Milliárdos piacon osztoznak a nyári táboroztatók

Fotó: MTI / Beliczay László

-

Már árengedményekkel próbálják magukhoz csalogatni a nyári táboroztatók a kuncsaftokat, olyan nagy lett a verseny a szülők pénzéért. Az ajánlatok özönében könnyű elveszni, a minőségre pedig nincs garancia.


Kínálatban nincs hiány, az biztos. Az óriásplakátoktól kezdve a cetlitépegetős falragaszokon keresztül az internetes hirdetésekig mindenütt azt harsogják, hogy van hová tenni a gyerekeket, ha bezár az ovi, vagy véget ér a suli. A lehetséges programok tárháza is szinte végtelen, a hagyományos sport- és nyelvi táborokon kívül ma már olyan kuriózumokkal találkozhatunk a tematikában, mint a kubai tánc, a jogászat, a paleo életmód vagy a legújabb sláger, a média- és filmes táborok. De a gyerekek lehetnek lovak között, kecskékkel vagy akár az állatkertben is.


Az ár is viszonylag széles skálán mozog, a napközistől az ott alvósig egy hét – pontosabban többnyire öt nap – 10 ezertől nagyjából 80 ezer forintig terjed, de a leggyakoribb a 20-25 ezer forint. Miután pedig olyan óriási a kínálat, hogy többen már lanyhuló keresletről számoltak be a VS.hu-nak, megjelentek az akciók is. A Happy Summer honlapja például egyből egy felugró ablakkal fogadja a látogatót: „Ha most rendeli meg a gyermek ott alvós táborát, akkor 30 százalék kedvezménnyel veheti igénybe bármely bejárós táborunkat.”



Pedig nem kevesebben, inkább még többen választják a nyári gyermekelhelyezésnek ezt a módját. A Táborfigyelő.hu gyűjtőoldal üzemeltetője, Tóth Béla úgy tapasztalja, hogy a válságból való kilábalás jeleként a fizetőképesség is javul, a szülők idén 5-10 százalékkal több pénzt hajlandók rászánni a vakációs időtöltésre, mint tavaly.

A Gyerektábor-kereső.hu ennél is nagyobb növekedést érzékel. Míg tavaly még csak 700 tábor regisztrált náluk, addig idén már 1250-nél tartanak, és a szám folyamatosan nő. Az informatikus apuka és a marketinges anyuka 2013-ban saját tapasztalatai alapján, hobbiból indította el a honlapot, amelyet idén 30 százalékkal többen keresnek fel, mint tavaly ilyenkor. A költekezési hajlandóság is kicsit feljebb csúszott, egyre többen fizetnek ki 50 ezer forintot a táboroztatásért, bár a többség itt is 10-30 ezer forint között mozog. Egyre több tábor fogadja el ugyanakkor a SZÉP-kártyát.

Ha azzal számolunk, hogy a 3 és 18 évesek mintegy másfél milliós táborának az egyharmada igénybe vesz valamilyen nyári szabadidős szolgáltatást, és erre a család csupán 10 ezer forintot szán, az máris 5 milliárd forint. Ezen az összegen osztoznak azok, akik az ajánlataikkal bombázzák a szülőket. Hogy kik ők? Nagyjából boldog-boldogtalan, de két fő indíttatás a jellemző. Vagy eleve gyerekekkel foglalkoznak a táborszervezők, többnyire pedagógusok, esetleg művelődési házat, játszóházat üzemeltetők, vagy pedig egy már működő vállalkozás, például egy lovarda új üzletágaként tekintenek a táborszervezésre.



A lényeg, hogy gyakorlatilag minden esetben ez csak amolyan kiegészítő bevétel. Az általunk megkérdezett táboroztatók egytől egyig azt mondták, hogy ezt a szolgáltatást piaci alapon nem lehet működtetni, ebből nem lehet megélni. Tény, hogy a két legnagyobbnak tartott táborszervező, a People Team és a Funside is alapítványi, illetve egyesületi formában működik. Mindkettő évtizedes múlttal rendelkezik, valaha maguk is fiatal táborozóként vagy főiskolás táboroztatóként kezdték, és mára – saját bevallásuk szerint – szerelemből csinálják, illetve a haszon legfeljebb egy-két embert tud eltartani.


