Nem ez az a Star Wars-film, amit kerestünk

Forrás: Fórum Hungary

-

Az ébredő Erőt csak a korábbi Star Wars-filmekhez érdemes hasonlítani, és hangvételét, lényegét tekintve kétségtelenül igazi Star Wars-film, az eredeti trilógia örököse. Ez a megfelelni vágyás komoly teljesítményre sarkallta, ugyanakkor gúzsba is kötötte az alkotókat.


A Star Wars nem film, hanem önálló, saját szabályok szerint működő mesevilág, egyedi popkulturális jelenség, tulajdonképpen életmód. Ezért semmi értelme más filmekhez hasonlítani az egyes epizódokat, azokat csak a többi részhez viszonyítva lehet elhelyezni valamiféle rangsorban.

A George Lucas rendezte új (most már: középső) trilógia azért rögzült kudarcként az emlékezetünkben, mert képtelen volt felérni, meghaladni az eredeti filmeket, még úgy sem, hogy részleteiben – elsősorban a hibákkal teli, de katartikus A Sith-ek bosszúja révén – érettebb, sokrétűbb, technikailag magasabb színvonalú volt, mint a nagy elődök.


Daisy Ridley, BB-8 és John Boyega Az ébredő Erőben


Mindez csak azért érdekes, mert Az ébredő Erő alkotói minden erejükkel és kreativitásukkal ezeket a nagy elődöket akarták utánozni. Magasról tesznek a középső trilógiára, talán Kylo Rennek, a főgonosznak van egy félmondata, hogy „egy klónsereg jobb lenne” az innen-onnan verbuvált és gyerekkoruk óta képzett rohamosztagosoknál, de egyébként véletlenül sincs utalás a Baljós árnyakra és két folytatására.



Ami marad, az a Csillagok háborúja (későbbi címén az Egy új remény) laza remake-je. Nem fogom lelőni a fordulatokat, a történetből csak olyasmire hivatkozom, ami már az előzetesek, híradások alapján összerakható volt, mert ezek is mutatják, milyen szorosan követi J. J. Abrams rendező és a forgatókönyvíró-csapat az első filmet.

Palpatine császár halála után a Birodalom nem omlott össze, hanem átszerveződött az Első Renddé, és továbbra is háborúban áll az Új Köztársaság támogatását élvező Ellenállással, a lázadók örököseivel. Az Ellenállás pilótáját, Poe Dameront (Oscar Isaac) foglyul ejti az Első Rend egyik vezetője, a sötét oldal Erejét bíró Kylo Ren (Adam Driver), azonban egy dezertáló rohamosztagos, Finn (John Boyega) segítségével megszökik. A sors összehozza őket egy rejtélyes múltú lánnyal, Rey-jel (Daisy Ridley). Később felbukkannak régi szereplők is.


BB-8 és Oscar Isaac


Az ébredő Erőt nézve egyértelműnek tűnik, hogy a Star Wars szerzője ugyan George Lucas, de igazi formálója sosem ő volt, hanem a díszletesek, kosztümösök, látványtervezők hada, na meg John Williams zeneszerző – ők azok, akik miatt tágassá válik és lélegezni kezd ez az univerzum. Az új filmet az ő munkájuk avatja Star Wars-filmmé, nem az írók erőlködése, hogy a Csillagok háborúja minden fontos cselekményelemét átmentsék a hetedik részbe.

A sosem látott bolygók, egy galaxisszéli mulató, a náci esztétikát továbbgondoló Első Rend főhadiszállása nemcsak úgy néznek ki, mint a jellegzetes Star Wars-helyszínek, hanem valóban azzá lényegülnek, nem keverhetők össze más fantasyk vagy sci-fik kulisszáival. Ez hatalmas és egyáltalán nem magától értődő teljesítmény.



Hasonlóképp telitalálatnak nevezhető a három új főhős figurája. Bennük is Luke, Leia és Han Solo jellemvonásai keverednek, de sokkal ügyesebben és ötletesebben annál, hogy egyértelműen megfeleltethetők legyenek a klasszikus hősöknek. Ráadásul az igazi főszereplő Rey, erős és független nő, akit nem kell megmenteni – ezt a feminista elszántságot talán túl is hangsúlyozzák az írók, de ezzel együtt is nagyon rokonszenves megközelítést választottak.


BB-8 és Daisy Ridley


Mi a baj mégis Az ébredő Erővel, azon kívül, hogy érezhető az a görcsös megfelelni vágyás, ami miatt valójában Hollywood jó tanulója, J. J. Abrams sem bontakozhat ki? Talán az, hogy a körültekintően és magabiztosan elővezetett, hibátlan expozíció után a történetben halmozódni kezdenek a bombasztikus, de előkészítetlen fordulatok és leleplezések. Néha nem is könnyű követni, hogyan találkozhat ebben a hatalmas galaxisban mindenki mindenkivel, vagy miért jutnak el az ellenállók könnyedén olyan helyekre, amelyeket korábban évekig sikertelenül ostromoltak.

Úgy érezzük, hogy velünk, nézőkkel együtt a szereplők is látták a Star Wars-filmeket, és túl okosan, túl könnyedén mozognak ebben a kilátástalannak leírt háborús szituációban.


Star Wars: Az ébredő Erő

Carrie Fisher és Harrison Ford


Időbe telik még, amíg a rajongók minden egyes képkockát kielemeznek és feltérképeznek, a hisztérikus felhajtás pedig leülepszik a hetedik epizód körül. Akkor majd jobban meg lehet ítélni, mennyire jó Star Wars-film Az ébredő Erő. Az én sorrendem most ez: 4-5-3-6-7-2-1.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!