Mit esznek a rajongók Kimi Räikkönenen?

Fotó: Getty Images / Mark Thompson

-

Bárki nyeri is meg a jubileumi 30. Magyar Nagydíjat a hétvégén, abban biztosak lehetünk, hogy Kimi Räikkönen rajongói lesznek a leglelkesebbek és a leghangosabbak. A finnek világbajnoka olyan szurkolói mozgalmat tudhat maga mögött, amilyet senki más a mezőnyből. Bár Kimi talán örökre enigma marad, a rajongói mégis ezer okot tudnak felsorolni arra, hogy miért ő a legjobb. Megkérdeztük őket.


Ha vannak szurkolók, akikre mindig számíthatnak a Magyar Nagydíj szervezői, akkor azok Kimi Räikkönen rajongói. Kitartóan jönnek, lobogtatják a zászlóikat, isszák a sörüket, és boldogan perzselődnek a mogyoródi nap alatt. És uralják a terepet, amelyet jó ideje a hazai versenyüknek tekintenek. Vannak persze mások is, még a múlt századból emlékszem ugyan egy maroknyi, de hangos Ukio Katajama-szurkolótáborra a pálya szélén, ők torkuk szakadtából kiáltották zászlót lengetve, hogy „Ukio!, Ukio!”, de a hatalmas lelkesedés ellenére ez mégis csak egy fellángolás volt. Räikkönen szurkolói azonban évek óta itt vannak, és nem kizárt, hogy még a bálványuk távollétében is itt lesznek.



Ha bárkinek kétsége lenne arról, hogy a finn a sportág legnépszerűbb versenyzője, azokat feltehetően elnémítja majd az az eredmény, amelyre a versenyzők szervezetének, a GPDA-nek az idén májusban indított nagyszabású online felmérése jutott, és amelyet azzal a szándékkal indítottak útjára, hogy jobbá, szebbé, izgalmasabbá tegyék a Forma-1-et.

És kiderült, hogy Kimi Räikkönen tökéletesen alkalmas erre, a szurkolók szavazatai alapján ugyanis ő lett a legnépszerűbb versenyző. (A finnt Fernando Alonso és Jenson Button követte.) Ebből arra következtethetnénk, hogy az ő jelenléte elengedhetetlen ahhoz, hogy a Forma-1 jobb, szebb és izgalmasabb legyen, egyre inkább úgy tűnik viszont, hogy a Ferrari nem Kimi elsöprő népszerűségére akarja építeni a jövőt, és könnyen lehet, hogy az idei, 30. Magyar Nagydíj lesz Räikkönen utolsó Magyar Nagydíja.



Akik esetleg csak a legújabb ferraris korszakában csodálkoztak rá Kimi Räikkönen lebilincselő személyiségére és munkásságára, azok tévesen azt hihetik, hogy mindez csak azért olyan nagy sztori, mert egy Ferrariban ül. Csakhogy Kimi már a kezdetek kezdetén, saját jogán lett legenda, és a fénye azóta sem halványul.

Elég, ha annyit mondunk, hogy mindössze 23 együléses autóverseny volt benne, amikor Peter Saubertől kapott egy esélyt arra, hogy 2001-ben bemutatkozzon a Forma-1-ben, de Kimi Räikkönen nem veszítette el a hidegvérét: szunyókált egyet fél órával az előtt, hogy élete első Forma-1-es versenyén rajthoz állt volna. Ez persze nem akadályozta meg abban, hogy az első versenyén megszerezze az első pontját is. Sokakat már ekkor beszippantott Kimi világa, és azóta sem tudnak szabadulni. Persze nem is akarnak.

Mi táplálja ezt a hihetetlen kultuszt, amit a jelenlegi mezőnyből egyetlen másik pilóta sem volt képes felépíteni? És egyáltalán, hogyan lesz valaki Kimi-rajongó?