A People Team szervezőinek egyébként több működő vállalkozásuk van, szoftverkereskedelemmel, könyvkiadással is foglalkoznak. Palotás Attila úgy véli, hogy


aki táborszervezésből akar megélni, az tele van görcsökkel, 

folyamatosan azt kell néznie, hogyan tud kijönni a pénzből, és aszerint hozza a szükségszerűen rossz döntéseit. Nem mintha a People Team olcsó lenne, heti 60 ezer forintjával a kifejezetten borsosabb árú vakációs programok között van. De így is kapós, már 1100 turnust fizettek be a szülők a kizárólag egyetlen, kecskeméti helyszínen működő táborba, ahol 13 téma közül válogathatnak a gyerekek.



Idén kifejezetten trendi egyébként a kombinált profil, például az angol nyelvű vagy az úszással bővített lovastábor. Ezért persze többet is lehet elkérni, Budakeszin például a lovas napközis alaptábor 32 ezer forint egy hétre, ám ha tágul a tematika, akkor már 42 ezer forint gyerekenként.

Van, ahol azonban a széles programkínálat sem segít. A Hajdú-Bihar megyei Püspökladány gimnáziuma adja a helyszínt az évek óta működő Nagyon Nyár tábornak, most azonban nem nagyon akar beindulni az üzlet. Így egy hetet a kollégiumi szállással együtt most 42 ezer forintért kínálnak az eredetileg kalkulált 49 ezer 800 forint helyett. A tábort a tanárok üzemeltetik, ám hangsúlyozottan magánvállalkozásként, mert a helyi Klik nem nézte jó szemmel, hogy „üzletet” csinálnak a gimnáziumból.

Előfordul, hogy egyszerűen a cég marketingköltségeként tekintenek a gyerektáborokra. A budapesti agglomerációban működő farm, a Kecskevilág tulajdonosa például eredetileg csak a sajtját akarta eladni, és emiatt csalogatta maga köré a környék gyerekeit kecskesimogatóval, játékos versenyekkel, és a vendégei nógatták, hogy csináljon nyári táborokat is. Megélni azonban sem a kecskéből, sem a táboroztatásból nem lehet, ahhoz, hogy valamin haszon is legyen, még több üzletág kell, a disznótartástól a csapatépítő tréningekig. Pedig ez Budapest környéke, amerre a legjobb módú emberek laknak.



Itt igazán szabad a gazda

A Funside ugyancsak a drágább táboroztatók közé tartozik, de az egyesület vezetője, Farkas Eszter azt mondja,


színvonalas tábort nem lehet 20 ezer forintból kihozni.

A táborszervezők egyöntetűen azt mondták, hogy valóban nincs túl sok kötöttség egy táborozós vállalkozás elindításakor, mindössze egy ÁNTSZ-engedélyt kell beszerezni, és már fogadhatják is a gyerekeket, akár éjszakára is. Kérdésünkre azonban az Emberi Erőforrások Minisztériuma négy jogszabályt is felsorolt, amelyek a gyerekek nyári üdültetését szabályozzák (részben a táborszervezést, részben a szálláshelyek üzemeltetését), és ezek között néhány előírás meglehetősen aprólékos.

Más kérdés, hogy a tapasztalatok szerint a táboroztatók ezekkel nem túl sokat törődnek, és az ellenőrzés sem túl szigorú. Az ÁNTSZ közegészségügyi és járványügyi szempontból vizsgálja a táborokat, és a VS.hu-nak adott válasz szerint minden esetben a helyszíni szemle után adják ki az engedélyt. Az elmúlt években azonban mindig mindent rendben találtak, nem bírságoltak, nem zártak be tábort. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig elsősorban azt figyeli, hogy a vállalkozás betartotta-e az ígéreteit. Hozzájuk lehet fordulni, ha nem kaptunk megfelelő tájékoztatást az árakról, szolgáltatásról, vagy valamilyen más módon megtévesztettek a szervezők.


Egyetlen szempont viszont teljesen kimarad: ki és hogyan törődik a gyerekekkel. A Funside szervezője azt mondja, legalább egy olyan előírás kellene, amely azt szabályozza, hogy milyen legyen a felnőtt-gyerek arány. Náluk önként vállalt módon működik ez a szabály, szerintük az a biztonságos, ha öt gyerekre jut egy felnőtt. Különösen a kisebb gyerekeknél.



A Táborfigyelő.hu arra készül, hogy jövőre már bevezet egy minőségbiztosítási rendszert, amelyben a szállodákhoz hasonlóan csillagokkal osztályoznák a táborokat, hogy segítsék a szülők eligazodását. Ehhez szeretnék az állami szervezetek legalább elvi támogatását is megszerezni. Addig is marad néhány apró fogás, hogy biztonságban tudjuk a gyereket, így például várjuk el a táboroztatótól, hogy egy szerződést is kössön a szülővel, amelyben a szolgáltatás tartalmát minél részletesebben írásba foglalják.