Miért rossz poén lézerrel világítani a pilóta szemébe?

Fotó: FAA/AIRFORCE

-

Leköpni a felüljáróról az áthaladó kocsikra, meglesni a lányokat az öltözőben, összekötni a haverod cipőfűzőjét – az ártatlan és kevésbé ártatlan csínyek mindannyiunk életének részei, amelyeket jobb esetben előbb-utóbb kinövünk. Ám ahogy a modern technika vívmányai egyre könnyebben elérhetővé válnak, a csínyek is egyre veszélyesebbek lesznek. Akár egy repülő is lezuhanhat miattuk.


Február 14-én, vasárnap a Virgin Atlantic New Yorkba tartó utasszállító gépe nem sokkal azután, hogy elhagyta a Heathrow kifutópályáját, kénytelen volt visszafordulni, mivel a pilóta szemsérülést szenvedett. A sérülést nem egy véletlen baleset eredményezte, hanem egy lézernyaláb, amelyet szándékosan irányítottak a pilótafülkére – feltehetően poénból.


És korántsem ez volt az első ilyen eset. A számok alapján úgy tűnik, hogy a lézerezés lett az új vízzel feltöltött és ablakon kidobott kotongumi: 2009 és 2015 között kilencezer lézerezést jelentettek be az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban pedig csak 2014-ben közel négyezer esetet regisztrált a Szövetségi Légi Közlekedési Felügyelet (FAA). A Brit Utasszállító Pilóták Szövetsége (BALPA) szerint tagjainak 55 százaléka számolt be lézeres bevilágításról az elmúlt 12 hónapban.

Persze nem csak a pilóták esnek áldozatul az eszetlen poénnak: szintén mindennapossá vált az autósok szemébe világítás, és a koncerteken sincsenek már biztonságban a fellépők. A sportstadionokból pedig ki kellett tiltani a lézer pointereket, mivel gyakran előfordult, hogy a szurkolók megpróbálták elvakítani – néha sikerrel – az ellenfél játékosait.

A véletlen balesetek sem ritkák. Még a kereskedelmi forgalomban kapható, gyengébb – 5 milliwatt alatti – eszközök is képesek maradandó látáskárosodást okozni, ha néhány méteres távolságról valakinek a szemére irányítják. A lézert annak sajátos tulajdonságai miatt (egy szín, összetartó fénysugár) a szemlencse sokkal jobban fókuszálja, mint a hagyományos fényt, ezért a retinán könnyen elváltozásokat okozhat.

Az esetek számának emelkedése nyilvánvalóan összefügg azzal, hogy egyre könnyebben lehet egyre erősebb lézereket venni. Míg a gyengébb lézer pointerek számos hétköznapi helyzetben hasznosak – például egy prezentáció levezetésénél, csillagképek mutogatásánál vagy bizonyos orvosi helyzetekben –, az erősebb eszközök nagyon veszélyesek is lehetnek.



Miért veszélyes?

A civilek számára elérhető lézerek semmilyen káros hatással nincsenek magára a repülőre. Sem a gép testében, sem a berendezéseiben nem tudnak kárt tenni, és nem is állítják el a műszereket. Az egyetlen pont, ahol kárt tudnak okozni, az a pilóta szeme.


A több ezer lézeres esetből azonban csak nagyon kevés okozott tényleges sérülést, mivel a gép és a „támadó” között jellemzően több kilométeres távolság van. Ha el is világít oda a lézer, a legerősebbek kivételével már nem marad annyi ereje, hogy sérülést is okozzon. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne rendkívül veszélyes a pilóta szemébe világítani.

A lézer ugyanis – ha csak ideiglenesen is – elvakítja a pilótát. Egyrészt a lézerfény miatt a pilóta látképe „beragyog”, mint amikor az ember nem lát a szemébe sütő naptól. Ezt a hatást erősíti, hogy 1-2 kilométerről a lézernyaláb már nem egy apró pöttyben végződik, hanem a szóródás miatt egy akár fél méteres foltban. A repülőgép szélvédője pedig szintén becsillan, tovább növelve a ragyogás erejét.

Másrészt a pilóta szemében a bevilágítást követően is zavaró utóképek maradnak, amelyek ugyan néhány perc alatt elmúlnak, ám a lézeres támadások jellemzően a felszállás és leszállás kritikus szakaszaiban történnek, ahol minden perc rengeteget számít. Hogy mit lát egy pilóta, amikor bevilágítanak a fülkébe, azt az FAA és az amerikai légierő oktatóvideója szemléletesen bemutatja.



Mit lehet ellene tenni?

Egy elsőre logikusnak tűnő megoldás az lenne, hogy a reptereket nagyobb körben kell elkeríteni. Csakhogy a valóságban ez nem megoldható: a lézereknek több kilométeres hatótávolságuk van, és sok repülőtér közvetlen környezete sűrűn be van építve.


Az utóbbi években egyre többen követelik a lézer pointerek betiltását civilek számára, azonban ez se megy könnyen, mivel még az erősebb eszközöknek is nagy hasznát veszik az építőiparban, az egészségügyben és a kutatóintézetekben. A betiltás mellett kardoskodók a lézerek „támadó fegyvernek” minősítését szeretnék elérni, azonban – a valós veszély ellenére – mindeddig még egy, lézerek okozta balesetről sem lehet tudni.

Mivel a lézereket egyelőre nem lehet kitiltani az utcákról, a megoldást a gépen kell keresni. Ahogy az a fenti videón is látszik, vannak szimulátorok, amelyek igyekeznek a pilótákat biztonságos körülmények között felkészíteni a lézeres támadásokra. Ha a pilóta eltakarja a szemét és felkapcsolja a fülkében a világítást, enyhítheti a lézer vakító hatását. A hirtelen fény meg is ijesztheti a pilótát, ám gyakorlattal ez is kiküszöbölhető.

A lézert kiszűrő üvegek minőségében is sikerült technikai áttörést elérni. Míg korábban ezek az üvegek nehezítették a pilóta színmegkülönböztető képességét, az Airbus által kifejlesztett hajszálvékony rétegnek már nincsenek zavaró mellékhatásai. Azonban még ez a technológia sem tökéletes, mivel csak egyféle színű lézert képes kiszűrni. A legelterjedtebb – és az emberi szemet leginkább irritáló – lézer a zöld, így általában erre a színre kalibrálják a szűrőréteget.


Mit érdemel az a bűnös?

Noha természetesen a terrorizmus szó nem egyszer hangzott el a repülőgépek meglézerezésével kapcsolatban, a leggyakrabban csak egyszerű bumburnyákok az elkövetők. Ettől viszont még ugyanolyan veszélyes a dolog.


Az Egyesült Államokban akár 5 évet is kaphat valaki, aki pilóták szemébe világít, sőt, 2014-ben egy kaliforniai férfi 14 évet kapott, amiért egy, a normálisnál 13-szor erősebb lézerrel világított egy rendőrségi helikopterre. Az FBI 10 ezer dolláros jutalmat ajánlott fel azoknak, akik segítenek a lézerezőket kézre keríteni.

Szakértők szerint a legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy mennyire el tudja vakítani a lézer a pilótákat, ezért az amerikai állam ismeretterjesztő kampányokba kezdett. Csakhogy amíg ilyen mértékben csökken a lézeres kütyük ára, addig nincs az a kampány és nyomravezetői jutalom, amely meg tudná fékezni a világ legrosszabb poénjának a terjedését.