Moszkva szerint mégiscsak lelőhették az orosz utasszállítót

Fotó: MTI/EPA / Haled el-Fiki

-

Nem szakadhatott magától ketté az orosz légitársaság gépe, amely szombaton lezuhant a Sínai-félszigeten. Nem zárható ki annak a lehetősége, hogy terrorista támadás történt – ezt állítja Dmitrij Peskov a Kreml szóvivője és a légitársaság is.


Dmitrij Peskov ugyanakkor megjegyezte, hogy a nyomozás végéig nem szeretne egyéb spekulációkba bocsátkozni. „Helytelen lenne bármilyen előzetes véleménynek hangot adni, ami a semmin alapul. Hagyjuk, hogy előbb a nyomozók jussanak valamilyen eredményre.” – idézi őt az rt.com.


A kormányzati szóvivő szerint azonban magától nem szakad csak úgy ketté egy utasszállító a levegőben, és ezt állítja Alekszandr Szmirnov, a légitársaság igazgatóhelyettese is. Szerintük egy külső erőnek kellett hatnia a felszállás után nem sokkal a Sínai-félszigetre lezuhant Airbus A321-es gépre. Szmirnov úgy véli, nincs az esetleges rendszerhibáknak olyan kombinációja, amely még a levegőben darabokra szedné a gépet.

A technikai problémát és a pilóták hibáját is ki lehet zárni – hangzott el a moszkvai sajtótájékoztatón.



Korábban azt írtuk, hogy az Iszlám Állam egyiptomi szárnya szombaton Twitter-üzenetben közölte, hogy fegyveresei lőtték le az utasszállítót. Katonai szakértők szerint viszont nem hiteles ez a bejelentés, mivel valószínűleg nincs az Iszlám Államnak akkora hatótávolságú rakétája, amely egy 9-10 kilométeres magasságban repülő gépet eltalálhatott volna. Az oroszoknak azonban nem jönne rosszul, ha az Iszlám Államra tudnák kenni a katasztrófát, amely alapos okot szolgáltathatna a dzsihádista szervezet ellen indítható nagyobb volumenű offenzívára, ráadásul azt is megtapasztalhattuk már, hogy milyen, amikor egy lezuhant utasszállítóval kapcsolatban – ha érintett lehet az ügyben Oroszország is – nem szívesen mond igazat Moszkva: lásd a lelőtt maláj gép esetét.


Volt már korábban technikai probléma a géppel

Annak ellenére, amit Moszkva állít, a műszaki hiba sem zárható ki. Elképzelhető például, hogy a 14 évvel korábbi balesetben megsérült farokrészt nem javították meg kifogástalanul. Az Airbus A321-es ugyanis 2001-ben Bejrútból érkezve megsérült a kairói landoláskor, és lehet, hogy megjavított hátsórész ezúttal már nem bírta a terhelést. Ezt a gyanút erősítheti az is, hogy a levegőben szétesett gép darabjai közül a farokrész nyolc kilométerrel messzebb volt a többitől.


A Metrojet szerint azonban a gép a felszállás előtt kifogástalan állapotban volt, a két hajtóművet is megvizsgálták, és mindent rendben találtak. Igaz, a szakemberek nem is hajtóművek, hanem a karosszéria meghibásodására gyanakszanak.