A nagyon fiatal Kimi a 2001-es Monacói Nagydíjon Sauberrel


Nem reprezentatív felmérésünk szerint a finn szál eléggé meghatározó ebben a folyamatban, és finn szál alatt Mika Häkkinent értjük. Tardy Györgynél a gyökerek ugyan egészen Nigel Mansellig vezetnek – ahogy mondja, „Nigel Mansell élt, él, élni fog, ő az örök, mindenkori F1-es hősöm” –, de egyszer mindenkinek meg kell keresni az utódját az épp aktuális mezőnyben, és ő akkor Häkkinennél nem talált tökéletesebbet.

Innen pedig egy ugrás volt a Häkkinen mclarenes helyére 2002-ben beülő Räikkönen. A coolságfaktoron túl hármukat összeköti az is, hogy hosszú utat kellett bejárniuk, mire világbajnokok lettek, vagyis György az a típusú szurkoló, aki nemcsak a tehetséget, hanem a kitartást is díjazza. „Egyik sem volt csoda- és szerencsegyerek, akinek mindig, minden elsőre összejön” – magyarázza.

Rögtön az elején megmozdult valami Saima Azamban is, aki a rajongói energiáit egy weboldal üzemeltetésébe csatornázta be. A Kimi Räikkönen Space elnevezésű oldal már önmagában lenyűgöző lenyomata a finn iránt érzett imádatnak. „Újonc volt még, és egyből tudtam, hogy van benne valami különleges. Hihetetlen volt, amit a pályán nyújtott, és már ennyire fiatalon is nagyon érettnek tűnt, főleg, hogy mindössze egy év után bedobták a mély vízbe. Ez biztosan valami finn dolog lehet!” – nyúl vissza a kezdetekhez Saima.


Finnek egymást között. Häkkinen és Räikkönen 2001-ben


Räikkönent, bárhová megy is, mindenütt átszellemült szurkolók várják, akik pedig nem a helyszínen róják le tiszteletüket a hősük előtt, azok az interneten működtetik a virtuális rajongói birodalmat. Kimi mindig ad témát a fórumoknak, és Saima kiterjedt szálakon tartja mozgásban a párbeszédet a hőséről.


Kimi Räikkönen egyszerűen más

És a másért sokkal egyszerűbb rajongani, mint az ugyanolyanért. „Kimi egyéniség és nem az a droid/klón, mint az összes többi pilóta. Látszik, hogy rendben van saját magával. Az érdekli, hogy ő jól érezze magát, és abszolút nem érdekli, hogy mások mit gondolnak róla. Őszinte, nem játssza meg magát egy pillanatra sem. Nem akar mindenáron megfelelni a külső elvárásoknak. Ha van kedve, akkor vezet, ha nincs, akkor nem.

Ha van kedve, ad interjút, ha nincs kedve, akkor nem ad. Ha van kedve az F1-hez, akkor azt csinálja, ha nincs, akkor rally, Nascar, és ki tudja még miben próbálja ki magát. Szerintem egy olyan pillanat sem volt a karrierjében, amikor megjátszotta volna magát. Engem a Mansell-féle idők pilótáira emlékeztet, amikor még nem kellett mindenáron megfelelni, nem kellett folyton vigyázzban állni és mosolyogni a kamerának. A mai pilóták szinte kivétel nélkül robotok. De ő is nyilatkozta egyszer, hogy szerinte ő rossz F1-érába született, neki a ’70-es, ’80-as évekbe kellett volna. Szerintem igaza van” – próbál mélyre ásni a Kimi-jelenség hátterében Tardy György.

Saima Azam pedig a lényegre tér: „Ő a leggyorsabb versenyző a világon. Magáért beszél, hogy 42 leggyorsabb kör van a neve mellett, ezzel második Michael Schumacher után, és nemrég körözte le Alain Prostot. És közben a legkeményebb helyzetekből is képes megmenteni a versenyeket, akkor is, amikor a technikai szabályok ellene vannak, és minden lehetetlennek tűnik. És közben van ez az egyenes, őszinte hozzáállása, amit csodálok, tiszteletre méltó a sportolói integritása. Mint ahogyan az is, hogy nem csókolja a média seggét (már elnézést!), amit szintén tisztelek. Kimondja, amit gondol, semmi kertelés, semmi dráma. Száz százalékban tiszta versenyző, egy legenda, aki még a kívülállókat is lenyűgözi.”


