Ne csússz el a banánhéjon!

-

Szeretnéd, ha vállalkozásod sikeres lenne? Szeretnél nyugodtan aludni, tudván, hogy mindent megteszel ezért?


Gordon Tretgold üzletvezetési tanácsadó már számtalan vállalkozást mentett meg a bukástól. Az Entepreneur oldalán megjelent cikkében összeszedte azokat a sarkalatos pontokat, melyeken elvérezhetnek a kezdő vállalkozások. Szerinte ugyanis sok startup azért nem képes életben maradni, mert alapítóik egyszerűen nem tudják, mi kell a sikerhez, és éppen ezért olyan hibákat követnek el, melyeket később nagyon megbánnak.

Az egyik ilyen baklövés kétségtelenül az, ha nem határozzák meg pontosan, kinek is szól a termékük vagy szolgáltatásuk. kit szeretnének elérni. Sok startupper egyáltalán nem tud erre a kérdésre válaszolni, ám van egy ennél is rosszabb eset: amikor mindenki potenciális vásárló. Ha nem ismerjük az ügyfeleinket, akkor saját magunkat sem ismerjük. Határozzuk meg szigorúbban a célközönséget, akkor sokkal célzottabb és hatékonyabb lehet a marketing. Ha a termék valóban széles közönséget érint, akkor is célszerű kisebb csoportokat kialakítani, például az alapján, hogy melyik a legjövedelmezőbb vagy a legkönnyebben elérhető szegmens.

Ahogy egy korábbi cikkünkben is írtuk, a másik hiba, amit ejthet egy startupper, hogy nem fogadja el a család és a barátok segítségét, és nem használja ki kellőképpen ismeretségi körét. Pedig ezeket az anyagi forrásokat vétek figyelmen kívül hagyni, különösen akkor, amikor még máshonnan nem számíthatunk támogatásra.

Ahogy az értékesítés jelentőségét sem veszíthetjük szem elől. Nem lehet ugyanis az ember elég agresszív, ha eladásról van szó. Az üzleti élet kemény és kegyetlen. Ha nincs értékesítés, nincs vállalkozás sem, a képlet ennyire egyszerű. Sokan elfelejtkeznek erről, pedig a pontosan elkészített üzleti terv, a napi és heti célok meghatározása az alapja a sikeres cégvezetésnek. Ezek folyamatos nyomon követése lehetőséget nyújt arra is, hogy időben korrigálhassunk, ha kell.

Ha már eljutottunk az értékesítésig, nagyon oda kell figyelnünk arra is, hogy jól alakítsuk ki termékünk, szolgáltatásunk árát, és ne becsüljük alá azt. Nem szabad pusztán a költségeink alapján képezni az árat, azt kell helyette megvizsgálnunk, hogy milyen értéket adunk az ügyfelek kezébe. Ne bevételt akarjunk, hanem profitot! Egyedül ez fogja előrevinni és életben tartani vállalkozásunkat, hiszen semmit nem számít az eladott darabszám, ha veszteségesek vagyunk. Növeljük hát a profitot úgy, hogy nem a ráfordított időt és költségeket emeljük, hanem a jövedelmezőségen javítunk.

Egy startup természetesen még ezernyi más okból is elbukhat, a legfontosabb talán az, hogy próbáljuk meg mindig úgy irányítani vállalkozásunkat, hogy éjjel ne riadjunk fel arra, hogy mi lehetett volna, ha.