Nem találnak munkást a magyarországi járműgyártók

Fotó: MTI / Krizsán Csaba

-

Magyarország legnagyobb versenytársa Románia, ahol bizonyos szempontból képzettebb is a munkaerő.


A magyar autóiparban egyre kevesebb a kétkezi munkás, amellett hogy a mérnököket egyre gyorsabban „szívja fel a piac” – mondta Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. budapesti gyárigazgatója a Világgazdaságnak. Ez jelenleg még nem jelent problémát, de évek múlva már igen, ráadásul a magyar gazdaság húzóágazatát jelentő jármű- és járműalkatrész-gyártás szereplőinek ez a legfontosabb szempont amellett, hogy hol lehet költséghatékonyan, a legjobb minőségben gyártani.


A teljes magyar termelő iparban nagyon erős fejvadászat folyik. A cégek egymástól próbálják elhalászni a legjobb szakembereiket, ennek erős árfelhajtó hatása van, de annyit mint a nyugatra vándorolt szakembereknek, itthon senki sem tud fizetni.

Keszte szerint, hogy az ágazat a későbbiekben is tovább tudja húzni a magyar GDP-t, az kell, hogy újabb projekteket tudjanak idecsábítani. Az egyre kevesebb munkaerőt pedig úgy lehetne pótolni, ha a társadalom szélesebb rétegeit sikerül bevonni a munkaerőpiacra.

Magyarország legnagyobb konkurenciája a térségben Románia – mondta a gyárigazgató:


Ott a munkaerő költsége alacsonyabb, mint Magyarországon, miközben a szakképzés színvonala legalább olyan jó, mint nálunk. Mindeközben az ottani munkavállalók nagy része jellemzően jól beszél idegen nyelveket. A rendelkezésre álló munkaerő terén sem rosszabb a helyzet, mint Magyarországon.