Nehéz kerekesszékkel kimozdulni

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Legyen elektromos vagy kézzel hajtott kerekesszékük, küzdenek a mozgássérültek, hogy utazhassanak.


Egyre több az akadálymentesített buszjárat, a mozgássérült emberek mégis szenvednek a közlekedéssel. Nem veszik fel a mopeddel közlekedőket, volt, akit majdnem elsodort a tolató buszsofőr. Vasúttal sem egyszerű a mozgássérültek utazása - írta az Abcug.


A fővárosi autóbuszok több mint fele korszerű alacsonypadlós, így a vonalak 97 százaléka részlegesen vagy teljesen akadálymentes – áll a BKK honlapján. Az egyre több alacsonypadlós járat, a megújult peronok és a teljesen akadálymentes 4-es metró megkönnyítik a mozgássérült emberek dolgát.


Szuper dolog, hogy itt már gondoltak ránk

– mondta Ungvári Györgyi az új metróvonalról; a 4-es, 6-os villamos is remekül használható kerekesszékkel.

Itt azonban kifogyott a dicséretből. A budai fonódóvillamos-vonalon ugyan közlekednek alacsonypadlós járművek, azonban nem mindegyik megállóból lehet felszállni rájuk. A Margit kórháznál lévő például hasznavehetetlen: nem elég magas a peron a villamoshoz, így nem lehet átgördülni róla a járműre.

László elektromos kerekesszékkel jár Piliscsabáról, és nem akármilyen a vonatútja:


saját rámpát visz magával, ami elég kényelmetlen, de legalább fel tud jutni

A pár éve felújított vonalon nem tudja máshogy áthidalni a hiányzó harminc centis távolságot.


Perre mentek

Sok kerekesszékest nem engednek fel a sofőrök a járművekre. A mopedeseket 2016 elején kitiltották a buszokról: ők fel sem szállhatnak, még az alacsonypadlós járatokra sem.

Bár minden esetben mozgássérült emberekről van szó, nem mindegy, hogy ki milyen kerekesszéket használ. A mechanikus székkel közlekedők számára elvileg minden akadálymentesített busznak nyitva kellene állnia, a jóval nagyobb és bonyolultabb szerkezetű mopedekkel viszont más a helyzet.

Két mopeddel közlekedő mozgássérült pár éve feljelentette a Debreceni Közlekedési Vállalatot (DKV) az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál (EBH), amiért a debreceni buszok nem voltak hajlandóak elvinni őket.

Az EBH a mopedeseknek adott igazat, mire a DKV fellebbezett, az ügy pedig egészen a Kúriáig ment, ahol kimondták, hogy a tömegközlekedés használata megtagadható az elektromos mopedet használók számára. Azért, mert


a moped nem rögzíthető biztonságosan, ezért balesetveszélyes, és egyébként sem fér el más utasok mellett

A gond csak az, hogy rengetegen használnak mopedet, ugyanis gyógyászati segédeszköznek számít, az OEP sok esetben térítésmentesen utalja ki a rászorulóknak. Előnye, hogy elektromos, ezért nem kell hajtani, bizonyos terepviszonyokon, például dombos helyen vagy földúton pedig egyszerűbb a használata, mint a mechanikus vagy az elektromos kerekesszékeké.

Pár héttel azután, hogy bejárta a sajtót a buszmegállóban hagyott mozgássérültek története, a BKK közölte, ki fogja dolgozni az elektromos mozgássegítő eszközökkel való közlekedés szabályait.


1,6 milliárd mopedekre

Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnöke szerint az állam évente közel 1,6 milliárd forintot költ mopedek támogatására. Azt viszont nem nézik, hogy a mozgássérült emberek az utóbbi időben már lényegében képtelenek a mopedjükkel szabadon utazni.

A biztonsági előírás nem azt jelenti, hogy letiltják a mopeddel közlekedőket, hanem, hogy megteremtik a biztonságos utazás műszaki feltételeit – mondta Kovács. Például azzal, hogy a moped elférjen a buszokon és megfelelően lehessen rögzíteni.

Az Abcúgnak nyilatkozó mozgássérültek szerint nem igaz, hogy a mopeddel nem lehet biztonságosan utazni. Üzembiztosak, motorfékkel rendelkeznek, és amúgy is háttal szoktak beállni velük, így nem mozdulhatnak el fékezéskor sem.


Tömött midibuszok

A BKK-nak van midibusz szolgáltatása, kifejezetten mozgássérülteknek. Három, emelővel ellátott kisbusz járja az utcákat, és egy jegy áráért háztól házig viszik az utasokat, azonban napokkal korábban kell bejelentkezni, és olyan sokan utaznának, hogy előfordul, nem fér fel mindenki.


A kerekesszékes emberek közlekedése a logisztikáról szól, mindig előre kell tervezni és gondolkodni 

– mondta Ungvári Györgyi.

A lap által megkérdezett kerekesszékkel közlekedők szerint vonattal könnyebb az utazás, azzal együtt is, hogy a kerekesszékes emberek gyakran jelzik érdekképviseletüknek, a MEOSZ-nak, hogy sokszor a postakocsiban vagy külön vagonban helyezik el őket, mert ott van számukra hely, és az egész utat magányosan, elkülönítve kell végigutazniuk.


Miért nem járnak autóval?

Mozgássérültek számára átalakított autókat elsősorban külföldről lehet beszerezni, a másik megoldás egy meglévő gépjármű átalakítása. Utóbbira csak pár műhely rendelkezik engedéllyel, épp ezért drágák és hónapokra le vannak kötve munkával.

Kovács Ágnes szerint a jogosítványszerzés is problémás, de nem a mozgássérült emberek képességei hiányoznak ehhez, hanem a megfelelő orvosi háttér, a műszaki megoldások és az oktatói hálózat.