatóval, a Music FM, amely Budapesten egy kicsit még a Juventusnál is erősebb, valamint a Lánchíd Rádió.


A „közösségi” szó is egy kicsit speciális a magyar médiajogban, mert miközben valóban kimutatható, hogy nőtt a beszélős frekvenciák aránya, aközben a helyi kisközösségi rádiók száma a felére esett vissza, a független civil rádiókból pedig már mutatóban is alig van, mindössze a Tilos és a Civil. Ellenben egyre több a vallási tematikájú frekvencia.

Mindenesetre Simicska rádiójával a hallgatói elérés már nem számít kormányközelinek. A Miniszterelnökséget irányító miniszter, Lázár János egyenesen úgy fogalmazott: a Magyar Nemzetet olvasva vagy a Hír TV-t nézve a Simicska-médiumok és a Jobbik „bimbózó kapcsolatát” érzékelte, úgy tűnt számára, hogy „megtalálták a közös hangot” egymással.

Adott a feladat: új, kormányközeli médiumok, köztük rádiók felépítése. Új alapításával vagy régi átvételével. A Médiatanács a két régi-új budapesti frekvencia leporolásával most utat nyithat ahhoz, hogy ne kelljen üzleti érdekek és piaci értékek alapján egyezkedni, elég legyen csupán egy pályázaton nyerni. Így talán elhárul az akadály az elől is, hogy eredményt hirdessenek a Gazdasági, a Tilos és a Mária Rádió frekvenciájára egy éve kiírt, de hónapok óta egy helyben toporgó tenderen.