Nem a taxisok miatt idegesek az uberesek

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Egyre kevesebb Uber-autó található az utakon, kevés az egymás közti kommunikáció, de már az utasokkal sem lehet olyan jót beszélgetni, mint korábban – derült ki a cég három sofőrjének válaszából, amikor arról kérdeztük őket, hogyan élik meg az utóbbi idők keményebb hatósági fellépéseit. Volt, aki védelmébe vette a taxisokat is.


Az utóbbi időszakban, főleg, miután híre ment az első rendszámlevételnek, látványosan csökkent a placcon lévő uberes autók száma – mondta a VS.hu-nak egy neve elhallgatását kérő Uber-sofőr. Ennek megfelelően szerinte egyre gyakrabban fordul elő, hogy a kereslet nagyobb, mint a kínálat, vagyis nehezebb autót fogni.

Ezt mondják az utasai is, akik közül egyre többen panaszkodnak arra, hogy nem kapnak fuvart, vagy ha igen, úgy egyre hosszabb ideig kell rá várni. Persze ők még mindig szerencsésebbnek számítanak, hiszen több sofőr is megerősítette a korábbi sajtóértesüléseket, miszerint az új regisztrálók egyelőre nem is kaphatnak fuvart. „Az Uber vélhetően így igyekszik kikerülni, hogy a sofőrök NAV-ellenőrök karjaiba fussanak” – vélte egyikük.


A régi utasoknak működik az applikáció, az újonnan regisztráltak nem tudnak autót hívni


Persze ez sem garancia semmire, így sokan, akiknek nincs sofőrvizsgájuk, nem mernek kimenni az utcára – mondja egy másik Uber-sofőr, aki saját bevallása szerint minden szabályt betart, „egy centit sem mentem még anélkül, hogy ne adóztam volna utána”. Egy másik sofőr ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy őt nem érdeklik az előírások, de ha le kell rakni a vizsgát, akkor lerakja. Mint mondja, az Uber úgyis kifizeti a vizsgadíjat, legfeljebb egy keresőnapot veszít vele.


A hatóság által belengetett rendszámlevételtől sem fél, a médiában is olvasható első eset személyes véleménye szerint „kamu volt”, inkább erődemonstráció, mintsem valódi fellépés az Uber ellen. Ő egyébként úgy gondolja, hogy a szigorúbb előírásokat, például, hogy sárgára kell festetni a kocsit, nem fogják betartatni az uberesekkel. Amikor rákérdeztünk, hogy miért gondolja így, elmondta, hogy a hatóságokat szerinte sokkal inkább az fogja érdekelni, hogy rendesen adóznak-e, vagy hogy megvan-e a személyszállítási és az egészségügyi vizsgájuk.


Uber

A taxis és a személyszállító

A rendelet két kategóriát különböztet meg: a taxis és a személygépkocsis személyszállítást. Mindkettő előírja az autók maximális életkorát, a sofőrök képzését is elvárják, de vannak különbségek is, például az autó sárgára festése csak a taxisoknak kötelező Budapesten.


A vita azon zajlik, hogy ugyanazt a tevékenységet végzik-e a taxisok és az uberesek. Fekete Zoltán, az Uber magyarországi vezetője a VS.hu-nak azt mondta, a taxis személyszállításnál „vannak olyan elemek, amelyek az Ubernél nincsenek. Ilyen a szabad jelző, a droszt, a leintés, a diszpécserközpont. Ezért is mondjuk, hogy az Uber nem taxis szolgáltatás, hanem egy olyan platform, piactér, ahova a sofőr és az utas is tud regisztrálni, bizonyos feltételeket teljesítve. A budapesti hotelek, rendezvényközpontok környékén is gyakran látni fekete autókat, amelyek személyszállítási szolgáltatást végeznek, mégsem taxik.”

A hatóság és a taxisok ezzel nem feltétlenül értenek egyet, szerintük ugyanazt a szolgáltatást végzik mindketten. A Nemzeti Közlekedési Hatóság tájékoztatója gyakorlatilag taxivá tenné az Uber-sofőröket, és egyenlő elvárásokat fogalmazott meg. A működési engedélyen túl drosztengedélyt, sárga rendszámot és „Taxi szabad” jelzést is szerezniük kell az Uber-sofőröknek, és az autót is sárgára kell festeniük.

Éppen ezért attól sem fél, hogy náluk is bevezetik a taxikra érvényes hatósági árakat, mindössze azt véli elképzelhetőnek, hogy a fentieken kívül a sárga rendszámot számukra is kötelezővé teszik, ám a sofőr ezt sem tartja valószínűnek.

„Az előírások közül a legnagyobb probléma, hogy sokan még mindig nem tudják megkülönböztetni a taxis és a személyszállítási szolgáltatást egymástól” – mondja egy másik Uber-sofőr (lásd keretes írásunkat), aki szerint az autók besárgítását még le tudnák nyelni, ám a 280 forintos kilométerdíjat már nem.

„Amióta kijött a taxisrendelet, azóta tulajdonképpen semmilyen innovációt nem végeztek a társaságok, egyikük mobilos applikációja sem olyan jó, mint a mienk” – indokolja egy sofőr, hogy miért választják őket az utasok. Szerinte az Uber nem egy népjóléti intézmény, hanem olyan üzlet, amelynek a célpontjában az ügyfél áll.

