Ne keressük, úgyis szembejön: OFF-ajánló

Forrás: OFF-Biennále

-

Az elkövetkező hónapban a kortárs művészet ott is felütheti a fejét, ahol nem számítunk rá. Ezeket ajánljuk az OFF-Biennále programjából.


Az április 24-én megnyílt és május végéig látogatható OFF-Biennále egy kortárs képzőművészeti biennále, de nem a hagyományos fajtából. Nem részesül állami támogatásban, nincs jelen állami kiállítóhelyeken vagy művészeti helyszíneken (vonatkozó interjúnk erre olvasható). Ezzel szemben jelen van mindenhol máshol. Művészek, alkotócsoportok, kurátorok, művészetszervezők, galériások és műgyűjtők kezdeményezésére, önkéntes együttműködésében valósul meg. Nemcsak képzőművészet, de színház, kamarazene, hangművészet, nyilvános vita, térzene és minden más helyet kap benne. Nagy eséllyel jön majd szembe velünk, ha nyitott szemmel járunk.

A biennálékban gyakran a különleges helyszínek a legizgalmasabbak. Hogy el lehet jutni olyan helyekre, betekintést lehet nyerni olyan terekbe, amik egyébként nem hozzáférhetők a nyilvánosság számára. Már maga a keresés is izgalmas. Amikor az ember éppen feladná, odatalál, szidja magát és mindenki mást, de egyszer csak ott van. Az OFF-Biennále ebből a szempontból is számos kihívást tartogat. Be lehet jutni a volt Postapalotába, a Kelenföldi Erőműbe, hihetetlen adottságú magánlakásokba. Kiállítóhellyé alakul egy bár, egy designbolt vagy éppen egy fodrászszalon, és a toi toi vécékkel sem lehetünk elég óvatosak, az is lehet, hogy éppen egy projektraumot rejtegetnek. Május végéig kb. 160 esemény – beszélgetés, performansz, kiállítás, akció, stb. történik meg, zajlik le az OFF keretében. Ez elképesztő szám, rendes körülmények között egy, vagy akár több évre elegendő program a kortárs művészeti szcénában.

De nincsenek „rendes” körülmények, a művészettámogatás és a művészeti intézmények működése az elmúlt néhány évben radikálisan átalakult, a kortárs művészeti közeg egy része nem találja a helyét – és nincs is helye – ezek között a keretek között. Ezért a sok rendhagyó helyszín, meglepő társulás, olyanok, amiket nem feltétlenül társítanánk a sokszor elitistának minősített kortárs képzőművészethez.


Itt van mindjárt egy V. kerületi fodrászszalon, ahol az évek óta külföldön élő és nomád életformát folytató művész egy Second Hand boltot nyitott az OFF idejére. Projektjének címe, az Ismeretlenség ellen épp arra utal, hogy a vásárlás, a fogyasztás mára rendkívül személytelen jelleget öltött. Bemegyünk az üzletbe vagy a használtruha-boltba, kiválasztjuk, ami tetszik, megvesszük és távozunk. A használt ruháknak azonban történetük van. Erre tulajdonképpen egyáltalán nem vagyunk kíváncsiak, jobban érdekel bennünket a márka, az ár, a ruha állapota. A művész viszont személyre szóló ruhacímkékkel látja el a boltjában kapható – nem megvásárolható, hanem saját megunt ruhára cserélhető – darabokat. Az üzletben található nyomtató segítségével mindenki, aki bead egy ruhadarabot, saját adataival láthatja el azt, beleértve azt is, hogy honnan való a ruhadarab, hol hordta legutóbb, miért válik meg tőle, stb. Ennek a projektnek keresve se lehetett volna jobb helyszínt találni egy fodrászatnál, ahol zajlik az élet, jönnek-mennek a vendégek, unatkoznak, trécselnek, most pedig nézegetik a kínálatot és talán visszatérnek egy-egy saját darabbal.



