Minden harmadik munkavállaló rendszeresen ingázik

-

A népszámlálási adatok alapján 1,34 millióan lakhelyüktől eltérő településen dolgoztak, míg 2 millió 545 ezer embernek nem kellett elhagynia lakóhelyét a munkába járáshoz. Azóta nőtt az ingázók száma, és akár 100 ezerrel is meghaladhatja a népszámlálási adatokat - írja a Világgazdaság.


A tendencia növekedése mögött az áll, hogy a gazdaság szerkezete egyre inkább megváltozik: a falvakban és a kisvárosokban jóval kevesebb a cég, mint a megyeszékhelyeken vagy a fővárosban. Az 1000 lakosra jutó vállalkozások száma Budapesten meghaladja a 100-at, a nagyobb városokban 80 körül ingadozik, a falvakban viszont utóbbinak a fele jellemző .

A nőket egyébként pszichésen jobban megterheli az ingázás mint a férfiakat, derült ki az Egyesült Királyság statisztikai hivatalának felméréséből. Az átlagos brit 54 percet utazik naponta oda-vissza a munkahelyére, és bár a férfiak ingázással töltött ideje hosszabb, rájuk ez általában nincs hatással, míg a nőkre igen. Számukra négyszer stresszesebbnek bizonyultak a napi utazgatások, a hosszan tartó stressz pedig egész sor betegséget és kellemetlenséget is okozhat, az őszülő hajtól, a súlyos, krónikus bajokig.

Az Egyesült Királyságban is és Amerikában is készült felmérés arról, hogy van-e különbség az ingázás okozta stresszben attól függően, hogy ki hogyan közlekedik: autóval, tömegközlekedési eszközzel (vonat és busz) vagy valamelyik aktív módot, tehát a kerékpározást vagy a gyaloglást választja. Az eredmények szerint az autósok jelezték a legmagasabb stressz-szintet, és a legrosszabb hangulatot is, míg az aktív közlekedési módoknak kifejezetten előnyös volt a hatásuk a hangulatra, stressz-szinte, és a szubjektív elégedettségre. Ez utóbbi hatás akkor is jelentkezett, ha hosszabb volt a közlekedési idő: minél tovább gyalogolt valaki, annál elégedettebb lett, míg az autózóknál ez pont fordítva történt.