Nagyon rákínáltak a koncesszióra a dohányellátóból kihagyott cégek

Fotó: VS.hu / Kummer János

-

A British American Tobacco (BAT) és a Tabán Trafik 20 évre mindössze évi 600 millió forintért kapta meg a kiskereskedelem ellátásának jogát, a piac másik három szereplője most 10-szer ennyit kínál. A hoppon maradt cégek korábban az ügy jogi útra tereléséről beszéltek, most viszont arról, hogy reményeik szerint a kormány visszalép előző döntésétől és nyílt pályázatot ír ki.


A nagy bizniszből kimaradt Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. korábban jelezte ugyan, hogy az unióhoz fordul, amiért a kormány pályáztatás nélkül adta oda a koncessziós jogot az azóta már egyesült British American Tobaccónak (BAT) és a Tabán Trafiknak, most mégis egy ajánlattal állt elő.


Trafik - Nemzeti dohánybolt

Az Imperial-JTI- Philip Morris trió ajánlata a koncessziós díjra (forint)

2015 - 100 millió

2016 - 1 mrd
2017 - 2 mrd
2018 - 3 mrd
2019 - 4 mrd
2020 - 5 mrd
2021 - 6 mrd

Nem is akármilyennel. Gyakorlatilag tízszer annyi koncessziós díjért végeznék a tevékenységet, vagyis évi 600 millió helyett 6 milliárd forint folyhatna be az államkasszába, ha a BAT-Tabán duó helyett az Imperial-JTI- Philip Morris trió lenne a „dohányellátó”. A hármas ugyanakkor azt javasolja, hogy legyen nyílt pályázat, a piac bármelyik szereplője tehessen ajánlatot, mert ezek árazhatnák be a koncesszió valós értékét.

A hármas ajánlat azzal érvel, hogy a tevékenység akár évi 16 milliárdos profittal kecsegtet, abból tehát bőven kijön a 6 milliárdos koncessziós díj. (Egészen pontosan 2021-től lenne a díj 6 milliárd, mert addig az idei csonka évre számított 100 milliós összegről évről évre lépcsőzetesen növekedne – ahogy a BAT-Tabán díja is csak lépcsőzetesen éri el a 600 milliós maximumot, az idei csonka évben 10 millióról indul.)

Amikor a koncesszió odaítélése után az Imperial-JTI- Philip Morris trió panaszkodott, a kormányzat azt mondta, a cégek „elaludtak”, mert benyújthattak volna pályázatot, de nem tették, ezért lett a koncesszió pályázat nélkül a BAT-Tabán kettősé.

A hármak ennek ellenére bizakodnak, hogy mostani, pályázaton kívül, „utólag” benyújtott ajánlatuk még változtathat a helyzeten, bár a kormány elkötelezettségét korábbi döntése mellett demonstrálja az is, hogy közben egy rendelettel nemzetstratégiai jelentőségűnek” nyilvánította a dohányellátási koncessziót elnyerő két cég, a BAT és a Trafik egyesülését.