A migráció mostanában sokakat foglalkoztató és/vagy személyesen is érintő témájával foglalkozik a Mérlegállásban című kiállítás, amit egy 8. kerületi magánlakásban rendeztek meg. De nem akármilyen lakásban, hanem egy olyanban, ami lakói, a kiállítást rendező kurátor és művész társa külföldre költözésével egy ideje üresen áll. Egészen különleges érzés a távozással, a búcsúzással, a költözéssel, változással kapcsolatos szorongásokkal foglalkozó munkákat nézni egy olyan helyszínen, ahol ott vannak egy elhagyott élet maradványai, a lekvárosüvegek a spájzban (egy videóvetítés mellett), a régi terítő az ideiglenesen idehelyezett lapos képernyős tévé alatt a konyhaasztalon, a kiszolgált heverő a nappaliban. A kiállítás mellett megnézhetjük a könyveket, amik már nem fértek be a csomagba, az itt hagyott barátok fotóit, egy csomó személyes, a lakókat ide kötő tárgyat.



A legendás hírű, de hosszú ideje üzemen kívül helyezett Kelenföldi Erőműben egy helyspecifikus (vagyis: az erőmű egyedi sajátosságaira építő), az Erőmű vezérlőtermének üvegkupolája alatt elhelyezett installáció fogadja a látogatókat. A Szemrezonátor egy, a néző testi jelenlétére, szemmozgásaira, több érzék egyidejű igénybevételére reagáló és ezáltal az ön-tudatosságot aktiváló szerkezet, ami nem valósulhatott volna meg egy másik helyszínen.



Az AIDS Magyarországon még mindig gyakran titkolt és titkolni való jelenlétével és recepciójával foglalkozik Szász Lilla Pozitív című, a Gólya Közösségi Házban megtekinthető fotókiállítása. A kiállítás főszereplője Márta, édesanya, nagymama, nyugdíjas tanár – aki HIV pozitív. A tárlat az ő személyes történetének sajátos dokumentációja és interpretációja fotókkal, önvallomással, a saját élet darabkáival. A kiállításhoz kapcsolódó fontos program egy beszélgetés a HIV-vel kapcsolatos tévhitekről és a prevencióról a Pozitív főszereplője, Márta és Bereczki Tamás pszichológus, segítő, aktivista részvételével a Gólyában május 5-én, este 6-kor.



Aki azonban nem kiállításra, hanem valami másra vágyik, az menjen csütörtök este a Lärmba az Insecurity State nevű partira. A klubban több művészcsoport nagykoalíciót alkotva esztétikai államot hoz létre, a propaganda formanyelvével játszik, saját egyenruhát hoz létre stb. A tematikusan installált és dramaturgiailag szerkesztett, performatív elemekkel életre keltett térben, ebben a sajátos esztétikai zónában a technokultúra közösségi performansszá alakul át.



A köztéri alkotások közül valószínűleg nehéz lesz elkerülni a Gazdálkodj OFF-osan projekt darabjait, ami, ahogy a cím is sugallja, a Gazdálkodj okosan-társasjáték sémájára épülő, több helyszínen megvalósuló köztéri művek sorozata. A művek a fiatal magyar művészek helyzetére reflektálnak, illetve egy mai kortárs művész lehetőségeit járják körül, a kortárs művészi pálya nehézségeit (és persze pozitívumait) közelebb hozva a közönséghez, aki akarva-akaratlan kénytelen lesz ezzel konfrontálódni.


Több kiállítóhelyen, a Centrális és a Platán Galériában tekinthető meg az Újrajátszott történelem című kiállítás, amire jó, ha szánunk némi időt, főleg akkor, ha a Toldi moziban látható kapcsolódó filmprogramot is számításba vesszük. A rangos nemzetközi művészlistát felvonultató kiállításon elsősorban az elmúlt hetven év történeti narratívái idéződnek fel, térben és időben több szálon kapcsolódva egymáshoz. A művészek a fikciós és a dokumentarista elbeszélés közötti határvonal folyamatos átjárásával és különböző művészeti stratégiák alkalmazásával kísérlik meg az egyéni és kollektív felelősség, valamint a kritikai gondolkodás szükségességének felmutatását.


