Ne rinyálj, inkább olvasd el az apró betűs részt!

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

David Coulthard egyike azoknak az expilótáknak, akik a visszavonulásuk után nagyon okosan csináltak karriert abból, hogy véleményük van. Például arról, hogy a Forma–1 üzlet, és nem jótékonysági szervezet, hogy a korral haladni kell, a szabályokkal pedig nem érdemes vitatkozni. A Red Bull PR-mutatványainak rendszeres szereplőjével, a BBC szakkommentátorával a budapesti Nagy Futamon beszélgettünk.


Fél a kígyóktól, képes elsírni magát egy filmen, több hajója is van, de az élet prioritásait alapjaiban rendezte át nála egy 15 évvel ezelőtt elszenvedett repülőgép-baleset. A gép két pilótája meghalt, David Coulthard azonban túlélte a szerencsétlenséget, és bármennyire hihetetlen, öt nappal később felállt a Spanyol Nagydíj dobogójára. A következő évben karrierje legjobb eredményét elérve a második lett a világbajnoki pontversenyben. Több interjúban is beszélt arról, hogy ekkor kezdett el igazán gondolkodni azon, hogy milyen irányba tart az élete, és ő milyen irányba szeretne tartani. Azóta már kiforrott és határozott véleménye van arról is, hogy a Forma–1 milyen irányba tart, és ezt nagyon élvezetes és tanulságos formában örömmel meg is osztja.


David Coulthard Budapesten


A kilencvenes évek pilótagenerációjának egy jelentős hányada a véleményformáló szektorban kereste a helyét a visszavonulása után. Nekik köszönhető, hogy az elmúlt években a közvetítések bennfentességének a hitelessége sokkal erősebb lett, mint bármikor korábban – Damon Hill, Johnny Herbert, Martin Brundle a Sky Sportsnál, a minden skatulyából kilógó egykori csapatfőnök, Eddie Jordan és David Coulthard pedig a BBC-nél magyarázza és értelmezi a Forma–1 történéseit.

Mindegyiküket nagy élmény hallgatni, nekünk most a budapesti Nagy Futamra látogató David Coultharddal volt lehetőségünk hosszabban beszélgetni. Itt rögtön kiderült, hogy 15 év tömény Forma–1 után még mindig ideges, ha autóba ül. „Nem arról van szó, hogy remegek a félelemtől, de a félelem igenis része minden autóversenyző életének, akár versenyzik, akár utcai bemutatókon vesz részt. Ha nem félsz, akkor nincs meg az adrenalin, ha nincs meg az adrenalin, akkor nem tudsz összpontosítani. Ez így működik minden fontos dolognál, legyen az egy vizsga vagy egy interjú.”

David Coulthard 247 futamon indult a Williams, a McLaren és a Red Bull színeiben, 13 nagydíjat nyert, és a világbajnoki pontversenyben ötször is a legjobb három között végzett. Igaz, világbajnokságot nem nyert, de ez nem is különösebben zavarja – egy korábbi interjúban azt mondta, legfeljebb több pénze lenne, de máson nem változtatna a vb-cím.


David Coulthard és Danyiil Kvjat az emberek szórakoztatására készül


A Red Bulltól 2008-ban visszavonuló skótot már nem – vagy legalábbis csak lazábban – kötik a csapat PR-szabályai, így nyugodtan megengedheti magának, hogy a saját véleményét képviselje (még úgy is, hogy Red Bull-os szerelésben ült velünk szemben), adott esetben pár olyan szófordulattal is, amelyet a BBC közvetítéséből biztosan kifütyülnének.



A szabályokkal nem érdemes vitatkozni

David Coulthardnak még az aktív versenyzői karrierje során is sokszor a szemére vetették, hogy túlságosan is tiszteli az előírásokat, és ő 44 évesen sem távolodott el attól az állásponttól, hogy a szabályokkal nem érdemes vitatkozni: hacsak valaki nem maga írja, akkor vagy tartsa be őket, vagy szálljon ki a játékból. Ez nyilvánvalóvá vált akkor is, amikor a sportág üzleti modelljének a fenntarthatósága, a kis csapatok életképessége vagy a versenynaptár folyamatos bővülése került szóba. David Coulthard ugyanis a szabadpiac elvein keresztül tudja értelmezni a Forma–1-et, és ez a fajta működés csak a kemény munkát díjazza, nem a rinyálást.



