Minden a felhasználóval kezdődik és végződik - Lean Startup

-

Ha valaki startup indulásában gondolkozik, olyan módszerekkel érdemes, melyeket befogad a startup ökoszisztéma. Ezek közül az elsődleges a LEAN metodológia.


Az Eric Ries által 2008-ban kidolgozott metódus mára már az egész világon elterjedt, és a legkisebb és a legnagyobb vállalkozások körében is hasznosnak bizonyult. Többek között a Dropbox is a Lean módszernek köszönheti, hogy ki tudott emelkedni a felhő-applikáció rengetegből, de a Facebook és az Amazon is előszeretettel alkalmazza. De mi is az a Lean Startup?

Építs, mérj, tanulj!

A startup csapatok egyik legnagyobb hibája, hogy validálás, kutatás, tesztelés, mérés nélkül rögtön terméket fejlesztenek, és csak sok idő és pénz elégetésével, fájdalmas tanulás árán jönnek csak rá, hogy ez a halálba vezető út.

A Lean a gyártás tapasztalataira építve új menedzsmentmódszert kínál. Zászlajára, ha lenne neki, a következő lenne írva: build – meassure – learn, azaz építs, mérj, tanulj! A módszer célja, hogy vállalkozásunkat a lehető legrövidebb idő alatt és legolcsóbban futtassuk be. Vagy akár buktassuk el. Nyilván nem szándékosan, de ha már az ötletünkről egyszer kiderül, hogy nem életképes, mégiscsak jobb, ha erre mihamarabb és a minél kisebb ráfizetéssel kerül sor.

Az ötlet validálása

Mindenekelőtt ne úgy gondolkodjunk, ahogy régen, miszerint van egy ötlet, arra ráhúzunk egy vállalkozást, legyártjuk a prototípust, jöhet a piacra dobás és tömegtermelés - hanem fordítsuk meg. Az elsőleges kérdés sose az legyen, hogy hogyan hozzuk létre a terméket, hanem hogy kell-e egyáltalán?

A metódus követi szerint amikor még csak papíron van az ötlet, akkor kell elindulni tesztelni az ügyfelekkel, potenciális vásárlókkal, és kideríteni: egyáltalán tényleg problémának érzékelik azt, amit mi? Valóban megoldást kínálunk a problémára? És ha igen, vajon hajlandóak is lennének használni, fizetni érte?

MVP

A következő lépés a prototípus kidolgozása, természetesen az ötlet validálásának fényében. A cél itt is az, hogy minél hamarabb kapjunk releváns visszajelzéséket a termékünkről.

Ebben van segítségünkre az úgynevezett Minimum Viable Product (MVP), melyet magyarul "Minimum Életképes Termékként" fordíthatnánk, és a leggyorsabban elkészíthető első működő prototípust jelenti. A szolgáltatás vagy termék lecsupaszított verziójáról van szó, melyet még nem kiforrott állapotában piacra dobunk az early adoptereknek, a leendő vásárlók egy szűk körének, Ha csökkentett, vagy még csak félkész állapotában is hasznosnak tartják a termékünket, nagy valószínűséggel egy valódi problémára találtunk valós megoldást.

Az MVP az ötletünk újbóli validálása mellett rengeteg hasznos visszajelzést fog adni a leendő kész termék tökéletesítéséhez is.

Pivot

Ezen feedbackeket alaposan górcső alá vesszük, méréseket hajtunk végre, ezeket összegezzük és jöhet a pivot, azaz a validált tanulás (tapasztalat) alapján eszközölt lényeges változatás. A pivot lényege, hogy a mérések és a visszajelzések alapján képesek vagyunk újratervezni, átgondolni és változtatni - egészen apró dolgoktól kezdve akár az egész projektet újratervezéséig.

A pivot-ot érdemes minél többször ismételni, hiszen így az eredmények javulhatnak. Ez persze nem garantált, de az nagyon valószínű, hogy a pivot hanyagolása vagy teljes elhagyása nagyon megnöveli annak esélyét, hogy zsákutcába kerülünk, és a gyorsaságunk adta piaci előnyt elveszítjük.

A Lean Startup lényege tehát, hogy rövid idő alatt, a legkisebb ráfordítással érjünk el hatást és eredményeket. A módszer egy olyan hullámot indított el, amit nem lehet nem tudomásul venni - a befektetők, üzleti angyalok ugyanis egyre inkább elvárják, hogy a számukra bemutatott tervek Lean metodológia alapján készüljenek.