Negyven épület áll az újpalotai villamos útjában

Forrás: Google Maps

-

Lakóházak és üzletek fognak eltűnni a Drégelyvár utcából a fővárosi XV. kerületben. Itt szűk a keresztmetszet a 4-es metró helyett, illetve folytatásaként épülő villamos pályájának. 2017 végéig maradhatnak a lakók.


A VS.hu megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) nem árulta el, pontosan mely házakat fogják lebontani a Keleti pályaudvartól a Pólus Centerig épülő villamos miatt, csupán annyit, hogy a Drégelyvár utcai szakaszon körülbelül 40 ingatlanról van szó, egyik fele szolgáltató létesítmény, a többi lakóház. Az ittlakunk.hu szerint a pestújhelyi oldalon álló családi házakról van szó, ami nem meglepő, mivel a Drégelyvár utca szemközti oldalán tízemeletes panelok sorakoznak. Ezen a szakaszon kiszélesítik az utat, és parkolókat is építenek.

Ezenkívül a Pólus Center bevásárlóközpont térségében kell befektetői tulajdonú zöldmezős területeket megvásárolni. (A Pólus és az Ázsia Center közötti terület a Demján Csoport érdekeltségében van.) Az ingatlanok tulajdonosait még nem keresték meg, csak egy lakossági fórumot tartottak:


Az írásos, valamint a beruházó és a kerület képviselői általi személyes kapcsolatfelvétel a módosuló kerületi szabályozási terv elkészültét követően történik majd meg, várhatóan 2016 első felében.

A főváros megállapodni akar, ha nem sikerül, akkor kisajátítással veszik el az ingatlant. Erre akkor kerül sor, ha a tulajdonos nem fogadja el a hivatalos értékbecslő számításán alapuló vételi ajánlatot vagy a felajánlott csereingatlant.

A BKK tervei szerint


az ingatlanok igénybevételére 2017 végén-2018-ban kerül majd sor.


3-4 perc nyereség

A házak sorsától a villamos átadásának dátuma is függ – tudatta a BKK. „Amennyiben az ingatlanok rendezése és az engedélyeztetés nem húzódik el, a Thököly út–Újpalota villamostengely kiépítése 2017-ben kezdődik meg, s várhatóan 2018-ra készül el” – közölte a közlekedési cég. Tarlós István főpolgármester október 16-i sajtótájékoztatóján 2019-es átadást említett mint legkésőbbi időpontot.

A villamossal 3-4 perccel hamarabb lehet majd a Keletihez érni, mint jelenleg a gyorsjáratú buszokkal. Menetidő-összehasonlításra azonban a későbbiekben nem lesz módjuk az utasoknak, mert a 7-es buszcsalád teljesen eltűnik (a Nyírpalota utcai buszvégállomást felszámolják), csak a villamos marad – viszont Újpalotán fonódni fog a 69-es vonalával.



Többen élvezik az előnyét

A BKK magyarázatában hangsúlyozta, nincs mit csodálkozni azon, hogy a Drégelyvár utcában házakat bontanak le, mivel ez a terület „évtizedek óta következetesen közlekedési célra használandó területnek volt előirányozva a fővárosi szabályozási tervekben”.

A főpolgármester erre ráerősítve kijelentette: „Két nagyságrendi különbség van azok száma között, akiket kellemetlenül érint a beruházás, és azok között, akik majd a hasznait élvezhetik.” Ráadásul az ingatlanok fele elhasználódott szolgáltató épület. A főpolgármester egyébként – a BKK-val ellentétben – úgy tudja, már folynak is az egyeztetések a tulajdonosokkal és a bérlőkkel.

A BKK jelenleg a Thököly út–Újpalota villamostengely engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítését végzi. A beruházás az új EU-s közlekedési program tervezett projektlistáján szerepel, a támogatási szerződést várhatóan jövő év közepén írják alá. Tarlós a beruházás költségét villamoskocsik nélkül 32 milliárd forintra becsülte.

Hajdu László XV. kerületi DK-s polgármestert többször kerestük, de egyelőre nem sikerült elérnünk.