Pedig a panaszkodáskultúra jó ideje már legalább olyan stabil alapvetése a Forma–1-nek, mint az, hogy a Red Bullnál bármikor az ember kezébe nyomnak egy energiaitalt. David Coultharddal többek között azért is jó beszélgetni, mert a lehengerlő skót akcentusával pillanatok alatt semlegesíti a panaszokat néhány meggyőző, hasonlatokkal alátámasztott érvvel: „Az életben is úgy működik, hogy ha egy vállalkozást jól vezet valaki, akkor az üzlete sikeres lesz, és fenntartható. Ha viszont rosszul vezeti, akkor bezárhatja.” Coulthard ezzel magyarázza a szomorú sorsát annak a mintegy száz csapatnak is, amely a Forma–1 történelme során megfordult ugyan a rajtrácson, de nem tudott játékban – azaz üzletben – maradni.

„Ha például két hasonló üzletet vezetünk az utca két oldalán, de te jobban vezeted a tiédet, mint én, akkor nem fogsz pénzt adni nekem, hogy segíts rajtam, mert annak a te profitod látná kárát. Nem jótékonysági szervezetet működtetsz, hanem egy üzletet. Így aztán nekem be kell zárnom a boltot, és rá kell jönnöm, hogy nem voltam olyan jó, mint te. Ez a való világ, és a sport világa sem különbözik ettől” – egyszerűsítette le a képletet David Coulthard, aki bár sajnálja az anyagi gondokkal és a bezárás rémével küszködő kis csapatokat, határozottan állítja, hogy a Forma–1-ben is érvényes: fizetés után nincs reklamálás.

„Mindenki a pénz elosztásáról beszél, de mindenkinek végig kellene lapoznia a szerződést, és nem menet közben rájönni, hogy baszki, volt egy apró betűs rész, amit nem olvastam el, mielőtt aláírtam volna! A kis csapatok is ismerik a szabályokat, és tudják, hogy semmilyen segítségre nem számíthatnak az indulásnál” – zárja rövidre a panaszkodást Coulthard, aki szerint a helyzet még így sem reménytelen, mert „egy kisebb hadsereg is legyőzhet egy nagyot, ha jól szervezett”.


David Coulthard

A fiatal Coulthard a fiatal Mika Hakkinennel


A csúcspontokkal együtt járnak a mélypontok

Ha valaki, akkor Coulthard nagyon is tisztában van azzal, hogyan kell egy hadsereget megszervezni, hiszen a tíz évvel ezelőtt a Forma–1-ben bemutatkozó Red Bull első éveiben kivette a részét a későbbi világbajnoki sikerek megalapozásából. Ő volt például az, aki Christian Horner Forma–1-es csapatfőnöki pályafutásának az első ölelésében részesült, miután a 2005-ös Ausztrál Nagydíjon debütáló Red Bullt rögtön a negyedik helyre hozta be. A most ráaggatott tanácsadói tituluson viszont csak mosolyog. „Nagyon hízelgő azt mondani, hogy tanácsadó vagyok, de ez a kötődés valójában csak arról szól, hogy a csapat rendelkezésére állok különböző marketingrendezvényeken. A visszavonulásom óta nem adtam egyetlen egy olyan tanácsot sem, amiről elhitethetném, hogy hozzájárult a csapat sikeréhez” – helyezte el magát a Red Bull dolgozói térképén.


