Miért nem tudnak ezek úgy beszélni, mint a rendes emberek?

Fotó: Szilágyi Lenke

-

Már azt hittük, a magyar filmek nagyjából kiheverték ezt a betegségüket, de nem: a Szerdai gyerekben szinte egyik szereplő sem képes úgy beszélni, ahogy az életben az emberek beszélnek. Horváth Lili Karlovy Varyban bemutatott, első nagyjátékfilmje néhány erős pillanat ellenére javarészt jellegtelen és távoli.


Horváth Lili több erős rövidfilm (Uszodai tolvaj, Napszúrás) után Szerdai gyerek című első nagyjátékfilmjével a Karlovy Vary-i filmfesztivál East of the West nevű szekciójában mutatkozott be, ott, ahol tavaly Zomborácz Virág kiváló Utóélete és Reisz Gábor VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlanja, ami azóta is nyeri a díjakat a nemzetközi filmfesztiválokon. A Szerdai gyereknek nem jósolok hasonlóan szép pályát, mert néhány jól eltalált pillanat ellenére a filmnek szinte semmi érzelmi töltete sincs. Egy olyan történetet mesél el, amin meg kellene rendülnünk, de sosem éri el a kellő intenzitást, egy viszonylag rendesen összerakott, emocionálisan fakó tévéfilmként zötyörög végig. Az egyetlen dicséret, amit magyar és külföldi kollégáktól a fesztiválon hallottam róla, hogy szexi a főszereplőnő. Tényleg szexi.


Vecsei Kinga a Szerdai gyerek című filmben


A film legnagyobb, megkerülhetetlen hibája, hogy az író-rendező Horváth Lili nem tudta színészeit vezetni. Rövidfilmjeiben az amatőr- és a profi szereplők is természetes alakítást nyújtottak, itt viszont valami nagyon-nagyon félrement. Elsősorban a szereplőválasztás. A nyitójelenetben a főhősnő, Maja ül egy rendőrautóban, nem tudjuk, miért, de éppen kihallgatják. Maja egyelőre ismeretlen okból teljesen ki van borulva, azaz látjuk, hogy az őt alakító amatőr Vecsei Kinga éppen ezt próbálja eljátszani, de feszültnek szánt tőmondatai és feldúltnak szánt tekintete és szájremegése is hiteltelen, azonnal lebukik, hogy iszonyatos erőfeszítéseket tesz éppen, hogy alakítást nyújtson.



Évekkel ezelőtt a rendező még azt tervezte, a Napszúrás főszereplője, Törőcsik Franciska játszik majd a Szerdai gyerekben is, és bár a színésznő elvben már kiöregedett ebből a szerepből, az az érzésem, mégis sokkal jobban működött volna ebben a filmben. Vecsei szájából úgy esik ki az „ez kurva jó!”, mint egy kődarab, figuráját csak akkor hisszük el egy-egy pillanatra, amikor egy kicsit csöndben marad. Például, amikor néma kisfiával, Krisztiánnal (Kovács Ede) tölt időt. Ugyanis az állami gondozásban felnőtt Maja nagyon fiatalon szült egy kisfiút, aki most szintén nevelőotthonban él, és a lány csak szerdánként látogathatja. A sztori gerince, hogy Maja megpróbál beindítani egy pici vállalkozást és a saját lábára állni, hogy magához vehesse a fiát. Az egyetlen tökéletes dolog a filmben a kisfiú, aki Krisztiánt alakítja. Lebilincselő jelenléte van a vásznon, amit nem tudnak elrontani rosszul megírt vagy bénán elmondott szövegek, hiszen ugyebár nem beszél.


Thuróczy Szabolcs és Kovács Ede


Akinek nagyon jónak kellene lenni, de sokáig csak vergődik, az Thuróczy Szabolcs. Figurája azt a programot vezeti, amelynek keretében Maja kisebb kölcsönt kap mosodája elindításához. Thuróczy filmen és színházban is kiváló szokott lenni, de itt Vecseivel közös jeleneteik kezdetben teljesen műviek, ő sem tudja életre kelteni a figuráját. Nehéz is, amikor olyan feladatokat kell megoldania, hogy például Vecseivel egy autóban ülve egy kínosan rosszul megírt monológot nyom le alkoholista múltjáról és alvászavaráról, hogy aztán minden átmenet nélkül hegedűszóra (!) elszenderedjen. Nem akarom elhinni, hogy senki nem volt, aki finoman szólt volna a rendezőnek, hogy ezt húzza már ki a francba, ha nem akarja, hogy kiröhögjék.


Thuróczy Szabolcs és Vecsei Kinga


Ha már a hegedűnél tartunk, különösen gyenge pontja a filmnek a zene, amit Presser Gábor írt, és ha kell, ha nem, folyton ott prüntyög a háttérben, jellegtelenül és fölöslegesen. Ez is a tévéfilmérzetet erősíti, pedig nélküle a Szerdai gyerek egy egészen picike lépéssel közelebb kerülhetett volna talán ahhoz, amit a Dardenne testvérek csinálnak. Merthogy persze mélyszocióban vagyunk, egy hatásosan lerobbant vidéki városban, ahol kábé mindenki munkanélküli, nincs egy olyan lakásbelső, amiben ne peregne a falról a festék, és a gyerekek leselejtezett, rozsdaette vonatkocsikban hédereznek. Jók ezek a terek, de nem hiszem el a bennük élő embereket.


Vecsei Kinga rozsdás vonattal


Kivéve talán Norbikát (Gáspár Renátó), Majának és pasijának, Krisnek a haverját, ő elég jó. A Maját a szarba folyton visszarángató Kris egyébként újabb érthetetlen jelenség a filmben, Antal Zsolt alakítja, akinek a feje valóban remekül passzol suttyó szerepéhez, de Ötvös Andrással kellett leszinkronizáltatni, szóval feltehetően ő még annyira sem tudott beszélni, mint a többiek. Hogy a szereplőválogatóként is dolgozó Horváth Lili miért nem tudott egy minden tekintetben alkalmas embert találni a szerepre, rejtély.


Szerdai gyerek

Vecsei Kinga és Antal Zsolt


Bármilyen hervasztó is eleinte Thuróczy és Vecsei kettőse, ahogy figuráik közelebb kerülnek egymáshoz, Thuróczyból előtör a színész, és ha csak rövid pillanatok erejéig is, de sikerül valamit létrehoznia a vásznon. Amikor végre egymásnak esnek Majával, az igazi és szexi. És amikor később Thuróczy egyetlen szóban összefoglalja az élményt, az is remek, majdnem vicces, egészen megható. Az a kevés jelenet, amiben egy kis humor is kikandikál a filmből, nagyon üdítő (például a Krist és Norbikát autók feltörésével megbízó piti bandavezér, Nagy Ervin némelyik pronyó beszólása, vagy egy-két szöveg nélküli, komikus helyzet), ha több ilyen lett volna, az is segíthetett volna abban, hogy megkedveljük a figurákat. De ez a néhány ügyes dolog csak arra elég, hogy kiderüljön, Horváth Lili nem tehetségtelen, arra nem, hogy Maja története megérintsen. A szövegükkel sután birkózó szereplők alulmaradnak.


A Szerdai gyereket a tervek szerint ősszel mutatják be a magyar mozikban.

Kövesd a VS.hu kultúrrovatát a Facebookon is!