Neked elég lapos a szeméremdombod?

Forrás: Musée d'Orsay

-

Olyan világban élünk, ahol a hétéves lányok negyede már próbálkozott fogyókúrával, és ahol mindenki kockákat akar a hasára, meg rést a combjai közé. A tinédzserek büszkék a bikinihídjukra, rettegnek a tevepatától és a muffinderéktől. Most, 2015 első felében éppen a túl hájas szeméremdomb miatt lehet szorongani. Hogy miért pont amiatt? Az gyakorlatilag a véletlen műve.


A Sports Illustrated legutóbbi számának címlapján Hannah Davis, közepesen ismert amerikai modell pózol bikiniben. Szuggesztív tekintet, babaarc, tökéletes szobortest. Az ujjait a bikinialsóba akasztva félig lehúzza magáról, és kilátszik a szépen simára borotvált szeméremdombja. Biztosan volt a képpel utómunka, mert a modell ott lent nagyon lapos. A kép nem túl különleges, de ez a laposság szemet szúrt a New York Times szerzőjének, Jennifer Weinernek, és írt róla egy cikket.


Hannah Davis címlapfotója


Azt jósolta, hogy 2015-ben a szeméremdomb lesz az az újabb női testtáj, amelyet a tükörben kritikus szemmel vizsgálgatva fiatal nők és kislányok milliói fognak elkezdeni gyűlölni magukon. Mert sokan közülük elhiszik majd, hogy ott nem kellene lennie semmiféle domborulatnak.

Aztán megjelennek majd fitneszedzők, akik külön a szeméremdomb fogyasztására szolgáló gyakorlatsort dolgoznak ki, meg plasztikai sebészek, akik megoldást kínálnak a problémára. Sőt, a megoldás már most is elérhető monsplasty néven: a szeméremdomb (latinul és angolul mons pubis) zsírját leszívják, és ha az alany szeretné, betöltik a nagyajkakba, hogy az előbbi lapos, az utóbbi pedig formás legyen a beavatkozás után. Magyarországon is több plasztikai sebészet vállal ilyet. Az intim plasztika sokáig olyasmi volt, amit főként a sokadik szülés vagy nagyobb súlyvesztés után vettek igénybe a nők, de ma már egyre inkább ugyanolyan szépészeti beavatkozás, mint mondjuk egy rutin szájfeltöltés vagy mellplasztika.

A New York Times írása után a világsajtóban Ausztráliától Nagy-Britanniáig cikkek jelentek meg arról, hogy megvan 2015 őrült szépségmániája.


A szeméremdomb az új combrés

– írta a Daily Mail és egy csomó másik lap. És néhány hétig a téma valóban pörgött a közösségi oldalakon. Fiatal lányok posztoltak fotókat a saját szeméremdombjukról a Twitteren, és beszélgettek róla sok más netes fórumon.

Csupán a véletlen műve, hogy a téma nem generált tartós divatot, ahogy az is a véletlen műve, hogy a New York Times egyetlen véleménycikke után egyáltalán pörögni kezdett. Az elmúlt évek abszurd testrészmániáit mind ilyen véletlenek indították el a világhír felé.



Abszurd motiváció a koplalásra

A nyugati világban kevés fiatal nőnek kell elmagyarázni az olyan szavak jelentését, mint a side boob, a butt cleavage, a muffin top, a six-pack, a whale tail vagy mondjuk a camel toe. (Magyar megfelelője csak néhánynak van.) Pedig már ezeket megelőzően is volt bőven aggódni valójuk a lányoknak: esetleg túl nagy vagy túl kicsi a mellük, nem megfelelően dudorodik a fenekük, táskás a szemük, narancsbőrük van… A hajtól a lábujjakig minden porcikáról ki van ma már találva, hogy milyennek is kellene lennie. Kevés szűz terület volt eddig, a szeméremdomb például ilyen volt.

De úgy három évvel ezelőttig a thigh gap, azaz combrés (egészen pontosan az a hiedelem, hogy ha egy nő combjai között nincs hézag, akkor kövér) is ilyen volt, hogy aztán megmagyarázhatatlan módon váljon tartós világőrületté, kislányok tízmillióinak vágyálmává. Pedig az egész csak egy Victoria’s Secret bemutatóval indult 2012 végén. Aztán a felvonuló, extrém vékony combú modellek fotói lepték el a közösségi oldalakat. Cara Delevigne és a többi modell „thinspirationné” vált – a thinspók azok a blogok a Twitteren vagy másutt, amelyekből a fogyókúrázó tinédzserek erőt merítenek a további koplaláshoz. A női anatómiával alapvetően teljesen ellentétes combrésfétis a tizenévesek körében őrült edzéssorozatokhoz, evészavarokhoz vezetett, és sokan meg is műttették magukat a cél érdekében.


