Nem csak az európai autópiac aggódhat ettől a tendenciától

Fotó: AFP / DAMIEN MEYER

-

A német járművek iránti erős kereslet hajtotta szeptemberben az európai autópiacot. Mi lesz, ha a VW-botrány hatására megfordul a trend?


Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése szerint az Európai Unió 28 tagállamában és az Európai Szabadkereskedelmi Társuláshoz tartozó négy országban (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) 1 394 223 darab új autót helyeztek forgalomba szeptemberben, ami 9,8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.


Immár a 25. egymást követő hónapban bővült az európai autópiac, és a Mitsubishit kivéve minden autógyártó több járművet értékesített az előző év szeptemberéhez képest. A legtöbb autót a Volkswagen-csoport adta el, majd a PSA-csoport, a Ford, a Renault, a BMW és az Opel-csoport következik.


Jól ment a franciáknak is

A Volkswagen-csoport által értékesített autók száma éves szinten 8,3 százalékkal, 325 497-re emelkedett, ezen belül a Volkswagen márkából 6,5 százalékkal többet, 156 694 járművet adtak el. Nem panaszkodhat a BMW és a Daimler sem. A BMW eladásai éves szinten 17,1 százalékkal, 103 642-re emelkedtek, a Daimleréi pedig 19 százalékkal, 85 866-re nőttek.


Visszavetheti a fejlődést a botrány


A francia vállalatok közül a Peugeot-t és Citroënt gyártó PSA-csoport eladásai 5,2 százalékkal, több mint 136 ezerre, a Renault-csoporté pedig 5,1 százalékkal, mintegy 110 ezerre növekedtek. A százalékos növekedési arány tekintve az európai gyártóknál sokkal kevesebb autót értékesítő japán autógyártók állnak az élen: a Mazda eladásai 29,3 százalékkal (több mint 27 ezer autó), a Subarué és a Daihatsué pedig együttesen 28,5 százalékkal (4451 autó) ugrottak meg. A Nissan 24,7 százalékkal tudta növelni eladott autóinak számát (több mint 63 ezerre), utána következik a Daimler és a BMW, majd a Jaguar Land Rover-csoport (16,5 százalék), a Fiat Chrysler Automobiles (15,6 százalék), a Honda (11,3 százalék), a Hyundai (9,8 százalék), a Toyota (9,7 százalék), a Kia és a Volvo (egyaránt 9,2 százalék) és a Suzuki (9,1 százalék).

A régi autók újra való cserélését ösztönző támogatások mellett a Dél-Európában folytatódó gazdasági fellendülés segítette az eladások növekedését. A legnagyobb piacok közül a legerősebb, 22,5 százalékos növekedést Spanyolország könyvelhette el, de Olaszországban (17,2 százalék), Nagy-Britanniában (8,6 százalék) és Franciaországban (9,1 százalék) is jelentős ugrás volt érzékelhető szeptemberben. Németországban 4,8 százalékkal növekedett az újonnan forgalomba hozott autók száma.

Az év első kilenc hónapját tekintve 8,8 százalékkal, több mint 10,4 millióra emelkedett az új autók eladása a 32 európai országban. Mindazonáltal ez a szám még messze van a pénzügyi és gazdasági világválság előtti utolsó év, 2007 azonos időszakában elért közel 12 milliótól.

Piaci részesedését tekintve 24,9 százalékkal vezet a Volkswagen-csoport, azon belül a Volkswagen márka 12,1 százalékkal. Messze leszakadva a PSA-csoport (10,5 százalék) és a Renault-csoport (9,5 százalék), majd a Ford (7,4 százalék), az Opel (6,9 százalék), a BMW (6,4 százalék), a Fiat Chrysler (6,3 százalék), a Daimler (5,8 százalék) és – a japánok közül első helyen – a Toyota (4,2 százalék) következik.

Az ACEA statisztikája szerint Magyarországon szeptemberben 14,4 százalékkal, 6270-re, az év első kilenc hónapjában pedig 12,0 százalékkal, 55 302-re emelkedett az üzembe helyezett új autók száma.