Nagy kihívás a saját divatmárka felépítése (X)

Fotó: Milan Racmolnar

-

Bali szigetén ismerkedik a helyi kultúrával, közben pedig saját márkájának megalkotásán dolgozik Gottlieb Réka fiatal divattervező, aki a Budapesti Metropolitan Főiskola Divat- és textiltervezés mesterszakának hallgatója. A márkaépítéshez az intézmény Startup programján keresztül is kapott támogatást.


Láttuk a Facebook oldaladon a gyönyörű képeket Baliról, mit csinálsz odakint?

Egy indonéz kulturális ösztöndíjjal töltök el egy évet Balin, az ISI Denpasar intézetben hallgatok divattervezést. Tanulok tradicionális balinéz festést, batikolás, bőrfaragást, zenét és táncot is. Jelenleg a bőrfaragás és a batik óra a kedvencem, utóbbi lényegesen eltér az otthonitól. Szeretnék minél több új technikát megtanulni, és új alapanyagokkal dolgozni.

Karriered során többször is eljutottál külföldre. Melyik utazásod jelentette a legtöbb izgalmat, szakmai előrelépést?

A legfrissebb élményt érzem a legmeghatározóbbnak. Szerintem minden utazás változtat rajtunk, mivel be kell engednünk egy számunkra sokszor teljesen idegen kultúrát. India leginkább formavilágával és anyaghasználatával befolyásolta munkámat, de érzelmileg talán még többet adott. A kitekintések által az ember bátrabban kísérletezik és érettebb, komplexebb koncepciókat tud hozni.



Miből tudsz leginkább inspirálódni?

A minket körülvevő világból nagyjából minden inspirál, ha sokszor nem is tudatosul. Színek, felületek, struktúrák, érzések, ízek, illatok. Az elmúlt évben a hüllők és tengeri élőlények szín- és formavilágát dolgoztam fel.

Melyik alkotásodra, eredményedre vagy a legbüszkébb?

Általában a legújabb munkám a kedvencem. Furcsa érzés akár egy évvel ezelőtti munkámat visszanéznem, mert már rengeteg hibát látok benne. Az új munkák tiszta lapot jelentenek, amikor az eddigi temérdek kísérlet eredményeiből és hibáiból tanulva valami jobb és okosabb születhet. Persze azért büszke vagyok például az alapszakos diplomamunkámra, kiegészítő-kollekciómra.

Tavaly pályáztál a Budapesti Metropolitan Főiskola Startup programjára, amit meg is nyertél. Mit takar ez a program?

Ez a program a hallgatók vállalkozásindításában segít anyagilag. Én saját brandem indításának koncepciójával pályáztam és kaptam meg az intézmény támogatását.

Hogy megy a saját márkád elindítása?

Sokkal nehezebb, mint gondoltam. Eddig úgy láttam, hogy az anyagi háttér rendezése a fő probléma, de rá kellett jönnöm, hogy ez annál sokkal összetettebb feladat. Pozicionálni magamat, a terméket és eljuttatni a célközönséghez nagy kihívás, ezért hazatérésem után szeretnék több embert bevonni a munkámba.


Gottlieb Réka


Annak idején miért választottad a Budapesti Metropolitan Főiskolát?

Első alkalommal a nyílt napon jártam ott, és megfogott az intézmény oktatóinak és diákjainak a nyíltsága és közvetlensége. Négy év után is úgy gondolom, hogy a diákok és a tanárok jól tudnak együtt dolgozni, motiváló a környezet.

Mit jelentettek számodra a főiskolai évek, hogyan emlékszel vissza rájuk?

Sok értékes embert ismertem meg a tanárok és a hallgatók között, az elmúlt pár évem eredménye az ő érdemük is. Számos csapatmunkában vettem részt, ami mindig élményt és energiát adott. Rengeteg volt a kemény munka, de ezen keresztül megtanultam következetesen tervezni, kísérletezni és nyitottnak lenni új lehetőségekre.

Milyen tanácsot adnál azoknak, akik divattervezéssel szeretnének foglalkozni?

Legyenek eltökéltek és ne ijedjenek meg a kudarctól! Ha az ember alkalmazott művészettel foglalkozik, el kell fogadnia, hogy mások folyamatosan megítélik a munkáját és őt is. A munkánkat ért kritikát el kell tudni választani a személyünktől. Nem lehet és nem is kell mindenkinek megfelelni. Néha elég csak hátrébb lépni, mély levegőt venni és folytatni tovább a munkát.