Minden második ember nem érti, amit a bankfiókban hall

-

HÁTTÉR

Azok is tartanak a bankok apró betűitől, akik pénzügyileg az átlagnál képzettebbnek tartják magukat. 50 százalék nem érti a banki nyelvet, és ennél is többen vannak, akik szerint nem átláthatók a hitelajánlatok – derült ki egy friss kutatásból.


Három héten át tartó Pénzügyi Tudatosság Teszten mérte fel a Cofidis és a BankRáció.hu a magyar lakosság pénzügyi ismereteit. A válaszadók az átlagnál magasabb pénzügyi ismeretekkel rendelkeznek, de minden második ember még így sem érzi magát túl magabiztosnak a pénzügyek területén. A nagy többség szerint például nehezen átláthatóak a banki hitelek, amelyeket tízből négyen egyedül képtelenek összehasonlítani. A válaszolók közel harmada pedig úgy érzi, nincs annyi pénze, hogy befektetése legyen.


A férfiaknál gyakoribb a bankkártya használata

Bankszámlája szinte minden válaszadónak (97%) van, ehhez képest alacsonyabb a betéti kártyával (36%) vagy hitelkártyával (40%) rendelkezők aránya. A többség (56%) inkább bankkártyát használ, minden negyedik ember (24%) szinte kizárólag kártyával fizet, minden hetedik ember (14%) viszont csakis készpénzzel fizet. Érdekes, hogy a nőknél az átlagosnál gyakoribb a készpénz, a férfiaknál pedig a bankkártya használata.


Próbálunk tudatosan félretenni

Relatíve sokan (73%) rendelkeznek megtakarítással, és tízből nyolcan (79%) tartják fontosnak, hogy rendszeresen félretegyenek, ez havonta (54%) vagy sokszor (25%) sikerül is. Azonban jóval kevesebben (42%) tartják spórolt pénzüket valamilyen befektetésben. A válaszolók harmada (31%) érzi úgy, hogy nincs annyi megtakarított pénze, hogy érdemes lenne befektetésben gondolkodnia. Általánosságban elmondható, hogy a férfiak inkább félreraknak, mint a nők, és gyakrabban van befektetésük is.


Nehéz kiigazodni a hitelajánlatok között

Tízből négy embernek (44%) van hitele, és tízből három ember (26%) az, aki jelenleg nem is szeretne módosítani rajta. Minden tizedik válaszoló (11%) viszont kategorikusan elutasítja, hogy eladósodjon. A válaszolók nagy többsége egyetért abban, hogy nem elég átláthatóak a hitelajánlatok (77%), illetve hogy az apró betűs részektől kell a leginkább tartani (62%). Tízből négy ember pedig úgy érzi, egyedül képtelenség összehasonlítani a banki ajánlatokat. Minden negyedik válaszoló (27%) kifejezetten csak a nagynevű, sok bankfiókkal rendelkező bankoknál mer hitelt felvenni.

A válaszolók meglehetősen bizonytalannak tűnnek abban, hogy mi a legfontosabb egy hitellel kapcsolatban. A tesztet kitöltők ötöde-ötöde a THM-et (21%) vagy az összes visszafizetni valót (19%) jelölte meg, fele (52%) azonban a „biztonságos” egyéb válaszlehetőséget választotta (miközben hét konkrét válaszlehetőség volt). Minél idősebb valaki és magasabb a végzettsége, annál gyakoribb, hogy a THM-et tartja a legfontosabbnak.


Bizonytalanok vagyunk a pénzügyi kifejezésekben

A válaszolók fele (50%) nem tartja magát túl magabiztosnak a pénzügyek területén. A férfiakra inkább jellemző, hogy otthon érzik magukat a pénzügyi világban, és elégedettebbek is a saját tudásukkal, mint a nők. A válaszolók több mint fele nem érti a banki nyelvezetet (56%), és közel fele tapasztalja, hogy nem ismeri jól a bankok által gyakran használt kifejezéseket (44%). Minden tizedik válaszoló nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem érthetőek számára a banki szövegek.

A megtakarítások/befektetések és hitelek/kölcsönök területén is a válaszolók nagyjából kétharmada (64% és 63%) érzi úgy, hogy nem kifejezetten könnyű az eligazodás.


Az interneten próbálunk eligazodni

A válaszolók durván fele (52%) az interneten néz utána, ha elakad pénzügyeiben, harmada (33%) több embert is megkérdez ilyen esetben. Minden harmadik ember (31%) fordul pénzügyi tanácsadóhoz, ha segítségre van szüksége, ugyanennyien (29%) vannak, akik a saját bankjukhoz mennek tanácsot kérni, és ugyanennyien (27%), akik családtaghoz fordulnak.


A Pénzügyi Tudatosság Tesztről

A felmérés 2015. február 16. és március 8. között zajlott a Cofidis és a BankRáció.hu együttműködésében. A teszten közel 14 000 fő vett részt, a válaszadók többsége jellemzően magasan képzett, városi, 40 év alatti felnőtt volt.