Nagy dobásra készül Orbán barátja a frissen szerzett reklámcégével

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

Garancsi István újonnan felvásárolt reklámcége, az ESMA gyakorlatilag minden közterületi hirdetési pénzből leszakíthatja a részét, ha bejönnek a tervei. Ám pusztán már azzal jó szolgálatokat tehet a Fidesznek, hogy választási kampány idején ő döntheti el, melyik pártpolitikus fényképe lógjon a lámpaoszlopokon.


A közlekedési törvény módosítására vár a reklámszakma. Egyöntetű a vélekedés ugyanis, hogy immár nincs akadálya a hirdetéseknek a kandelábereken. Bár a kormány 2012-ben a közlekedésbiztonság fokozására hivatkozott, amikor életbe lépett a tiltás, valójában mindenki azzal magyarázta a reklámok eltávolítását a lámpa- és telefonoszlopokról, hogy ezek a felületek konkurenciát jelentettek Simicska Lajos üzleti köreinek, köztük a Publimontnak és az Euro-AWK Kft.-nek.

Tény, hogy ezek a cégek az elmúlt években az átlagosnál nagyobb arányban részesültek a reklámtortából, és azon belül is az állami hirdetők költéseiből. Bár a piaci reklámmegbízások többségét a francia JCDecaux viszi el, az államtól még így sem tudott annyit leszakítani, mint Simicskáék.



Ráadásul a kandeláberekre vonatkozó reklámjogokat egy sokak által inkább a baloldalhoz sorolt üzletember, Bleuer István cége, az Első Spanyol-Magyar Reklám (ESMA) Zrt. birtokolta. Bár Simicska a 2010-es választások előtt ajánlatot tett az ESMA-ra, Bleuer túl sokat kért, így a Fidesz-közeli üzletember piaci alapon nem tudta lefegyverezni a konkurenciát.

Aztán azonban nagyot fordult a világ. A Fidesz gazdasági holdudvarát a kilencvenes évektől kiépítő Simicska szembekerült egykori társaival, miközben Orbán Viktor kormányfő kedvenc focicsapatának, a Videotonnak a tulajdonosa az üzleti élet legkülönbözőbb területein terjeszkedik, az építőipartól kezdve a pénztárgép-forgalmazáson keresztül a reklámiparig. Garancsi a hónap elején bevásárolt az ESMA Zrt.-be, amely a közlekedési törvény imént említett módosításának hatásaként teljesen lerongyolódott az elmúlt években.


A felvásárlásról

Az ESMA felvásárlása sajátosan történt, a befektető ugyanis egyelőre nem többségi tulajdonos. Garancsi István mindössze 30 százalékban birtokolja az újonnan létrehozott Gar-Dam Kft.-t – erősítette meg Gátai Péter, a friss cég vezetője, egyben az ESMA eddigi vezérigazgatója.

Bár eddig az ESMA-csoporthoz tartozott több ezer óriásplakát és city light reklámhely is, ezek Bleuer cégében, a Hungaroplakátban maradtak, aminek szintén Gátai Péter volt és maradt is az ügyvezetője. Garancsiékhoz került viszont a kandeláber-jogokon kívül néhány úgynevezett utcabútor felülete, ilyenek a köztéri órák, valamint a korlátok például a villamosmegállókban, illetve a peron-reklámjogok a metróvonalakon.

Garancsi újdonsült üzlettársa, az ESMA régi-új cégvezetője, Gátai Péter állítja, nem a villanyoszlop-hirdetések visszaállításában gondolkoznak.


A kandeláber egy lehetőség, de jelenleg nem erre koncentrálunk, hanem az egyéb reklámtevékenységünket kívánjuk hatékonyabbá tenni

- közölte a VS.hu érdeklődésére, hogy miként próbálják visszaszerezni a korábban elvesztett reklámfelületeiket. De nem is feltétlen kell erőlködniük: a közlekedési törvény sérelmesnek tartott módosítása miatt még Bleuer ideje alatt az Európai Bírósághoz fordultak, amelynek a malmai ugyan lassan őrölnek, de egy-két év múlva már különösebb erőlködés nélkül is visszakaphatják jogaikat, ha a testület a vállalkozónak ad igazat.



