Figyelem! Felnőtteknek szóló tartalom.

Elmúltam 18 éves, Belépek. Még nem vagyok 18 éves.

Mi az a feminista pornó?

Fotó: Erika Lust / Rocío Lunaire

-

Erika Lust olyan filmeket és jeleneteket rendez, amelyeket az ember az elejétől a végéig megnéz – ugyanis izgalmasak. Pornófilmeket és szexjeleneteket. Szó szerint megvalósítja a nézők álmait, és nem mellesleg döntési pozícióba helyezte a nőt egy jellemzően hímsovoniszta világban. Erika Lust nemcsak a nőkön, de a gyerekeken is segítene a pornóval. A népszerűsége pedig bizonyítja, hogy nem csak a nőknek hiányzott valami a műfajból. Interjú.


„Vita és párbeszéd folyik a nők különféle társadalmi helyzetekben betöltött szerepéről: az otthonunkban, a munkahelyünkön, az intézményekben. De a pornóban nem. A pornó egy olyan gazdasági szektor, amelyben rengeteg pénz mozog, és férfiak kezében van. De ez változóban van” - mondja nekünk Erika Lust, kétgyermekes családanya, filmrendező.


Erika Lust


A 2000 óta Barcelonában élő, de svéd születésű Erika Lust politika- és gendertudományt tanult az egyetemen, majd Spanyolországban kezdett el filmezést is. Diplomamunkája a Good Girl című pornó rövidfilm volt, amelyben egy visszahúzódó lány a maga esetlen módján elcsábít egy pizzakihordó fiút, majd szexelnek.

A jelenet nem tartalmazott különösebb formai újításokat, sőt, lényegében egy szexfilmes klisére épült, mégis annyira kilógott a tömegpornóból csupán azáltal, hogy természetesre és hétköznapira volt megrendezve, illetve érzékenyen fényképezve, hogy amikor az akkor még teljesen ismeretlen rendezőnő ingyenesen elérhetővé tette az interneten, pár hét alatt kétmillióan letöltötték, és ő is a figyelem középpontjába került egy rövid időre. Egy évvel később díjat is nyert a filmmel, amit aztán a mai napig folyamatosan követnek továbbiak. Pedig csak olyan pornójelenetet rendezett, amit ő maga is megnézne. Egy női fantáziát mesélt el, női szempontból.


Két nagy csöcs meghálálja, hogy megszerelték az autóját

„Nem akarom a nőket a pornótól megszabadítani, épp ellenkezőleg, vissza akarom nekik a pornót adni” - mondta Erika Lust egy tavaly decemberi TEDx előadáson Bécsben. Szerinte ugyanis az általunk ismert, nézett és kulturálisan lenézett pornó hímsoviniszta, és ahelyett, hogy a szexről folytatott párbeszéd része lenne, inspirációt adna, vagy csak egyszerűen izgalmas lenne, sokkal inkább szól arról, hogy szextárgyként viselkedő nők elégítenek ki férfiakat. Egy meglehetősen leegyszerűsített férfi archetípust, tesszük hozzá.

És ez nem csupán a nők számára idegeníti el a pornót.


Erika Lust forgatás közben


Jól mutat rá az előadás elején arra a nem csupán életszerűtlen, de parodisztikusan hamis élvezeteket sugalló képre, amire asszociálunk, ha a pornó szót halljuk: nagy csöcsű, vékony nő lerobban az autójával az út szélén, arra megy egy férfi, segít, amiért cserébe a nő élvezettel hagyja, hogy az arcára élvezzenek.

Erika Lust szerint csak úgy kerülhet vissza a szex izgalma a pornóba, illetve úgy érvényesülhetnek benne a női vágyak is, ha a nők is részt vesznek a készítésében. Mármint a kamera mögött.


