Nehéz lesz Simicskáékat kigolyózni a legújabb M4-es tenderből

Fotó: MTI / Mészáros János

-

Az olasz óriáspartnerrel induló Közgép a többi ajánlattevőnél sokkal olcsóbban vállalná a román határhoz vezető autópálya-szakasz megépítését.


Versenytársainál több mint 30 százalékkal olcsóbban vállalna az M4-es autópálya Berettyóújfalu és román határ közötti szakaszának kivitelezését a Közgép és partnere, az olasz Itinera cég – írja a Világgazdaság. A napilap megszerezte az ajánlati adatokat, ezek szerint a Simicska Lajos nagyvállalkozó nevével fémjelzett Közgép és az Itinera 58 milliárdért építené meg az észak-erdélyi sztrádához kapcsolódó, 27 kilométeres szakaszt, miközben a közbeszerzésre beadott többi ajánlat 83 milliárdnál kezdődik.

A VS.hu információi szerint az úgynevezett mérnökár, vagyis az állami megrendelő által előre becsült költség is az utóbbi adathoz áll közel, vagyis Simicskáék valóban meglepő árat jelöltek meg.


Az M4-es másik szakaszáról le kellett vonulnia a Közgépnek


A Világgazdaság szerint a legújabb (tavaly novemberi) közbeszerzési törvény kisebb teret enged az ajánlatok szabad értékelésére: 50 százalékos súllyal kell figyelembe venni az árat. Sőt, a gazdasági napilap szerint a Közgép és az egyébként igen tekintélyes olasz partner ajánlata a többi értékelési szempontban sem rosszabb (sőt) a konkurenseknél, így nehéz lenne úgy osztani a pontokat, hogy ne a Közgép-féle ajánlat kapja a legtöbbet.

Az is igaz azonban, hogy a G-nap (ekkor lett nyilvánvaló a Simicska Lajos és Orbán Viktor miniszterelnök közötti viszony végletes megromlása) óta sok mindent történt már közgépes közbeszerzéseknél. Az emlékezetes gönyűi tendernél például egy alvállalkozói uszály fedélzetméretének adatszolgáltatása volt a cég kizárásának oka, a szóban forgó M4-es tiszai szakaszáról pedig úgy kellett levonulnia a Közgépnek és más cégeknek, hogy az út félig már kész volt.