Kimi Räikkönen, Kimi Raikkönen

Tartott egy kis ralis kitérőt is, mert mindig ki akarta próbálni


A szurkolók pedig nagyon hálásak ezekért a személyiségjegyekért. Követték őt a Saubertől a McLarenen, a Ferrarin át a Lotusig majd ismét a Ferrariig, és kitartottak mellette akkor is, amikor kitérőt tett, és raliautóba ült.

Egy szurkolónak természetesen nagyon is vonzó a tehetség, az pedig csak fokozza a rajongást, ha valaki oda is teszi magát. Emellett Räikkönen a saját szabályai szerint él, és arra összpontosít, hogy élvezze a versenyzést és élvezze az életet is. És még nyerni is a maga módján szeret: „Nyerni jó, de én nem vagyok az a fajta srác, akik le-fel ugrál, és mindenkinek a képébe tolja”.


2012 Malaysian Grand Prix - SundaySepang, Kuala Lumpur, Malaysia25th March 2012An amusing banner for Kimi Raikkonen, Lotus GP.

Posted by Lotus F1 Team on Tuesday, March 27, 2012

Az egyéniség ereje

A rajongói viszont nemcsak a győzelmeiért vannak oda. „Az egyéniségével mindenképp gazdagította a F1-et. Fapofával előadott szűkszavú, vicces mondásait, válaszait hosszú évek múlva is emlegetni fogják. Bár, mikor megnyerte a vb-t, mintha mosolygott volna? Hát ez az, nem emlékszem” – villantja fel György Räikkönen egyik legismertebb szexepiljét, a fapofát.


Kimi Raikkönen; Ferrari; Forma 1; interjú


Amikor néhány éve a CNN arról próbálta faggatni, hogy szerinte miért imádják ennyire a szurkolók, Räikkönen így reagált: „Ah, miért nem kérdezi meg tőlük? Fogalmam sincs.” Amikor pedig a beszélgetést egy újabb kérdéssel próbálta meg tovább gördíteni a riporter – a feladat sokszor emberfeletti Räikkönen szűkszavúsága miatt –, és azt tudakolta, hogy legalább tisztában van-e azzal, hogy mennyire szeretik a szurkolók, Räikkönen továbbra is a realitás talaján maradt: „Hát, mindenkinek vannak szurkolói. Nem tudom miért, de inkább legyenek, mint nem.”

Räikkönen esetében a „mindig az kell, ami nincs” alattomos mozgatórugója is magyarázhatja a szurkolók kötődését, a finn ugyanis tényleg nem sokat ad magából, és már ettől a titokzatosságtól vonzó lesz sokak szemében. Räikkönen soha nem szeretett nyilatkozni, ha mégis erre kényszerítették (és a Forma-1-ben ez végül is a munkájának a része), abban sem volt köszönet. Rendszerint a PR-osok sablonszövegét nyomta le unott monoton hanggal, és ahogy ez a védjegyévé vált, kicsit kezdett rá is játszani.

Amikor viszont elkapja az őszinteségi roham, olyan mondatokkal ajándékozza meg a szurkolóit, amelyekkel aztán ők nem tudnak betelni. Az egyik ilyen klasszikus megnyilvánulása volt az, amellyel a már riporterkedő volt F1-es pilótát, Martin Brundle-t vágta mellbe Brazíliában. Brundle azt szerette volna megtudni, hogy miért hagyta ki Pelé beszédét, mire Kimi elmondta az igazat: „Mert szarni voltam”. Senki nem vádolhatja tehát azzal, hogy olyan lenne, mint egy robot. De ugyanígy beleadta magát az interjúba, amikor a következő kérdéssel szembesítették: „Sok pilóta számára a sisaknak különleges jelentősége van. Milyen jelent a sisak számodra?” „Védi a fejemet" – világosította fel az újságírót.


Kimi Räikkönen, Kimi Raikkönen


A szurkolók szemében azonban Räikkönen igazi személyisége a futam alatti rádiós kommunikációban bomlik ki. Ilyenkor ugyanis olyan tökéletes szlogeneket képes alkotni, mint amit a 2012-es Abu-Dzabi Nagydíjon mormolt bele a rádióba:


Hagyjatok békén, tudom, mit csinálok!

