Mit akarnak Putyinék ennyi nehézbombázóval?

-

Oroszország bejelentette, hogy legalább ötven TU-160-as szuperszonikus hadászati nehézbombázót szereznek be.


A Tu-160M típusú szuperszonikus hadászati nehézbombázók gyártásának újraindításáról hozott döntést az orosz elnök és a védelmi miniszter. Az orosz légierő legkevesebb ötven ilyen harci gépet fog beszerezni - jelentette be csütörtökön Viktor Bondarev, az orosz légierő főparancsnoka.

„A hadsereg főparancsnoka (az államfő) és a védelmi miniszter döntést hozott a Tu-160M-es gépek gyártásának újrakezdéséről. (...) Hogy megtérüljenek a gyártásra fordított költségek, idővel legalább ötven ilyen gépet szerzünk be” – mondta Bondarev.

A vezérezredes szerint a Tu-160M ismételt gyártásáról hozott döntés nem fogja hátráltatni az új generációs, PAK DA néven ismert hadászati bombázók létrehozását: a régi modell újragyártásával egy időben folytatódik az új modell kifejlesztése.

Szergej Sojgu védelmi miniszter április végén adott utasítást arra, hogy a kazanyi repülőgépgyárban dolgozzák ki a Tu-160M ismételt gyártásának terveit.


Az orosz légierő kötelékében jelenleg 16 darab Tu-160-as (NATO kódneve Blackjack) típusú, még a szovjet időkben gyártott stratégiai nehézbombázó van. A gépet 1987-ban állították hadrendbe, és lassan másfél évtizede folyik elektronikai rendszerének korszerűsítése, ami 2019-re fejeződik be.

Habár vannak a Tu-160-asnál nagyobb polgári és katonai szállító gépek, ez a stratégiai nehézbombázó számít a világ legnagyobb harci gépének, legnagyobb szuperszonikus repülőgépének és egyben a világ legnagyobb állítható szárnyú gépének is.

Érdekesség, hogy az első Tu-160-asok az ukrajnai Prilukiban állomásozó 184. nehézbombázó repülőezrednél álltak szolgálatba és a Szovjetunió felbomlásakor az összes, ukrán területen állomásozó Tu-160-as Ukrajna tulajdonába került. Az oroszok 1992-ig járőröztek a stratégiai nehézbombázókkal.