Erika Lust


Erika Lust jelenleg az egyik legizgalmasabb pornófilmes. Lényegében megteremtette, amiről beszél. A népszerűsége pedig azt bizonyítja, hogy nem csak a nőknek hiányzott valami a pornóból. Persze, nem ő találta ki a feminista pornó fogalmát, sőt, még csak nem is ő az egyedüli, aki jó pornót csinál, de abban mindenképpen egyedülálló, hogy mindez nála rendkívül erős (társadalmi) küldetéstudattal párosul, valamint könnyen beazonosítható rendezői stílussal, nem mellesleg pedig tudatos és sikeres brandépítéssel.


Feminista, klasszikus vagy igazi pornó?

Ennek ellenére Erika Lust filmjeit nézve elsősorban nem az jut eszünkbe, hogy valamiféle feminista dolgot nézünk, sokkal inkább az, hogy a pornóipar nyolcvanas évekbeli robbanása előtti időszakot éljük újra, amikor a szexfilmeknek története volt, jól voltak fényképezve, és életszerűbbek, vagy legalábbis filmszerűbbek voltak. A kísérleti vagy független filmkészítés hagyományának részét képezték. Ezzel Erika Lust is egyetért, amikor felvetjük neki.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


„A nyolcvanas években exponenciálisan megnőtt az igény a pornóra. A szépen fényképezett erotika kultúráját felváltotta a gyors és olcsó előállításra épülő szemlélet – ez az a pornó, amit ma ismerünk. A filmjeimben és a pornó aranykorszakában a filmkészítés iránti alázat a közös: színvonalasan kivitelezett produkciók, amelyben központi szerepe van a forgatókönyvnek, a színészek rendezésének, továbbá az esztétikai és a narratív szempontoknak” – mondja.

Burt Reynolds karaktere jut eszünkbe a Boogie Nightsból, aki arról beszél, hogy olyan filmeket akar rendezni, amelyeket azután is végignéznek a moziban, hogy már elélveztek. Csak Erika Lust társadalmilag is tudatos, és ő már egy olyan korszakban alkot, amikor a pornónak nem még, hanem már nincs becsülete.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


A hetvenes évekhez hasonlóan, amikor a pornó kilépett egy időre műfaj gettójából (pl. Caligula, Érzékek birodalma, Porno Holocaust stb.), a kétezres évek elejétől a valódi szex nyílt bemutatása újból a kísérletezés eszközévé vált a filmekben, sőt, egészen a mainstreamig jutott.

2003-ban Vincent Gallót premier plánban elégíti ki orálisan Chloe Sevigny a Brown Bunny végén, egy évvel később pedig Michael Winterbottom Kilenc dal című filmjében látunk valódi szexjelenetet. Tíz évvel később, 2013-ban a magyar mozikban is bemutatott (és általunk is nagyon szeretett) Idegen a tónál című melankolikus hitchcock-i thrillerben férfiak elégítik ki egymást, ténylegesen, egy nudista strandon; egy leszbikus szerelmi történetet többek között explicit szexjelenetekkel bemutató Adéle élete fődíjat nyer Cannes-ban; bemutatják A nimfomániást, először megvágva, aztán cenzúrázatlanul is.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


„Pár éve a moziban ismét esztétikai, narratív és dramaturgiai szerephez jutott az explicit szex. A mainstream forgalmazók és producerek is rájöttek, hogy a mozi lehet újító, ez tíz évvel ezelőtt szinte elképzelhetetlen lett volna. A közönség is sokat változott, egyrészt követel, másrészt sokkal nyitottabbá is vált. Az emberek szeretik, ha meglepik, felizgatják őket. Azt hiszem, ez is része a sikeremnek” - mondja Erika Lust, aki egyébként A nimfomániást nem szerette, ezzel szemben az Adéle életét „gyönyörű alkotásnak” tartja.