A mérnöke, Simon Rennie épp részletekbe menően tájékoztatta arról, hogy aktuálisan mekkora távolságra van a többiektől, és milyen tempót megy a Ferrarija, de a finnt ez csak megzavarta abban, amit a legjobban szeret: a versenyzésben. És Kimi nyilván tudta, mit csinál, hiszen a nagy visszatérése utáni első győzelmét aratta, a finnek bizalmat szavazó Lotus pedig a 2008-as Japán Nagydíj óta az első győzelmét ünnepelhette. És Kimi tudja azt is, mikor kell megkapaszkodni egy pillanatban: a csapatnak 500 pólót ajándékozott ezzel a felirattal.

Ugyanilyen legendássá vált az, ahogyan 2009-ben Malajziában reagált arra, hogy a durva esőzés miatt vezethetetlen pályán piros zászlóval szakították félbe a versenyt. Míg mindenki más lázasan egyeztetett, hogy hogyan tovább, Räikkönen fogta magát, kivett egy Magnumot a hűtőből, és elnyalta a Ferrari motorhome-jában.


F1 Grand Prix of Malaysia - Race

A 2009-es esős Malajziai Nagydíj


Räikkönen karrierjének legkülönlegesebb fejezete mégis a 2007-es harca a világbajnoki címért az első ferraris szezonjában – emeli ki a legszebb emlékét a finnről Saim Azam, aki azonban igazi ínyenc, mert számára még mindig Räikkönen mclarenes évei a legkedvesebbek, annak ellenére, hogy velük nem nyert világbajnokságot.

A visszatérése után pedig az abu-dzabi győzelme nyer az emlékek versenyében. „Piszok jó pilóta, kétszer volt második a vb-n, és a 2012-2013-as szezonja a Lotusban csodás volt, egy közepes autóval 3. lett, 38 sorozatban befejezett versennyel. Kevesen tudnak ilyet. És hát az egyéni Ferrari vb-cím… Minden Forma-1-es pilóta álma, hogy egyszer a Ferrarival versenyezhessen. Ezt aztán csak azzal lehet überelni, ha Ferrarival világbajnok is tudsz lenni. Kiminek ez sikerült. Ennyi” – nyűgözi le adatokkal a kétkedőket György.


Head down and feet on the ground.#redseason #scuderiaferrari #AustrianGP #kimi7From our Instagram/ScuderiaFerrari profile

Posted by Scuderia Ferrari on Friday, June 19, 2015

Abban mindkét rajongó egyetért, hogy Räikkönenben van valami jó értelemben vett régimódiság, ami nagyon hiányozni fog a Forma-1-ből, ha ő már nem áll rajthoz. György ehhez még hozzáteszi, hogy Räikkönentől – Häkkinenhez hasonlóan – ritkán lehetett hallani azt, hogy a csapatot vagy az autót okolta volna, ha valami nem jött össze neki. „Általában azt mondták, hogy bocs, én izéltem el, vagy azt, hogy hát, ez egy ilyen nap volt. Persze, náluk is néha előfordult, hogy másra fogták, de nagyon sok top pilóta (nem mondok neveket) folyamatosan más pilótára, a kocsira, az időjárásra, vagy a csillagok állására fogja, ha vacakul ment egy verseny, és sosem vállalta magára, ha valami nem megy.”

György szerint a mostani szabályok, a Forma-1 iránya jelenlegi iránya nagyon nem passzol Kimihez: „Ma gyakorlatilag droidként kell a pilótáknak működniük. Pont ez az, ami Kimitől a lehető legmesszebb áll. Szerintem következő évtől el fog menni ralizni, vagy valamelyik másik sorozatba, ahol nem csak lehet, hanem muszáj is teljes gázzal menni, és nem potméterek tekergetéséből, és spórolásból áll a versenyzés. Ugyan már, hagyjuk ezt. Spórolás. Nevetséges, ami itt folyik. Ez minden csak nem Forma-1. Ha Kimi lelép az F1-ből, akkor vele egy régi idő utolsó képviselője fog búcsúzni tőlünk.”


Kimi Räikkönen, Kimi Raikkönen