Ezt pedig sem a taxistársadalom, sem a kormányzat nem állíthatja magáról. Egy másik megszólalónk pedig azt mondja, hogy az Uber egy „becsületes, kapitalista cég”, amelynek egyértelműen az az érdeke, hogy minden előírásnak megfelelően működtethesse a szolgáltatásait.

Sok a bizonytalanság

„Ami nem jó, az az, hogy számlázni kell, nem elég, ha szja-t fizetünk a bevétel után. Én jelenleg egy direkt Uber-sofőrökre specializálódott kft.-nek vagyok a tagja, amely az Uberrel szerződött, így tulajdonképpen nekem nincs is közvetlen kapcsolatom a céggel. Jelenleg napi négy órára vagyok bejelentve, ami a járulékok miatt havi 80 ezer forintomba kerül, de legalább tudok dolgozni. Amint megcsinálom a kötelező vizsgákat, valószínűleg katázni fogok, mert úgy havi több tízezer forintot is tudnék spórolni” – ad képet a jelenlegi helyzetéről egy sofőr, aki szerint bár a jelenlegi rendszer „kiszedi a zsebéből a pénzt”, de keres annyit, hogy ez is beleférjen.


A taxisok csak a teljes tiltással érnék be


Más sofőr szerint van egyfajta bizonytalanság az Uber alvállalkozói között, amit nem segít az sem, hogy a cég velük alig közöl érdemi információkat: „Az Uber nem rohan, ha a mi informálásunkról van szó. A magyarországi vezető, a Fekete Zoltán véleményét, törekvéseit is legtöbbször az újságból ismerjük meg, a hivatalos hírlevélben, e-mailekben, sms-ekben nagyon kevés újdonság van.”

Más viszont azt emeli ki, hogy bár a cég vezetése nem szeret szerepelni, „egy-két hete már látni Zolit a tévében és az újságokban”. Most muszáj volt kilépni és elmondani a saját álláspontjukat, „amit, úgy tűnik, csak a taxisok nem akarnak megérteni”.

Egyikük azt emeli ki, hogy bár felhívni a központot és gyorsan tanácsot kérni nem lehetséges, de személyes fogadóórát bárki kérhet, és ott válaszolnak a felmerülő kérdésekre.


Uber

Már egy jót beszélgetni sem lehet

Az utasok nagyon rosszul élik meg a jelenlegi helyzetet, szinte mindenki hangsúlyozza, hogy mennyire szereti használni, és hogy a jelenleginél sokkal jobban ki kellene állnia az érdekeiért a cégnek – mondja az egyik sofőr. Azt is negatívumként éli meg, hogy manapság már minden sofőrrel erről kell beszélni. „Régebben jókat lehetett röhögni vagy az élet nagy dolgairól beszélgetni. Én már egy éve uberezek, közben több havert szereztem, ám az utóbbi időben egyszerűen nem jutnak el idáig a beszélgetések, leragadunk az Uber–taxi-ellentétnél.”

Azt több Uber-sofőr elmeséli, hogy a panaszokat egymás közt sem tudják megbeszélni, hiszen nincs egy állandó fórumuk. Volt olyan megszólalónk, akik szerint „el vannak szigetelve egymástól”, ő nem ismer egyetlen másik sofőrt sem. Elég ritkán találkoznak, akkor is általában a cég központjában, például adótanácsadás során.

Egy másik uberes viszont azt mondja, hogy ismer egy mobilos alkalmazást, ahol a sofőrök kommunikálni tudnak egymással. Ő azonban nem használja, mivel az utóbbi idők történései miatt az elmúlt időszakban leginkább csak a „felháborodás, anyázás ment”.

Bár az Uber azt kommunikálja, hogy segítenek a hatósággal összeütközésbe került sofőrjeiken, ennek mikéntjéről eltérő véleményeket hallhattunk. Volt, aki azt mondta, hogy a homályos ígéretek helyett a konkrétumokat hiányolja, de volt köztük olyan is, aki azt emelte ki, hogy „amit a Fekete Zoli mond, azt komolyan lehet venni”, illetve hogy az adózási, vizsgáztatási kérdésekben mindig segített nekik a cég. Mások magabiztosan állítják, hogy ha valakinek leveszik a rendszámát, annak visszaállítási költségeit is állja az Uber – ám ez állításuk szerint is inkább megérzés volt, mintsem hivatalos álláspont.

Mindezek fényében nem túl meglepő az a vélemény, hogy az Ubernek a jelenleginél sokkal aktívabb médiapolitikát kellene folytatnia, mivel a megjelenő cikkekben „egy csomó hülyeség van”. Ilyen volt az, hogy az uberesek egyáltalán nem adóznak, illetve hogy a taxisok nagy része fel van háborodva. Nyilatkozónk szerint ezzel szemben kétszáz hangadó csinálta a balhét, „őket lehet, hogy a főnökeik fizetik, hogy menjenek le a Bajcsy sarkára”. A taxisok többsége a megszólalónk szerint normális, amit azzal is alátámaszt, hogy őt még senki sem akarta megverni, akkor sem, amikor látták, hogy miből szerez pénzt.