Mindenesetre a pornóipar állapotát jól mutatja, hogy Erika Lust filmjeit – amelyek lényegében nem csinálnak mást, mint egyenrangúvá emelik a női narratívát a műfajban, és készek elhagyni (vagy tartalommal megtölteni) egy rakás automatizált klisét, egyszerre természetessé, mégis filmszerűbbé téve a szexet – feminista pornónak hívják.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


„A feminista pornó kifejezés használata számomra annak hangsúlyozása, hogy a pornó lehet más is, változhat, és ennek következtében a nők egyenrangú szexuális lényekké válhatnak, akiknek saját vágyaik vannak, és valódi élvezetet akarnak megtapasztalni. Mindez női rendezők, producerek és forgatókönyvírók kemény munkájának és elkötelezettségének a gyümölcse. A nők képesek azt a narratívát megteremteni a pornóban, ami kifejezi azt, amire vágyunk” - mondja a rendező.


A pornó és a gyerekek

Erika Lustnak nincsenek illúziói azzal kapcsolatban, hogy a gyerekek hol találkoznak először a szexszel.


Két lányom van. Egy hétéves és egy négyéves. Nem akarom, hogy dohányozzanak; nem akarom, hogy szemét minőségű gyors kajákat egyenek; és nem akarom, hogy a szexet rossz, hímsoviniszta pornóból tanulják meg.

Ma a gyerekek általában már azelőtt pornót néznek az interneten, hogy először szexuális kapcsolatot létesítenének valakivel. Épp ezért a pornónak felelőssége van, vallja Erika Lust, aki szerint meghatározó volt számára az, hogy hazája, Svédország volt a világon az első ország, ahol a szexuális felvilágosítást kötelezővé tették az iskolákban. „A pornó napjaink szexoktatása” – mondja.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


Két első pornónézős élménye kiábrándító volt számára. Az első kamaszkorában, egy ottalvós bulin történt, ahol barátnőivel néztek egy filmet, és nevetségesnek találták. Pár évvel később pedig akkori barátjával nézett egyet, ami után szégyent érzett, de hiányérzete is volt. Amiatt, ahogy a nőket ábrázolták. Idegennek érezte magától. „És természetesen a barátomat okoltam. A férfiakat” – teszi hozzá némi öniróniával.

De vajon tényleg meghatározza az interneten felnövő generáció szexuális szokásait az, amit a pornóban lát? Egészen konkrétan feltéve a kérdést: vajon tényleg több fiatal fiú fog egy lány arcára élvezni amiatt, mert ezt látja szinte minden egyes pornójelenet végén a neten?


Erika Lust

Erika Lust


Erika Lust nem válaszol ennyire specifikusan, de azért egyértelmű a véleménye. „A rossz pornó lelassítja a fiatalok érzelmi és szexuális fejlődését. A mainstream pornót néző fiúk olyan példát kapnak, aminek semmi köze nincs egy lánnyal közösen átélt intimitáshoz. Ezzel párhuzamosan a lányok az élvezet tárgyaként tekintenek magukra, és nem tudatosul bennük, hogy mi okoz nekik valóban élvezetet, illetve mitől érzik magukat jól, kényelmesen egy helyzetben. Mindez bizonytalanságot okoz a fiúknak és a lányoknak is, és nehezebbé is teszi a szex valódi élvezetét” – mondja.

A kritikai gondolkodás kialakulásának meghatározó része a szex és a pornó is, vallja a rendező. Szerinte a pornónak izgatnia kell, de inspirációt is kell nyújtania, ebben a tekintetben pedig felvilágosítania is. És ezért káros szerinte társadalmilag a hímsoviniszta pornó, illetve ezért rendkívül fontos a jó, realistább és kiegyensúlyozottabb pornó.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


