Nagyvonalú végkielégítéssel távozhatna a Volkswagen vezérigazgatója

Fotó: AFP / THOMAS KIENZLE

-

Akár hatvanmillió eurós végkielégítést is kaphatna Martin Winterkorn, a csalási botrányba keveredett Volkswagen német autógyártó volt vezérigazgatója, ha be tudnák bizonyítani, hogy a botrányért nem ő a felelős.

Az összeg ugyanis csak elméletileg lehetséges, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős. Winterkorn szerdán mondott le.


A 2014. évi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére. Ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez az összeghez járul még végkielégítés gyanánt maximum 2 évi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. Márpedig megbízatása érvényben volt, annak meghosszabbításáról – ha nem pattant volna ki a botrány – épp pénteken döntött volna a vállalat felügyelőbizottsága.


Martin Winterkorn Németország legjobban fizetett vállalati vezetője volt: 2013-ban 15 millió eurót, tavaly pedig 16,6 millió eurót keresett, ami összesen 31,6 millió eurót tesz ki. Ez azt jelenti, hogy akár 60 millió euró (több mint 18 milliárd forint) kerülhet a zsebébe.

A végkielégítés összegéről a felügyelőbizottság dönt.


Martin Winterkorn a lemondásáról szóló közleményben „megdöbbenését” fejezte ki az Egyesült Államokban kipattant károsanyag-kibocsátási botrány kapcsán, ugyanakkor közölte, hogy vállalja a felelősséget a dízelmotorokkal kapcsolatos szabálytalanságok miatt. Nyitott marad a felelősség szó értelmezése, amely a németországi bírói vizsgálat eredményétől függ majd, így ezzel együtt az esetleges végkielégítés is kérdéses. Az AFP francia hírügynökség érdeklődésére a wolfsburgi székhelyű vállalat nem kívánt reagálni az ügyben.


Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autóját érintheti az ügy.

Amellett, hogy akár 18 milliárd dolláros bírságot kaphat a vállalat, számos más költség is terheli majd – visszahívások, bírósági eljárások következményeként – a csalás miatt. Négy nap alatt, csütörtök estig több mint 31 százalékkal esett a VW Frankfurtban jegyzett részvényeinek árfolyama, jelentősen romlottak adóskockázati mutatói, és a három nagy hitelminősítő leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a vállalat elsőrendű adósbesorolását.

Persze, hamar szép nagyra dagadt a botrány, és kiderült, hogy Európában is adtak el megbuherált motorú autót, ráadásul több márkáról, a Seatról és a Skodáról is kiderült, hogy több olyan modelljük is van, amelybe szintén a csaláson ért Volkswagen-motort építették be. A BMW-t is csalással vádolják.