Michelisz: Tavaly még én voltam a kis királyfi

Fotó: DPPI Media / Francois Flamand

-

Michelisz Norbert hazai WTCC-versenye nem úgy sikerült, ahogy szerette volna, ennek ellenére nem látja elfüstöltnek a szezont. Szívből szurkol a Zengő Motorsportnak, remekül érzi magát a Honda gyári csapatánál, de nem tartja kizártnak, hogy három év múlva végleg befejezi az autóversenyzést.


A Hungaroring első futamán elfüstölt a turbója, a másodikon pedig az utolsó körben kitört a kereke, így összesen egy pontot szerzett a Magyar Nagydíjon. „Nem emlékszem, mikor voltam utoljára annyira mérges, mint amikor felfogtam, hogy tönkrement a turbó az autóban. Elmondhatatlan dühöt éreztem. Nem is annyira az elveszett pontokat sajnáltam, hanem az elúszott lehetőséget, mert abból a hétvégéből akár győzelem is lehetett volna” – emlékezett vissza a VS-nek Michelisz.


Ezúttal nem jött össze a győzelem a Hungaroringen


Úgy érzi, a szurkolók számára kifejezetten jó, hogy nem ő az egyetlen magyar a mezőnyben, és cseppet sem bánja, hogy már nem csak miatta mennek ki a nézők. „Nagyon örülök neki, hogy a Zengő Motorsport két autóval indul idén (a Hungaroringen csak a csapat egyik versenyzője, ifj. Ficza Ferenc tudott elindulni, Nagy Dániel autójába nem érkezett meg a motor – a szerk.), így nagyobb a választék szurkolói szempontból, ez pedig összességében növeli az egész sorozat értékét.”

Az első futamon esőgumikkal parádésan autózó Ficza Ferencben potenciális vetélytársat lát, akinek egyszerre könnyebbnek és nehezebbnek is tartja a helyzetét a Zengő boxban a sajátjánál.


A pálya széléről láttam, ahogy Feri sorban előzte meg a világbajnokokat,

örültem, hogy jól megy, mert rég megérdemelte ezeket a pontokat. Összetett szituáció ez neki és a csapatnak is, egyrészről egyszerűbb, hiszen a technikai háttér, a beállítási adatok rendelkezésükre állnak, minden körülményhez tudnak már alkalmazkodni. Ugyanakkor nagyobb teher nehezedik Ferire, mint anno rám, mert már vannak vele szemben elvárások.”


Ficzában potenciális ellenfelet lát


Ahogy ifj. Ficza Ferencnek a Zengő Motorsporttal, úgy Michelisz Norbertnek a gyári Hondával is új kaland kezdődött az életében. A technikai körülmények mellett a legfontosabb változásnak azt tartja, hogy folyamatos versenyhelyzetben mérettetheti meg magát.

„Tavaly még én voltam a kis királyfi a Zengő Motorsportnál, valahogy mindig megvolt a kimagyarázás lehetősége, amivel mondjuk soha nem akartam élni, de könnyen elkényelmesedhettem volna.


Most viszont úgy érzem, abszolút nincs kifogás, mindennél komolyabban kell venni a versenyt.

Minden pillanatban szeretnék a csapattársaimmal egy szinten, sőt náluk jobban is teljesíteni. Talán úgy foglalhatnám össze, hogy sokkal nagyobbak az elvárásaim magammal szemben, mint eddig voltak. Érzem, hogy szokni kell még a változást, de tudom, hogy most vagyok a helyemen.”


Jó helyen van


Kihívás pedig akad bőven Michelisz előtt nemcsak a sorozatban, hanem házon belül, a Hondánál is. A brit Rob Huff 2012-ben egy Chevrolet-vel lett világbajnok, a portugál Tiago Monteiro pedig ugyan még nem nyert vb-t, de óriási rutinnal rendelkezik. A magyar versenyző ennek ellenére úgy látja, van olyan terület, amiben jobb lehet csapattársainál.