Újrajátszott történelem


Régóta tervezett és az OFF keretében végre megvalósult művészi elképzelés Sugár János Tűz a múzeumban című projektje. A Biennále teljes időtartama alatt folyamatosan életben tartott tűz az OFF szimbolikus közösség- és közönségkovácsoló eseménye. A szakmai közeg és a közönség soraiból önként jelentkezők tartják életben, mindenki egyaránt felelős érte, hogy a tűz ki ne aludjon. Nappali és éjszakai ügyeletre egyaránt várják a jelentkezőket, lehet egyedül vagy többen is őrizni a tüzet, lehet felolvasást tartani, szalonnát sütni, szerelmes leveleket szimbolikusan elégetni stb. Itt az alkalom, a regisztráció folyamatos.


A volt Postapalota épületében, ipari környezetben kapott helyet a tudomány és művészet határterületén egyensúlyozó Izolátor című kiállítás. A kiállítás címadója a tudományos-fantasztikus irodalom egyik úttörője, Hugo Gernsback az első sci-fi magazin megalapítója, sokoldalú feltaláló. Legismertebb találmánya, az 1925-ben kifejlesztett Izolátor egy olyan gép, amely az ún. termékeny izoláció állapotát teremti meg használója számára. A bizarr sisak megvédi viselőjét a fény, hang, hő, nedvesség, elektromos áram, zavaró gondolatok nem kívánt mértékű be- vagy kiáramlása ellen. A kiállításon részt vevő művészek munkái egyfelől ezt az állapotot vizsgálják, másfelől a bemutatott installációk elkülönült működése, a művészek közös fellépése párhuzamba állítható az OFF-Biennále Budapest üzenetével is.


Izolátor


A biennálén rengeteg gyerek- és ifjúsági program, vezetett túrák is várják az érdeklődőket, tájékozódni és válogatni az OFF Neked! programokon belül lehet. Ilyen például a „Májusfa” köztéri kiállításba torkolló művészetpedagógiai workshop a Pagony kerthelyiségben. A kapcsolódó eseményekkel, performanszokkal, koncertekkel színesített közös műhelymunka keretében készül majd el az eredmény, az absztrakt Májusfa-szobor, aminek elkészítésében képzőművészek, a Moebius rajziskola növendékei és természetesen a programra jelentkezők vesznek majd részt.


Májusfa


A sok programban megfáradt közönség az Étel és kép eat-art mesterkurzuson nyerhet felüdülést, ahol a témához kapcsolódó előadások, performanszok és természetesen közös főzés várja az érdeklődőket, ahol a főzés színházzá, vagy annál többé: közösen megélt eseménnyé és élménnyé válik majd.


Kiállítások, programok nemcsak Budapesten, de Nyíregyházától Szombathelyig számos vidéki helyszínen is lesznek. Pécs vízi útjai címmel például a kurátor és a sétákat vezető művész, valamint meghívottjaik, geográfusok, biológusok, történészek szerveznek vezetett öko-art túrákat, amelyek során a résztvevők Pécs fontosabb vizeinek jelenlegi állapotán túl ezek történetét, adott esetben jelentőségét is feltérképezhetik majd.


A szerző maga is az OFF-Biennále keretében megvalósuló programok egyik szervezője, amely programok egyike sem szerepel fentebbi ajánlóban.


A VS.hu munkatársai az OFF-Biennálén

Az OFF-Biennálén több olyan program is szerepel, amelyben a VS.hu munkatársai is részt vesznek.
  • A Telep Galériában rendezett Az Isten Háta Mögött című kiállítás gerincét kihaló falvakban készített, eredetileg a VS.hu-n megjelent videók adják, melyek az OFF-Biennálén olyan további interjúkkal egészülnek ki, amelyek egy más hangvételű olvasatra is lehetőséget adnak.
  • A Sound as Space című kiállítás azt mutatja be, hogyan ragadható meg egy-egy városi tér a helyszínen keletkező hangokon keresztül. Öt alkotója zenei és képzőművészeti háttérrel rendelkező művész, akik a város mindennapi életének egy-egy izgalmas és egyedi helyére dolgozták ki műveiket.
  • A Fierce in Eastern Europe egyestés projekt, amely felszabadult kritikának veti alá a klasszikus nemi és nemzeti sztereotípiákat egy film segítségével, amely 2014 nyarán készült Ms. Pepper Pepperrel, a portlandi származású transzvesztitával.

Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!