Nem tudnak elég magániskolát nyitni

Fotó: AKG / Picasa

-

Általános iskolát indítana az Alternatív Közgazdasági Gimnázium. Az alapelveken, a pedagógiai programon és a pontos formán még dolgoznak, de jövő szeptemberben már indítanák az első évfolyamot.


Újabb magániskola nyílhat Budapesten, most a hazai alternatív iskolák nagy múltú intézménye, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) vágna bele az intézmény alapításba. A részleteken még dolgoznak, de a szándék erős – derült ki az iskola majdani indításával kapcsolatban szervezett csütörtöki fórumon.

Négy-öt éve formálódik a terv, de az utóbbi fél évben lett belőle kimondott szándék – mondta Horn György, az AKG igazgatója. Szerinte általában is érezhető, hogy egyre nagyobb az igény az alternatív iskolákra: 2010 körül még körülbelül 200-an jelentkeztek az akkor elérhető 60 helyükre, tavaly 600 jelentkező szeretett volna bejutni a 60 plusz 30 tanulói helyükre – írja az Abcúg. Régi diákjaik is jelezték – 1994-ben végzett az első generáció, közülük sokan alapítottak már családot -, „hogy legyünk szívesek prezentálni egy ugyanolyan iskolát, mint ahova ők jártak”.


Emellett társadalmi felelősségként is tekintenek az iskolaindításra, hogy alternatívát tudjanak nyújtani azoknak a családoknak, akiket nem elégítenek ki „a jelenlegi közoktatás-politikai tendenciák”. Azt, hogy egy ilyen iskola valós szükséglet, az is jelzi, hogy a meghirdetett eseményre egy hét alatt majdnem 150-en jeleztek vissza, és jóval több mint százan meg is jelentek a beszélgetésen.

Az iskolát már jövő szeptemberben elindítanák. Hogy ez sikerülni fog-e, az 2017 februárjában dől el. Jelenleg az alapelveket dolgozzák ki, illetve keresik a majdani pedagógusokat, támogatókat, együttműködőket, befektetőket. Horn szerint feltűnően megnőtt a befektetési célú érdeklődők száma is, akik alternatív iskolákba invesztálnának. Az Abcúgnak azt mondta, kínai és arab iskolát indítani szándékozó befektetők is kértek tőle már iskolaalapítási tanácsot a közelmúltban az Alapítványi és Magániskolák Egyesületén keresztül.

Az új iskolájukkal kapcsolatban sok kérdés nyitott még, többek között, hogy

  • az AKG-tól teljesen különálló intézmény legyen-e;

  • az ott végzők automatikusan folytathassák-e majd tanulmányaikat az AKG-ban, vagy sem;

  • csak fizetős legyen, vagy dolgozzanak ki egy támogatási rendszert a diákok számára;

  • egy vagy két (esetleg három) osztályt indítsanak (25-45 fős első évfolyamban gondolkoznak);

  • legyen-e az óvoda és iskola között egy előkészítő évfolyam is?

Ami biztosnak tűnik, hogy a III. kerületben szeretnék megnyitni, ahol könnyen eléri a célcsoport: a Leányfalu-Szentendre-Óbuda-XIII. kerület felső-közép osztálybeli lakosai, illetve a környező agglomerációban élők. Horn szerint az AKG, illetve az azt működtető alapítvány megtakarításaiból, illetve hitelekből körülbelül egymilliárd forintot tudnak az iskolaépítésre fordítani saját erőből. Horn György úgy látja, önfenntartó tud lenni az általános iskola, és ha lesz állami támogatásuk, akkor havi 75 ezer forintos tandíjjal már működhet a költségtérítéses része.

Az AKG a használók iskolája – mondta Horn György, majd ennek a szellemében a megjelenteket közös játékba vonták, hogy kialakíthassák a leendő iskola alapelveinek fontossági sorrendjét. Mindenki kapott egy, az iskolára vonatkozó mondatot – olyanokat, hogy „délben legyen vége”, “fejlessze a kreativitást”, “szervezzen minél több színes programot”,… stb. , és a résztvevőknek egymást kellett meggyőzniük arról, hogy az ő mondatuk fontosabb. Aki nyert, kapott egy pontot, továbbléphetett egy másik terembe, ahol más, hasonló pontszámúakkal mérte össze mondatát. Tizenkét fordulót kellett lejátszani, ez adta ki a végeredményt. A lista elején elsősorban nem az elvárásokat támasztó mondatok szerepeltek, hanem azok, amik arra vonatkoztak, hogy diákok jól érezzék magukat az iskolában. „A gyerek nem az életre készül, hanem él” – összegezte az eredményeket az igazgató.