Nem hosszabbítják meg a felcsúti kisvasutat Etyekre

Fotó: Tevan Imre / VS.hu / Tevan Imre

-

Több mint 3,7 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztések kezdődtek Etyeken és környékén. Főleg a pincesort fejlesztik, de új út is épül.


Egy Etyek, Gyúró, Vál és Vereb településeket összekötő utat terveznek, ugyanakkor a Bicskét Etyekkel összekötő kisvasút egyelőre nem valósul meg – mondta Tessely Zoltán egy szerdai rendezvényen. Etyek, valamint a Szent László- és Váli-völgy területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos ezzel megerősítette a korábbi lapértesülést. A Magyar Nemzet írt arról, hogy az érintett telektulajdonosok tiltakozása miatt a kisvasút, amely a tervek szerint Bicskén összeköttetésbe kerülne a felcsútival, lekerült a napirendről.

A Fejér megyei Etyeken és környékén kezdődő fejlesztések elsősorban az etyeki Gasztrosétányhoz kapcsolódnak, a több mint 3,7 milliárd forintot út- és közműfejlesztésre, igényes tájépítészeti megoldásokra, valamint kerékpárút építésére fordítják


Terv marad a Bicske–Etyek kisvasút


A Fejér megye északi részének több települését összefogó Pannónia Szíve fejlesztési program első lépcsőjeként megvalósuló fejlesztésekről Tessely Zoltán közölte: a legjelentősebb beruházások az etyeki Újhegyen lesznek, ahol a Gasztrosétány borospincéit, présházait és zártkertjeit összekötő út bazalt kockakő burkolatot kap, parkolók épülnek, a villamos légkábeleket földkábelekkel helyettesítik, elkészül a felszíni csapadékvíz-elvezető rendszer és csatornahálózat, továbbá igényes térbútorokat és közvilágítási kandelábereket telepítenek.


A falu központjában, egy felújított sváb parasztházban elkészül a Kitelepítettek Magyarországi Emlékháza, ahol a szülőföldjükről elüldözött lakosok szenvedéseit bemutató, országosan is egyedülálló tárlat kap helyet.

Az Öreghegyi úton, a Körpincénél és a Kecskegödörnél kiépül a közvilágítás, valamint felújítják az útburkolatokat. Emellett színpad épül a Körpincénél, és közösségi térré alakul át a faluközpontban lévő Magyar-kút és az általa táplált Nádas-tó környéke.

A projekt keretében több mint 20 kilométeres új kerékpárút épül, amely a falut Újhegytől indulva észak felé, Bicske és Csabdi érintésével összeköti Tarjánnal.

Közútfejlesztések is megvalósulnak: megújul a Biatorbágy–Etyek–Alcsútdoboz-, illetve a Háromrózsa–Botpuszta–Etyek-út.


Az etyeki turizmus lehetőségeit fejlesztik


Molnár Krisztián, a Velencei-tó és térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács elnöke azt közölte, hogy az eredetileg megítélt 2,275 milliárd forintos forrásösszeghez két alkalommal is több száz milliós nagyságrendű kiegészítő támogatást nyert el a program. Így további 600 millió forint állami támogatás érkezett etyeki fejlesztésekre, és 841 millió az Etyek és Tarján közötti kerékpárút teljes megépítésére. Hozzátette, valamennyi fejlesztésnek 2017. június 30-ig meg kell valósulnia.

Jelezte, hogy a több mint 3,7 milliárdos beruházás keretében egységes települési arculat és utcakép kialakítása is zajlik, valamint az egész településen vezeték nélküli internet-hozzáférést biztosító fejlesztés valósul meg, továbbá turisztikai információs táblákat szerelnek fel.

Az önkormányzat a fejlesztési tanács közreműködésével 300 milliós költségvetésű pályázatot nyújtott be a területi operatív programhoz, így minden esély megvan rá, hogy rövidesen elkezdődjön egy borászati látogatóközpont építése is a településen.


  • 1898. november 23. A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság megnyitja a Bicske–Székesfehérvár-vasútvonalat, a 49 kilométeres, normál nyomtávú vasút később a MÁV 6-os menetrendi mezőjébe kerül.

