Mészáros Lőrinc vőjelöltjével alakul egy óriási építőipari cégcsoport

Fotó: MTI / MTK / BORD Építész Stúdió

-

Még több tőkét és tudást pakolnak össze egy olyan nagy múltú vállalkozásba, amely akár a Közgép utódja is lehet. Az összefonódáshoz most kérték a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárulását.


A versenyhivatal közleményében négy cégnév szerepel, úgyhogy nem könnyű megérteni, mi is történik. Eszerint a Körösaszfalt menedzsmentje megállapodott abban, hogy két másik társaság, az Épkar és a West Hungária Bau közös irányítást szerez egy Körösaszfalt-tulajdonú cég, a Magyar Építő felett. Ez azt jelenti, hogy az Épkarnak és a West Hungária Baunak hirtelen legalább 50 százalék + egy szavazatnyi befolyása lesz a Magyar Építőben.


Lássuk először, kik a szereplők, és azután azt, hogy mi lehet ennek az értelme.
  • A Magyar Építőt, amely most új irányítás alá kerül, májusban vásárolta meg a Körösaszfalt. A nagy múltú cég addig az építőipar egyik régi motorosának, Tolnay Tibornak a tulajdonában volt. Tolnay az Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke, valamint 1999 óta az OTP Bank felügyelőbizottságának elnöke.
  • A Körösaszfalt részben a Duna Aszfalton keresztül Szijj László tulajdona. Az eddig elsősorban útépítésekben jeleskedő tiszakécskei vállalkozás, a Duna Aszfalt, 2012 óta szárnyal a közbeszerzési pályázatokon. Szijj László nem ritkán a felcsúti polgármester cégével, a Mészáros és Mészáros Kft.-vel közösen kap megbízásokat a közszférából, így például a békési ivóvíz minőségét javító programban. A Duna Aszfalt az egyik szponzora a felcsúti Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiának. Úgy tudni, hogy a Körösaszfalt fiatal vezérigazgatója, Pálffy Balázs, Mészáros Lőrinc lányának jövendőbelije.
  • Az Épkar Szeivolt István tulajdona. Az ő neve legutóbb akkor merült fel, amikor kiderült, hogy a brókerbotrány egyik szereplője, a Kun-Mediátor fővárosi székhelye Szeivolt tulajdonában lévő ingatlanba van bejegyezve. Az üzletember ezt közleményben utasította vissza, sőt hozzátette, hogy annál több köze van a Fidesznek a botrányos céghez.
  • A West Hungária Bau azon kívül, hogy ugyancsak sorra nyeri a közbeszerzéseket a Várkert Bazártól kezdve az MTK stadion megvalósításáig, azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy tulajdonosa, Paár Attila megvásárolta Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak a részesedését az Elios nevű cégben. Az Eliosnál az OLAF, az unió csalásellenes hivatala is vizsgálódik a közszférától elnyert és uniós pénzekből finanszírozott megbízások ügyében.
Az említett cégek közül egyedül a Körösaszfaltnak nem volt érdemi tevékenysége, évek óta nincs árbevétele, évente egy-két milliós vesztesége van. Ennek alapján akár érthető is, hogy ha már megszerezte a Magyar Építőt, akkor ehhez tőkére és tudásra is szüksége van.

Összességében azonban – ha a Gazdasági Versenyhivatal engedélyezi az összefonódást – egy tekintélyes építőipari vállalkozás jöhet létre a Körösaszfalt részvételével. Ha csak a Magyar Építő és a két új tulajdonos tavalyi eredményét nézzük, az is együttesen 40 milliárd forint, ha pedig ehhez még hozzátesszük a Körösaszfalt tulajdonosának, a Duna Aszfaltnak az árbevételét, akkor már 126 milliárd forintos summa jön ki.

A Közgépnek tavaly, amikor a kifutó projektek miatt érdemben még nem érződött, hogy a tulajdonos Simicska Lajos összeveszett Orbán Viktor kormányfővel, 112 milliárd forint volt az árbevétele. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság éppen ezen a héten hozza meg ítéletét, hogy jogszerű volt-e a Közbeszerzési Döntőbizottság júliusi határozata, amely három évre eltiltaná a Közgépet a közbeszerzésektől.

Szijj István nem is rejtette véka alá, hogy a terjeszkedéssel az a céljuk, hogy sikeresen szerepeljenek azokon a közbeszerzéseken, amelyeket az Európai Unió 2020-ig tartó fejlesztési ciklusának projektjeire írnak ki.

A GVH-hoz beadott fúziókérelemmel kapcsolatban kerestük a Körösaszfalt vezérigazgatóját, Pálffy Balázst; ha kapunk választ, közöljük.