A Nagy Futam; Red Bull; utcai parádé; forma 1; David Coulthard; Danyiil Kvjat

David Coulthard PR-akcióban


Van viszont véleménye a csapat finoman szólva is ellentmondásos helyzetéről. A Red Bull és a Renault 2007 óta tartó együttműködése négy egyéni, illetve konstruktőri világbajnoki címben csúcsosodott ki, 2010 és 2013 között verhetetlenek voltak. A harmonikus kapcsolat azonban a Renault-motorok elfüstölésével egyenes arányban indult romlásnak. Miután a francia motorgyártó az idei szezonra sem tudta összekapni magát, aminek az eredményeként a Red Bullnak nemhogy a világbajnoki versenybe nincs beleszólása, hanem még a középmezőnyben is csak kínszenvedések árán képes tartani magát, a csapat vezetése a nagy nyilvánosság előtt is elkezdte felelősségre vonni a Renault-t, a szezon első felét így tanulságos üzengetések tarkították. A kialakult helyzet még a sokat látott Coulthardnak is fura volt. „Őszintén szólva kicsit meglepődtem, hogy az év elején ennyire képtelen volt együttműködni a Red Bull és a Renault, miközben korábban hatalmas közös sikereik voltak – mondta a VS kérdésére, és mint általában, ismét egy hasonlattal próbált rávilágítani a lényegre. – Az életben is ez van, a kapcsolatunk a szüleinkkel, férjünkkel, barátnőnkkel vagy a barátainkkal mindig változik, ahogy a Red Bull és a Renault kapcsolata is. Vannak csúcspontok, és vannak mélypontok.”


Kínai Nagydíj

A Red Bullok jubileumi éve keservesre sikeredett


Ezen a ponton Coulthard ügyesen megtalálta a módját, hogy néhány dicsérő szóval illesse a volt csapata vezetését, és egyben rávilágított a Forma–1 örök témát adó sajátosságára: a kamuzásra, amivel a legtöbben magyarázni próbálják a kudarcokat: „Amit viszont csodálok, és kissé fura is volt, mert nem ehhez vagyunk szokva, az az, hogy a csapat menedzsmentje kész volt arra, hogy kimondja, nem elégedett valamivel. Nem bújnak a PR máza mögé. Miért elfogadhatatlan, hogy a Red Bull most őszintén beszél arról, hogy az autója jó, de a Renault motorja nem versenyképes? Még a versenyzői éveimből tudom, hogy amikor felrobban egy motor, vagy valamilyen más probléma adódik, a Forma–1-ben a csapatok mindig megpróbálják PR-fogásokkal mérsékelni a negatív visszhangot. Nyilván nem lehet mindig teljesen nyíltnak lenni, de minél nyíltabb vagy, annál inkább fognak következetesnek látni, és kivívhatod mások tiszteletét, mert az emberek tudni fogják, hogy ha mondasz valamit, akkor az igaz.” Azt azért elismerte, hogy a Red Bull és a Renault csörtéje szórakoztató volt a médiának, és hozzáadott a Forma–1-es show-hoz.


Haladni kell a korral

Coulthardnak van véleménye arról is, hogy az újabb és újabb helyszínek mit adhatnak hozzá a show-hoz. Jövőre debütál a versenynaptárban az Európai Nagydíjra keresztelt bakui futam, tavaly Szocsiban rendeztek először versenyt, felkerül az F1-es térképre New Jersey is. Közben az olyan klasszikus pályáknak, mint Silverstone, Nürburgring vagy Monza bizonytalan a sorsuk. David Coulthard azonban a versenynaptár alakulásába is belelátja a piaci törvényeket. „Természetesen szívesen gondolok vissza a régi, klasszikus pályákra, úgy nőttem fel, hogy ezeken néztem a versenyeket, és én is versenyeztem nagyon sok ilyen pályán. A rövid válaszom az, hogy haladnunk kell a korral, és a mi korunk most van. Ha mindig visszanézünk, akkor elfojtjuk a fejlődés lehetőségét – magyarázta a VS kérdésére, majd levezette az összefüggéseket. – Ha a klasszikus helyszínekre lesz kereslet, azt az emberek tudatni fogják, például megveszik a jegyeket, a bevételből pedig a promóter ki tudja fizetni a rendezés díját.”


David Coulthard; interjú; Forma-1; Red Bull; BBC


David Coulthard szerint a feltörekvő piacok is megérdemlik, hogy esélyt kapjanak, és megmutassák, mit tudnak hozzátenni a Forma–1-hez: „Ha jobbak, akkor maradhatnak, de az kiábrándító lenne, ha csak a pénz miatt kerülne be a versenynaptárba egy rosszabb helyszín. Ez már a Forma–1 kiárusítása lenne.”