  • 1963. május 31. Székesfehérváron megszületik Orbán Viktor Mihály. A későbbi politikus gyermekkorát Alcsútdobozon és Felcsúton töltötte, általános iskolai tanulmányait is ebben a két községben, illetve Vértesacsán végezte.
  • 1979. A 6-os vasútvonalon megszűnik a személyszállítás. A Székesfehérvár-Lovasberény és a Bicske-HM olajraktár közötti szakaszt az 1980-as években felújítják, és teherszállításra használják. A pálya középső része azonban romos, hiányos, használhatatlan állapotba kerül.
  • 2007. április 1. Felavatják a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémiát (PFLA). Az intézmény alapítója Orbán Viktor.
  • 2009. A PFLA megvásárolja a 6. vasútvonal Bicske és Vértesacsa közötti, felhagyott szakaszát.
  • 2011. június. Átadják az egykori vasút felújított Alcsút-Felcsút állomását. A MÁV-HÉV I. osztályú szabványépületet a Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány (FUNA) rekonstruálta vendégháznak. De később a valóban Felcsúton található, és már csak felcsútinak nevezett állomás lett a kisvasút központja, itt épült a mozdonyszín.
  • 2012. augusztus 7. Elindult az engedélyeztetési eljárás a Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány kérésére a vasút visszaépítésére. Akkor még – kikövetkeztethetően – normál nyomtávú vasútról volt szó. Az eljárás a Bicske–Alcsútdoboz-szakaszra vonatkozott.
  • 2012. október 31. A FUNA megkapta a felcsúti vasút létesítési engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Itt már kikövetkeztethetően keskeny nyomközű (nosztalgia és turisztikai célú, maximálisan 25 km/h sebességű, motorvonatos) vasútról van szó.
  • 2013. október. A kormány úgy határozott, hogy a felcsúti kisvasutat kiemelt beruházássá nyilvánítja, egyben elkülönít rá 600 millió forint uniós forrást.
  • 2014. szeptember 2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság megkezdi a vasút engedélyezési eljárását.
  • 2015. január 22. A Széchenyi 2020 keretében megjelent a Közép-Dunántúli Operatív Program „Kiemelt és integrált vonzerő-, termék- és infrastruktúrafejlesztések támogatása” című (KDOP-2.1.1/E-15 kódszámú) kiemelt projektfelhívás dokumentációja. A cél lehetőséget biztosítani turisztikai célú vasúti vagy kisvasúti fejlesztésre a Közép-dunántúli régióban. A beadási határidő február 20., ezt később egy hónappal kitolják.
  • 2015. július 10. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. építheti a felcsúti kisvasutat. A Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány és a cég aláírta a szerződést. A kivitelezőt közbeszerzés nélkül választották ki, a projekt bruttó összköltsége 857 millió forint, az EU ehhez 600 millió forintos támogatást ad.
  • 2015. augusztus. Bár a MÁV nem erősíti meg a hírt, de kiderül, hogy a hat évvel korábban bezárt Nyírvidéki kisvasútról visznek mozdonyokat és kocsikat a felcsúti kisvasútra.
  • 2015. október 31. A felcsúti Pancho Aréna és az alcsútdobozi Arborétum között épülő kisvasút eredeti átadási határideje. Nem sikerült tartani.
  • 2015. november. Tervezik a még fel sem avatott kisvasút meghosszabbítását. Bicske, Herceghalom, Etyek települések neve merül fel az új vasút irányaként.
  • 2015. december 15. A FUNA közleménye szerint elkészült a kisvasút.
  • 2016. január. A tervezett meghosszabbításról kiderül, hogy az idegenforgalmi szempontból fejleszteni kívánt Etyek a cél.
  • 2016. február 10. Minden illetékes állami szerv és cég támogatja a Felcsút–Bicske–Etyek-kisvasutat.
  • 2016. február 11. Etyeki föld- és telektulajdonosok tiltakoznak, mert náluk vezetne a Felcsút–Bicske–Etyek-kisvasút.
  • 2016. április 30. Orbán Viktor miniszterelnök, Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és a falusiak utaznak az első üzemnapon a Felcsút és Alcsútdoboz közötti kisvasúton.
  • 2016. május 1. A nagyközönség számára is megnyitják az 5,7 kilométeres Vál-völgyi Kisvasutat. Három állomás, 25 kilométer per órás legnagyobb sebesség, 20 perc menetidő.
  • 2016. november 2. Téli üzemmódra áll át a Vál-völgyi kisvasút: 2017. április 30-ig csak hétvégén jár. December 24-től január 2-ig egyáltalán nem indulnak el a vonatok.
  • 2016. november. Egy lapértesülés, majd hivatalos bejelentés szerint is lekerült a napirendről a Bicske és Etyek közötti kisvasút.