Most Kína miatt van válság. Kérdés, milyen mélyre süllyedünk

Fotó: AFP / FRED DUFOUR

-

Megint jöhetnek az elbocsátások, kevesebbet érhet a pénzünk, és még a forinthitelek kamatai is nőhetnek a kínai pánik miatt. A hét évvel ezelőtti hitelválságból ugyanis úgy lábaltunk ki, hogy egy ugyancsak eladósodásra épülő gazdaságba, Kínába kapaszkodtunk. Persze aki erre készült, azt nem éri meglepetés – derül ki a VS.hu által megkérdezett elemzők válaszaiból.


A hosszú hétvége megkímélt minket attól, hogy már napokkal ezelőtt szembesüljünk a befektetői pánikkal, most viszont annál inkább mellbevágó az információ. A világ tőzsdéi zuhannak, a hazai részvények árfolyama átlagosan 5 százalékot esett, miután Kínában egyre elkerülhetetlenebb a szembesülés a valósággal.


A forint is gyengül, az euróért már megint 315-316 forintot kell fizetni, és a magyar államnak is drágult az adósság finanszírozása, a hosszú hétvégén egy-két tized százalékkal nőttek a kamatok. A befektetők ugyanis kerülik az újabb kockázatokat, és kevésbé akarják forintban vagy magyar állampapírokban tartani a pénzüket.


Megugrott az euró forintban mért árfolyama az elmúlt egy héten


A kérdés az, hogy ez csak megtorpanás és átmeneti kilengés, vagy újabb válsághullám kezdete.


Nincsenek nyugtató jelek

– mondja Sarkadi Szabó Kornél, a Shark Vision elemzője. A világ félrekezelte a 2008-as válságot, az eladósodás nem állt meg, miközben a válságból való kilábalást részben a kínai gazdaság 8-9 százalékos növekedésének köszönhették.


Ráadásul Kínában is rászoktak, hogy hitelből finanszírozzanak olyan beruházásokat, amelyeknek semmi értelmük: pusztába vezető utakat építettek, nem létező piacok számára nyitottak bányákat. Ez tartotta felszínen a nyersanyag-kitermelésre alapozott gazdaságokat – mondja Sarkadi Szabó Kornél.

Ezzel a kínai adósság is elszállt. Míg 2007-ben még csak a GDP 158 százaléka volt a magánszféra és az állam teljes hitelállománya, addig ez az összeg most már a kínai gazdaság teljes évi produktumának a 282 százalékára rúg. (A magyar államadósság sokat emlegetett 80 százalék körüli szintje ehhez képest elenyésző, de a magángazdaság eladósodottságával együtt számított mutató nálunk is 200 százalék fölött van. Ahogy egyébként az Európai Unió legtöbb országában.)

Az utóbbi időszakban tovább lassult a kínai gazdaság, és zuhanni kezdtek a nyersanyagárak. Ez pedig hazavágta a feltörekvő gazdaságokat. A brazil real, a mexikói peso vagy az orosz rubel 20, 30, 40 százalékot veszített az értékéből. Mindez együttvéve pedig azt jelenti, hogy Kínának és a folyamat többi vesztesének már nincs akkora étvágya, csökken a fogyasztásuk, kevesebb a beruházás, és ez betehet a magyar reményeknek is.


Ha a válság begyűrűzik

Kína nem közvetlenül számít fontos piacunknak, hanem Németországon keresztül – magyarázza a folyamatokat Balatoni András, az ING elemzője. A távol-keleti ország a negyedik legfontosabb német exportpiac, vagyis ha ott nem mennek jól a dolgok, akkor Németország sem képes olyan sok terméket eladni. Ez pedig már közvetlenül befolyásolja a magyar vállalatok lehetőségeit, hiszen akkor azok sem kapnak megrendeléseket, illetve a német és más külföldi cégek is mérsékelhetik magyarországi termelésüket, ha a kínaiak kevesebbet fogyasztanak.


A visszaesés mértékét jelzik a legutóbbi dél-koreai és tajvani adatok – mondja Sarkadi Szabó Kornél. Mindkét fontos kínai partnerország exportja több mint 12 százalékkal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. Kevesebbet termel a kínai feldolgozóipar is, és több mint 6 százalékkal estek a kínai ingatlanpiaci árak. Máris kisebb keresletre számítanak az európai autógyártók is: a kínai megtorpanás miatt az Auditól a Volkswagenen keresztül a Peugeot-ig sorra visszavágták jövő évi bevételi terveiket.

Ha valóban egy újabb válsághullámról van szó, akkor a magyar GDP 3 százalék körüli növekedése akár stagnálásba fordulhat, ahogy ez történt az elmúlt években is. Legutóbb 2011-ben ugyancsak így nyár végén tette be a kaput a magyar gazdaságnak egy hitelválság, akkor éppen Európáé.



Az európai hitelválság rekordmértékben gyengítette a forintot is. Az euró 2011 őszén érte el a 320 forintos szintet. Most ugyancsak ehhez állunk közel.



Ami megmenthet minket

A megkérdezett elemzők ugyanakkor arra is figyelmeztettek, hogy aki tartósan 10 százalékos kínai növekedésre rendezkedett be az elmúlt években, az eleve rosszul mérte fel a helyzetet. Az év első felében történelmi csúcsokon jártak a tőzsdeindexek, vagyis a mostani és a még várható 4-5 százalékos további árfolyamesés csak az extrém optimizmust teszi helyre.


Másrészt pedig Magyarországnak valóban csökkent a sérülékenysége az elmúlt egy-két évben. A devizahitelek leépítésének köszönhetően a magánadósság 20-25 százalékkal csökkent, és megállt az állam eladósodásának a növekvő tendenciája. Így ismét bekerültünk azoknak a kelet-közép-európai országoknak (Csehország, Szlovákia, Lengyelország) a blokkjába, amelyek egyfajta menekülőutat jelentenek a befektetőknek – véli Sarkadi Szabó Kornél. Ez tompíthatja egy újabb válsághullám hatásait, kisebb lehet például a forint árfolyamának a kilengése, de a gazdaságban mindenképpen megérezzük a hatásait – teszi hozzá az elemző.

Az Equilor Befektetési Zrt.-nél lehetségesnek látják, hogy már a hét közepén felmentő seregek érkeznek a tőzsdei befektetők piacára. Az Egyesült Államokban csütörtökön közlik az új GDP-adatot. Ha az amerikai gazdaság a várakozásoknak megfelelően 3,2 százalékos növekedést mutat, akkor enyhülhetnek az aggodalmak. Ha pedig nem így történne, akkor az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed is közbeléphet, mert legfeljebb elhalasztja a kora őszre jelzett kamatemelést. Így az amerikai hozamok továbbra sem szipkázzák el a befektetők pénzét a világ kevésbé fejlett gazdaságaiból.

Kedvezően hat a magyar gazdaságra a nyersanyagárak esése is. Még akkor is, ha a 40 dollár körüli olajár csak áttételesen érződik a benzinkutakon. A tapasztalatok szerint 10 százalékos olajárcsökkenés mindössze 3 százalékkal mérsékli a benzin árát. Ez részben azért van, mert a finomítók, köztük a Mol szeretik kihasználni ezt a helyzetet, és csak visszafogottan engedik át a hasznot. Másrészt pedig az erős dollár is fájdalmas az autósoknak: bár 6-7 éves mélyponton van az olajár, ám közben a dollárért már 274 forintot kell fizetni a korábbi 180 forint helyett. Így a 300 forint alatti benzinár egyelőre csak álom marad, de legalább nem kell érte egyhamar 450 forintot fizetni literenként a tankolásért.