Minden hang a torkában van

Fotó: AFP / JOHN MACDOUGALL

-

Kilencévesen lépett fel először színpadon, tanult harsonázni, majd szívós munkával korunk legnagyobb vokalistájává nőtte ki magát. Cecilia Bartoli, a barokk zene királynője 50 éves.


Rómában született muzsikuscsaládban, apja kórusban énekelt, anyja elismert énektanár. Neki köszönheti biztos zenei alapjait, órákat soha nem vett mástól, anyja időnként még ma is elkíséri fellépéseire. Először kilencévesen, Puccini Toscájában lépett színpadra a pásztorfiú szerepében. Formális zenei képzése során a híres római Santa Cecilia konzervatóriumban harsonázni, majd énekelni tanult, ekkoriban még azt fontolgatta, hogy flamencotáncosnő lesz. Húszévesen elindult a fiatal operaénekesek televíziós versenyén. Bár nem győzött, felfigyelt rá Riccardo Muti karmester. Meghallgatásra hívta a milánói Scalába, és bár a produkció meggyőzte, türelemre intette a szerinte még nagyon fiatal énekesnőt.


A barokk zene királynője


A következő évben mutatkozhatott be a Veronai Aréna közönsége előtt, pályafutása kezdetén a Figaro házasságában Cherubinót, majd Susannát, a Don Giovanniban Zerlinát, később Donna Elvirát, a Cosi fan tuttéban Dorabellát és Despinát énekelte. 1990-ben szerepelt a New York-i Mozart-fesztiválon, amerikai operaszínpadon három évvel később, A sevillai borbélyban lépett először színpadra Houstonban. A milánói Scalában 1995-ben debütált Rossini Ory grófja című operájában, négy évvel később a bécsi Staatsoper, 2001-ben pedig a londoni Royal Opera közönségét is elkápráztatta. Emlékezetes alakítást nyújtott Rossini Hamupipőkéje, továbbá az egyik leghíresebb bel canto opera, Bellini Normája címszerepében.


A 18. század gyermekeként határozta meg magát


A barokk királynője

Repertoárja az idők során szélesedett, kibővült Gluck korai operáival és Vivaldi műveivel. Fontosnak tartja ugyanis, hogy az olasz barokk komponistát ne csak A négy évszak szerzőjeként, hanem zseniális vokális művek alkotójaként is megismerjék. A barokk zene, a barokk időszaka fontos hivatkozási pont számára.



Nem véletlen, hogy énekesnőként a 18. század gyermekeként határozta meg magát, míg sokan „a barokk királynőjének” nevezik. Már pályafutása elején Nikolaus Harnoncourt vezényletével lépett fel; a nemrég elhunyt dirigenst meghatározónak tartja művészi fejlődése szempontjából, de fontos számára Riccardo Muti, Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Daniel Barenboim és Fischer Ádám karmester is.


Betegre röhögné magát a paródián

Egy tehetséges koreai-amerikai kontratenor, Kangmin Justin Kim vette a bátorságot és parodizálta Bartolit. Minden a helyén van, az énekesnő jellegzetes hajdobálása, hangakrobatikáját kísérő jellegzetes mozdulatsora, mimikája. A paródia az ő esetében a rajongás legőszintébb megnyilvánulása. Korunk legnagyobb barokkista hangfenoménje valószínűleg betegre röhögné magát a produkción, hiszen legendásan jó humorérzéke van.



Hangszerként bánik a hangjával

A kritika elsősorban különleges hangszínét és széles hangterjedelmét emeli ki, a mély alttól a szoprán koloratúráig minden hang a torkában van. Sokan nem is énekesnek, hanem olyan virtuóznak tartják, aki hangszerként bánik vokális adottságaival. Jóllehet kiváló színész, évente csak egy-két operafellépést vállal. Igazán a koncertpódiumon érzi otthon magát. Véleménye szerint a hangra nagyon kell vigyázni, nem lehet túlterhelni, bármilyen kitűnő is valakinek az énektechnikája. Egyaránt fontosnak tartja a hangot, a személyiséget és a muzikalitást.


Cecilia Bartoli

Rengeteg díjat kapott


Kevés klasszikus operaénekes lett olyan rövid idő alatt híres, mint a fekete hajú, rendkívül kifejező hangú Bartoli. Portréja szerepelt a Gramophone című rangos zenei folyóirat és az amerikai Newsweek magazin címlapján. Több mint tízmillió CD-t adott el, művészetét öt Grammy-díjjal ismerték el, a többi közt megkapta a Händel-díjat, a Herbert von Karajan-díjat, két Classical Brit Awards elismerést és több alkalommal is a német Echo Klassik díjat. Idén június 16-án Stockholmban a rangos Polar zenei díjat veheti át.


Cecilia Bartoli

Több mint tízmillió CD-t adott el


Új műfajban is kipróbálta magát

Az énekesnő 2012 óta a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok művészeti vezetője, szerződése 2021-ig szól. Monte-Carlóban Les musiciens du prince (A herceg zenészei) néven alapított zenekart, amely kizárólag őt kíséri áriaestjein. Az együttes, amelynek tagjai korhű hangszereken játszanak, júliusban debütál Albert monacói herceg palotájában. Néhány hete egy új műfajban is kipróbálta magát, a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékokon a West Side Story című musical Mariájaként lépett színpadra.


Cecilia Bartoli

Új műfajban is kipróbálta magát


Több alkalommal járt Magyarországon: 2009-ben három koncertet is adott, ezek egyikét az operatörténet első dívája, az akkor 200 éve született spanyol bel canto énekesnő, Maria Malibran emlékének szentelte. 2011-ben a kasztráltak zenei világát felidéző, Sacrificium című lemezének anyagából adott koncertet.

Idén ismét fellép Budapesten, 2016. december 3-án hallhatjuk őt saját együttesével a Müpában. Műsorát Händel-hősnők áriáiból válogatta.