Miben van akkor az üzlet?

Egyrészt politikai előnyt lehet kovácsolni abból, hogy választások idején mégiscsak lehet használni a kandelábereket reklámozásra. A Kúria ugyanis tavaly, a választási év elején hirtelen úgy döntött: a korteskedés nem veszélyezteti a közlekedés biztonságát, még akkor sem, ha ugyanúgy függeszkednek a politikusfejekkel teli plakátok az oszlopokon, mint ahogy azt a mosóporos reklámok tennék. Miután pedig az ESMA-nál van a kandeláberekre vonatkozó reklámjog (legalábbis az ELMŰ és az E.On területén), így a kampányban meghatározó szerepe lehet abban, mely pártok jelöltjei hol kapnak reklámfelületet.


Másrészt pedig az ESMA új szerepre készül. Nemcsak felületet akar nyújtani a reklámoknak, hanem ügynökségi feladatokat is el akar látni. Ehhez pedig egy új térinformatikai eszközt fejlesztenek ki. Ez a reklámfelületeknek egy olyan nyilvántartását jelenti, amely egyszerűbbé teszi a reklámeszközök kezelését – magyarázta Gátai Péter.

Ilyen tervezőprogram azonban jelenleg is van a piacon, részben az Ipsosnál, részben az Outdoor Media Audit Kft.-nél. Utóbbi például minden hónapban lefotózza az ország összes állandó kültéri reklámeszközét (plakátokat, hirdetőoszlopokat stb.), és azt egy adatbázisban eltárolja. Az ESMA azonban ennél is jobb szoftverekkel akar felszerelkezni abból a pénzből, amelyhez Garancsival jutott.


esma; plakát; reklám; reklámcég; hungaroplakát


A szakmabeliek ugyanakkor kétkedéssel fogadták, hogy érdemben lehet javítani a már most is létező adatbázisokon, mert a reklámfelületek jelenleginél is alaposabb feltárása olyan költséges, hogy már nem tud kifizetődő lenni a hirdetőknek. Garancsi azonban nyújtott már példát arra más ágazatban is, miként lehet beékelődni a piaci folyamatokba.

Az online pénztárgépek kötelező beszerzésekor nagy viharokat kavart, hogy mely gyártók szerkezeteit fogadja be az adóhivatal. Ma már 160 ezer ilyen pénztárgép működik. Jóval kevesebb szó esett azonban arról, hogy minden ilyen szerkezetben van egy mobil adatátvitelre képes SIM-chip, amit viszont zömében a Mobil Adat Kft. gyárt. Ahhoz, hogy ez a gép kommunikálni tudjon az adóhivatallal, egy előfizetésre is szükség van. Ez havonta és pénztárgépenként 1500 forint, amit ugyancsak elsősorban a Mobil Adat Kft. szolgáltat. Ebbe a cégbe tavaly ősszel bevásárolt Garancsi István.


A tarsolyban van még

A konkurencia ugyanakkor még egy területet figyelhet árgus szemekkel, ahol Garancsi reklámcége tarolhat, ez pedig az önkormányzatok. Simicskáék ugyanis az elmúlt években azt a gyakorlatot vezették be, hogy egyenként cserkészték be a településeket, és az egész város összes közterületi reklámfelületének a kezelésére leszerződtek. Így már csaknem két tucatnyi település, köztük Kecskemét, Szolnok, Nagykanizsa és Újbuda is az övék lett.


Város azonban van még, és a korábbi koncessziós jogok is előbb-utóbb lejárnak, miközben a gecizős trágárkodás után a fideszes önkormányzati vezetők vélhetően már kevésbé lesznek befogadóak Simicska üzleti ajánlataival szemben.

Az ESMA új tulajdonosai elismerik. nagy lehetőséget látnak a településekben. Ehhez segítséget nyújthat a csodaszoftver is, de különösen a kandeláberek felhasználásának egy új koncepciója. Garancsiék abban gondolkoznak, hogy egy teljesen új, adott magasságban elhelyezett egységes táblarendszerrel nemcsak az üzleti reklámoknak nyújtanának felületet, hanem a tájékozódást, a közintézmények elérhetőségét is megkönnyítenék a városokban.