„Sokkal nyitottabb vagyok az új dolgokra, mint azok a tapasztalt pilóták, akik több sorozatban is szerepeltek már. Ők talán nehezebben alkalmazkodnak az új körülményekhez, és előfordulhat, hogy – éppen a nagy versenyzői múltjukból fakadóan – megengedőbbek magukkal szemben. De hiába számítanak nagy öregnek, egyáltalán nem érzem, hogy bármiben is előnyben részesítenék őket a csapatnál velem szemben. Sőt, néha olyan, mintha tőlem várná a kiugró eredményt a vezetőség, hiszen tavaly mégiscsak én voltam a legjobb hondás.”


AUTO - WTCC SLOVAKIA 2016

A három Honda


Három forduló után Michelisz Norbert 53 ponttal a hatodik helyen áll összetettben, márkatársai mindketten megelőzik, igaz, Rob Huff mindössze 7 ponttal jobb a magyarnál. Épp ezért nem tartja elúszottnak a szezont, továbbra is bízik a jó szereplésben

„Tényleg nem érdekel, hogy állok az összetettben, csak az érdekel, hogy az autó ugyanolyan ütemben fejlődjön, mint eddig. A Hungaroringen ugyanolyan nehezek voltunk, mint a Citröenek, mégis végig ott voltunk a sarkukban. Mindez annak köszönhető, hogy a téli teszteken végig maximum ballaszttal mentünk. Ha a szezon fennmaradó részében is így teljesítünk, akkor több dobogóra számíthatunk, mint amennyit tavaly szereztünk.


Bizakodó vagyok, és szeretném, ha végre igazán megmutathatnám, mire vagyok képes,

mert az eddigi hétvégéken szinte mindig történt valami, ami miatt nem volt lehetőségem a bizonyításra.”

Új körülménynek számít az is, hogy Michelisznek már nem Bári Gergely a mérnöke, hanem az olasz szakember, Andrea Cisotti. Azt mondja, ha dönthetett volna, akkor továbbra is Bárival dolgozik együtt, de ez olyan határozat volt, amit minden érintettnek el kellett fogadnia.


Szétválasztották őket


„Most is ugyanannyit beszélünk, mint korábban, csak nem akkor, amikor be- vagy kiszállok az autóból. A hétvégéket gyakorlatilag egy asztalnál töltjük. Ha nem vagyok száz százalékig biztos valamiben, amit Andrea mondott nekem, akkor egyeztetek Gergővel. Tény, hogy nehezebb angolul kommunikálni valakivel, akinek nem ez az anyanyelve, ráadásul nem is nagyon ismerjük még egymást, de ezt is egy új kihívásnak tekintem, ami mindenképp fejlődésre ad lehetőséget. Andrea rengeteg gyári csapattal dolgozott már, érződik rajta a tapasztalat, és kicsit hasonlít is a személyiségük Gergővel.”

Michelisz célja, hogy a 2016-os idényben a legjobb legyen a csapaton belül, ezzel ugyanis szerinte megszilárdíthatja a helyét a japánoknál. Szerződése jövő év végén jár le a Hondánál, ezt az időt elegendőnek tartja ahhoz, hogy felmérje, milyen további lehetőségek vannak a közös munkában. Ám akkor sem ijed meg, ha az elkövetkezendő másfél-két évben nem jönnek majd a várt eredmények.


Michelisz Norbert

Néhány éven belül búcsút inthet a versenyzésnek


„Ha úgy alakul, hogy mondjuk, 2017-ben be kell látnom, nincs esélyem a világbajnoki címre; vagy ha azt érzem majd, hogy nem a saját elvárásaim szerint teljesítek, akkor abba fogom hagyni a versenyzést, és valami teljesen másba fogok. Közgazdász-informatikus a végzettségem, de nem tudom, mi lenne a pályán kívüli jövőm. Három év múlva még nagy valószínűséggel versenyezni fogok, viszont öt év már annyira távlati, azalatt bármi történhet.”

Addig azonban csak a következő lépésre koncentrál, ami ezen a hétvégén a marokkói forduló lesz. Megújult pályán körözhet a mezőny Marrakechben, a Hondák ezúttal mindössze 30 kilónyi büntetősúlyt cipelnek magukkal. „Nem egyértelmű, hogy mindez mit hoz majd ki az autókból, de 1-2 tized másodpercnyi előnyben biztos vagyok. Továbbra is az egykörös tempó az, amin dolgoznunk kell. De a legfontosabb, hogy szeretnék végre egy olyan hétvégét, amikor minden adott a jó szerepléshez.”