Nagy győzelmet aratott a mesterséges intelligencia

-

Először vert meg számítógépes program profi játékost a go nevű távol-keleti stratégiai táblajátékban - közölték kutatók a Nature című folyóiratban, kiemelve, hogy a győzelem jelentős előrelépést jelent a mesterséges intelligencia fejlesztésében.


A nagy-britanniai székhelyű DeepMind cég AlphaGo nevű szoftvere Fan Hui kínai származású európai gobajnokot győzte le egy nyilvános mérkőzésen. Egy ilyen győzelemről korábban úgy vélték, hogy „még legalább egy évtizedet várat magára”.

Ez az első alkalom, hogy egy számítógépes program megvert egy profit egy teljes játékban, amely során a szoftver semmilyen előnyt nem kapott.

A program megtanította magának, hogyan kell győzni, és fejlesztői szerint a gép tanulási stratégiája lehetővé teszi, hogy egy nap a számítógépek segítségével állítsanak fel orvosi diagnózisokat és végezzenek tudományos kutatásokat.

Az AlphaGo szoftver mind az öt játszmában legyőzte a 2013-2015-ös európai bajnokot tavaly októberben. Következő ellenfele a dél-koreai Li Szedol lesz, aki immár tíz éve govilágbajnok. A márciusra meghirdetett szöuli összecsapás tétje egymillió dollár lesz.

A go több mint 2500 évvel ezelőtt született meg Kínában. Viszonylag egyszerű szabályrendszere ellenére a játék stratégiai lehetőségekben gazdag. A két játékos felváltva helyezi a mezős táblára fekete és fehér köveit. A cél, hogy a játékosok egyike nagyobb területet foglaljon el köveivel, mint az ellenfele.

Sakkban már 1996-ban megtörtént az áttörés: a Deep Blue nevű szoftver legyőzte az akkori világbajnoki címvédőt, Garry Kaszparovot. Akkor a hat meccsből egyet nyert meg a Deep Blue, hármat Kaszparov, kétszer remiztek – viszont egy évvel később már a hatmeccses sorozatban is nyert a továbbfejlesztett szoftver, 3,5 – 2,5 arányban.