Mit kérhet az utas, ha nem indul a gépe? Itt a válasz

-

Most épp a Lufthansa dolgozói sztrájkolnak, ez Budapesten csaknem 1000 embert érint. Sztrájk miatti járattörlés esetére többféle segítség és szolgáltatás járhat a utasoknak. Az azonban kérdéses, hogy „bánatpénz” jár-e.


Ha sztrájk miatt nem indul egy gép, a légitársaságnak fel kell ajánlania az ingyenes átfoglalást vagy a jegyár-visszatérítését is - mondja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központjának vezetője, Kriesch Attila.

Ha az utas úgy dönt, elutazik, a légitársaságnak a lehető legközelebbi időpontra kell átfoglalnia a jegyét, vagy arra az időpontra, mikorra kéri. Az uniós jogszabály nem mondja ki, hogy ugyanannak a légitársaságnak kell elvinnie az utast. Tehát ha a Lufthansa leállt, másik társaság járatával is utazhatnak, összehasonlítható szállítási feltételek mellett - tette hozzá a hatóság szakértője.

Ha az utas a járattörlés miatt nem utazik, és visszakéri a pénzt, akkor a jegyár visszatérítését 7 napon belül meg kell kapnia.

Az átfoglalás miatti várakozási idővel összefüggésben szintén költségei merülhetnek fel az utasoknak. Kriesch Attila példaként említette, ha a repülőtéren kell éjszakáznia az utasoknak, akkor a légitársaság köteles szállást felajánlani, és ésszerű arányban étkezést, frissítőt biztosítani a várakozás idejére - mondta.

Az utasoknak minden esetben nyugtával vagy számlával kell igazolniuk a felmerült költségeket, ha a légitársaság nem biztosította a szállást, ellátást. Ezt később köteles megfizetni az utasnak.

A légitársaságnak az ellátás mellett kommunikációs eszközöket is fel kell ajánlania az utasoknak, tehát az ingyenes telefonálás és e-mail küldés lehetőségét. Ha ez nem történik meg, de az utasnak költsége keletkezett, és ezt számlával igazolja, utólag a cég köteles kifizetni azt - sorolta.

Járattörléskor és háromórás vagy hosszabb érkezési késéseknél az utasok kártalanításra jogosultak, ami távolságtól függően 250, 400, vagy 600 euró lehet. Kivétel az, ha a késést rendkívüli körülmény okozta, például időjárási esemény, és ezt a társaság igazolja.

Kriesch Attila arról nem tudott állást foglalni, hogy a Lufthansánál folyó sztrájk rendkívüli körülménynek minősül-e, erről a törölt járat indulása szerinti kijelölt tagállami végrehajtó hatóság dönt. A magyar hatóság a Budapestről induló járatok esetében illetékes.