Thigh gap, azaz rés a combok között


Néhány thinspo-idézet

„Megéri éhesen lefeküdni, ha reggel soványabban ébredsz.”

„Lábak össze, combok szét.”

„Ne tömd tovább a kövér fejedet. Egyél – szégyenkezz!”

„Az éhezésnél jobban fáj tükörbe nézni.”


Egy hoaxszal kezdődött

Az eddigi talán legextrémebb soványságmánia ellenmozgalmakat is generált, szülői és egészségügyi szervezetek kampányoltak ellene, sok szó esett az egészséges testképről, meg hogy milyen nagy is a baj, de a thigh gap mánia valamennyire még ma is tartja magát.

Aztán 2014 elején a téli hidegben unatkozó 4chan-használók kiterveltek valamit, amiből majdnem olyan őrület lett, mint a combrésből. A thigh gap sztori mintájára építették fel az Operation Bikini Bridge-nek elkeresztelt hoaxot, és sikerült is komoly hírverést csapniuk. A trollok azt találták ki, hogy elterjesztik, mostantól az a menő, akinek a csípőcsontjai között hidat képezve feszül a bugyi. Ehhez először fotókat kezdtek terjeszteni és ezzel bedobni a köztudatba a közösségi oldalakon. A bikinihíd kifejezés ugyan az angolban akkor már régebb óta létezett, de a 4chan akciója után ugrottak rá a tizenéves lányok.

Ezek után megalkották az egész ellenpropagandáját is. Vitát generáltak arról, hogy szabad-e megint egy ilyen abszurdummal rombolni a nők önbizalmát, álfeminista ellenkampányt indítottak. A trollok arra voltak kíváncsiak, képesek-e arra, hogy egy összehangolt akcióval a nők millióinak tekintetét irányítsák a bikinivonaluk felé. És igen, meg tudták csinálni. Egy ideig legalábbis a mainstream média is a bikinihíddal foglalkozott.


szeméremdomb, bikini bridge

Íme, egy tisztességes bikinihíd


Nőiesnek lenni egyenlő a saját tested gyűlöletével?

Kétségkívül a testképzavar évtizedét éljük, és ez ugyan főleg még mindig a lányokra igaz, de a fiúk rohamtempóban kezdik behozni a lemaradást, kimutathatóan egyre többet szorongva a külsejük miatt. Nem kell magyarázni, hogy miközben egyre magasabb a túlsúlyosak aránya, addig a tömegmédiában egyre valószínűtlenebbül tökéletesen néznek ki az emberek. Brit becslés szerint az átlagember hetente ötezer photoshoppolt képpel találkozik, és ezek jelentős része fehér, nagy mellű, karcsú derekú, sovány nőket ábrázol.

Az amerikai nők 91 százaléka elégedetlen a testével, és csak körülbelül 5 százalékuknak van eleve olyan alakja, mint amilyennek a tömegmédia a leggyakrabban láttatja az ideális nőt. Minél több tévét néz valaki, annál fontosabb neki a külseje, és így annál kevésbé elégedett magával.

Senki nem tud kibújni a környezete hatásai alól: néha már az ötévesek is aggódnak a külsejük miatt, a hétéves lányoknak pedig a negyede legalább egyszer már megpróbált fogyókúrázni. A dohányzó tizenéves lányok fele a cigarettával bevallottan az étvágyát próbálja elnyomni, és a tinédzserek körében másfél évtized alatt megduplázódott az evészavarosok száma. (Ezek brit adatok, Magyarországon nem nagyon készült hasonló kutatás.) Az amerikaiakhoz hasonlóan egyébként a brit nőknél is 90 százalék azok aránya, akik nincsenek kibékülve a testükkel – és ez az érzés nem tűnik el a korral, még a nyolcvanéveseknél is kimutatható. A tökéletlenség miatt érzett félelem az egész nyugati világot áthatja, ugyanis – foglalta össze a Guardian szerzője – nőiesnek lenni ma egyenlő a saját tested gyűlöletével.

Teljesen megjósolhatatlan, hogy honnan jön és mekkorát durran egy-egy új őrület, ami a testkép további rombolásához vezet. Az is lehet, hogy olyasvalamiből lesz mozgalom a közösségi médiában, ami éppen ez ellen küzd. Például az utóbbi hetek egyik legnépszerűbb hashtagjéből, a #nothighgap-ből. Ezért Lena Dunham, a Csajok című sorozat sztárja felelős, aki a minap a saját combját posztolta a Twitteren, büszkélkedve azzal, hogy az ő combjai között semmilyen rés nincs. Azóta egy kicsit új erőre kapott a soványsági divatok elleni küzdelem.


springtime means shorteralls #nothighgap

A photo posted by Lena Dunham (@lenadunham) on