Nem tetszik a banki elszámolás, sok a panasz

Fotó: MTI/MTVA / Balázs Attila

-

Eddig több mint 400-an próbáltak bíróságon kívül, a Pénzügyi Békéltető Testület bevonásával megoldást találni a problémájukra.


Naponta 45-60 új fogyasztói kérelem érkezik a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) az elszámolással, forintosítással kapcsolatban, a május 26-ig beadott 419 kérelem többsége a helyes elszámolás megállapítását kérte - tájékoztatta Kovács Erika, a testület elnöke az MTI-t.

A 419 ügyből eddig huszonkettőt zártak le, két esetben egyezség született, ketten visszavonták kérelmüket, egy esetben megalapozatlan volt a beadvány. A legtöbben a Budapest Autófinanszírozási Zrt., az OTP Bank Nyrt, az Erste Bank Zrt., a Lombard Lízing Zrt. és a CIB Lízing Zrt. elszámolásával szemben fogalmaztak meg kifogást. A már lezárt hitelügyleteknél például többen azt sérelmezték, hogy bankszámlájukon nem az elszámolásban szereplő összeget írták jóvá. Mint kiderült, nem az átutalt összeg volt kevesebb, hanem a panaszosoknak negatív egyenleg (tartozás) volt a számlájukon, amit jogszerűen és automatikusan levontak a beérkező elszámolási összegből.

Az ügyfelek azt kérhetik a PBT-től, állapítsa meg, hogy az elszámolás és/vagy a forintosítás helyes-e, a panasz elkésett-e, illetve van-e a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége. Akkor fordulhatnak a Magyar Nemzeti Bank mellett működő, bíróságon kívüli vitarendezési fórumhoz, ha előzőleg nem tudták rendezni ügyüket pénzügyi szolgáltatójuknál vagy 60 nap alatt sem kaptak tőle választ panaszukra.

A PBT azt kéri, az ügyfelek az elszámolási ügyekre létrehozott kérelem-nyomtatványokon (151-es, 152-es és 153-as) nyújtsák be kérelmeiket és a 670. számú postafiókra küldjék, továbbá, hogy csak elszámolási kérelmekhez használják ezeket. Ez azért fontos, mert az elszámolási ügyekre más szabályok vonatkoznak, mások a határidők és a jogorvoslati lehetőségek is.

Ha a felek képtelenek megállapodni, a békéltető testületnek konkrét döntést kell hoznia, ami kötelező a felekre nézve. Az elszámolási törvény hatálya alá tartozó ügyekben maximum 60 nap a banki panaszkezelési határidő, a PBT eljárása pedig változatlanul legfeljebb 90 nap, ami ügyenként egy alkalommal 30 nappal hosszabbítható.

Az elszámolási ügyekben a PBT döntésével esetleg egyet nem értők számára nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett működő járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, ők továbbítják majd a bírósághoz.