A szex maradhat piszkos, az értékeknek viszont tisztáknak kell lenniük

így foglalja össze céljait és eszközeit, illetve pornószemléletét Erika Lust


Bizony, egy hetero nő ezt izgalmasnak találhatja

Az elméleti körítés ellenére azonban szó sincs arról, hogy (az önmagát amúgy elsősorban szabad művésznek, és csak azon belül felelős közszereplőnek tartó) Erika Lust filmjei finomkodnának a szexben, sőt, mint ahogy korábban is írtuk, arról sem, hogy a férfiak számára ne lenne rendkívül izgalmas. De nem is idealizáljuk túl: a tíz év termése nem feltétlenül ugyanazt a színvonalat hozza minden esetben, viszont kétségtelenül egy olyan koherens pornókoncepciót mutat, amely sokszínűbb, életszerűbb, és ami nagyon fontos: filmszerűbb is. És ami talán még ennél is fontosabb: nem didaktikus, nem sulykol semmiféle üzenetet.

Jó példa minderre Lust egyik korai, Five Hot Stories For Her című, közel nyolc éves filmje, amelyben például leszbikus, illetve egy lány-két fiú felállású mellett van egy szadomazo jelenet is, amelyben ráadásul a nő van alárendelve. A filmet pedig két férfi jelenete zárja – szimbolikusnak is nevezhetjük, merésznek is, kiegyensúlyozottnak vagy csak egy szexjelenetnek, amely szembesíti a heteroszexuális férfiakat azzal, hogy egy heteroszexuális nő ezt nagyon izgatónak találhatja. És hát tényleg elég jó jelenet, ami épp ezért, a film többi jelenetének társaságában zavarba ejtően izgalmas látványnak hat. A pornó rutinjaiból kissé kizökkentő élménynek.


Erika Lust


Erika Lust legújabb, nagyjából egy éve indult projektje az ún. XConfessions-sorozat, egy közösségi koncepció, amelynek lényege, hogy a nézők egy online felületen megírják saját történeteiket, megtörténteket vagy csak vágyálmaikat, amelyből a rendező havonta kettőt kiválaszt, és megcsinálja filmen. Álmodozott már arról, hogy nyúlnak van öltözve, levadássza egy férfi és magáévá teszi egy vadászházban? Előfordult, hogy a vendégek érkezéséig annyi ideje volt egy szeretkezésre a konyhában, amíg megfő egy marék spagetti? Leste meg rendszeresen a szemközti házban lakó fiatal szexelő házaspárt? És áthívták?

Az egészen egyértelmű, hogy eddigi munkássága során ebben teljesedik ki Erika Lust a leginkább, illetve pornókoncepciója is új szintre lép, még közelebb jut a nézők valódi vágyainak és tapasztalatainak a bemutatásához.


Erika Lust

Jelenet Erika Lust egyik filmjéből


Persze, az igazán szélsőséges szexualitást nem feltétlenül érintik, hisz azt már van, aki kiszolgálja, illetve sokkal direktebb értelemben vett feminista pornó szubkultúra is létezik. Ám Erika Lust filmjeinek sikere és célja épp ezzel ellentétes: egy szélesebb társadalmi és piaci rétegnek szeretne alternatívát mutatni a pornóban. Párbeszédet indítani a szexről. Mert a pornó jó és izgalmas dolog, csak leginkább épp a pornófilmek próbáltak az elmúlt egy-két évtizedben ennek az ellenkezőjéről meggyőzni minket.

„Azt akarom, hogy az emberek képesek legyenek önmagukra ismerni a filmjeimben, azonosulni tudjanak a karakterekkel és a történettel” – ez elég szokványos gondolat lenne egy hagyományos értelemben vett játékfilmeket készítő filmestől, de ezt Erika Lust pornórendező mondja, ami viszont már kevésbé szokványos. „Ha pornót készítesz, az egyáltalán nem jelenti, hogy le kell mondanod mindazokról a csodálatos apróságokról, amelyek emberi lényekké tesznek minket” – zárja az interjút.


Erika Lust

Egy promófotó az XConfessions-antológia most megjelenő negyedik részéből


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!