Mit csinálnak a magyarok a Facebookon?

Fotó: Getty Images / Dan Kitwood

-

Naponta átlagosan 86 percet facebookozunk, Tibi atyát a hiteles információforrások között tartjuk számon, és meglehetősen ritkán kattintunk rá a hírekre – derül ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és az NRC piackutató cég által készített felmérésből.


A teljes kutatást délután négykor fogják publikálni ezen a linken, mi az MTE jóváhagyásával most megosztjuk a szerintünk legérdekesebb adatokat belőle.

A kutatás szerint a magyar Facebook-felhasználók

  • 80 százaléka mindennap fellép az oldalra
  • átlagosan napi 86 percet töltenek a szájton
  • legintenzívebb tagjainak jellemző profilja: 30 év alatti, alacsonyabb végzettségű nő
  • az oldalon legkevesebb idők eltöltő tagjainak jellemző profilja: zömében harmincas, felsőfokú végzettségű férfi
  • legtöbbje este 6 és este 9 óra között használja az oldalt
  • mindössze alig több mint egynegyede használja saját véleménye, élményei megosztására az oldalt.


A követők titkai

És hogy mi érdekli leginkább őket?

  • kétharmaduk követ valamilyen hírportált vagy blogot
  • jellemzően azért, hogy ne maradjon le egy hírről, vagy hogy ne kelljen a híreket megosztó szájtokra kattintania
  • 46 százaléknak van olyan hírforrása, amit csak a Facebookon követ, kattintani nem kattint a cikkeire
  • 66 százalék kedvencei a vicces tartalmak
  • 55 százaléknak kedvence a zene
  • 45 százaléknak kedvence a tudomány és a technika
  • leginkább követett oldalak élmezőnyében a Tibi atya, a Mindenegybenblog és a Gondoltad volna? is szerepel
  • leghitelesebbnek tartott hírforrások között a nagy híportálokon kívül ugyanúgy ott van Tibi atya és a Receptneked is.


Szeret, nem szeret

A Facebookról egyre inkább az lehet a benyomásunk, hogy a gyűlöletkultúra melegágya, ugyanakkor jó terep arra, hogy kiiktassuk a zavaró tényezőket. Ennek megfelelően a Facebook-felhasználókról a kutatás szerint azt lehet állítani, hogy

  • 39 százalékuk törölte már ismerősét valamilyen megosztott, nem tetsző tartalom miatt
  • 52 százalékuk pedig ugyanezért már rejtett el ismerőst
  • azért még így is jellemzőbb, hogy követett tartalmakról vagy oldalakról mondunk le, mint ismerőseinkről.

Megkerestük Tófalvy Tamást, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének főtitkárát, hogy kommentálja a kutatásuk eredményeit. Tófalvy a hazai online tartalomiparra vonatkozóan három pontban foglalta össze a nem pozitív következtetéseket. Szerinte az első probléma, hogy ez az ökoszisztéma arra kényszeríti az etikus, a tartalom-előállításra jelentős összegeket fordító médiacégeket és szerkesztőségeket, hogy ugyanazon a platformon versenyezzenek a látogatókért a lájkvadász és álhíroldalakkal. „Emellett van egy járulékos kár, hogy az olvasók fejében összekeverednek a hiteles és nem hiteles információ- és hírforrások is” – mondta. A szakember harmadik pontként pedig azt emelte ki, hogy egyre kevesebben kattintanak át a Facebookról a hírekre, ez pedig a professzionális médiavállalkozásoknak komoly reklámbevétel-kiesést is jelenthet.