Mennyire komolyan vehető autógyártó a Tesla?

Fotó: AP / Paul Sakuma

-

Rocksztár alapító, hatalmas bejelentések, látványos bemutatók, már-már Apple-szintű hájp. A Tesla menő, de vajon mire megy a nagyfiúkkal?


Míg néhány éve a Tesla még egy karizmatikus és sikeres tudóst vagy legfeljebb valami róla elnevezett fura, elektromossághoz kapcsolódó mértékegységet jelentett, ma már mindenki az autógyártóra gondol a név hallatán. A Nikola Teslához hasonlóan karizmatikus és sikeres Elon Musk által alapított, kizárólag elektromos kocsikat gyártó autómárka a 21. századi autógyártás egyik legnagyobb ígéreteként szerepel a köztudatban. És eszeveszettül menő.

Sokan – köztük persze maga Elon Musk is – a következő Apple-nek tartják a céget, amelynek vezetője nem is fukarkodik a bevállalós ígéretekkel. És ezek eddig nagyrészt be is jöttek neki, de kicsit a számok mögé nézve azért akadnak kérdőjelek a mesés Tesla-sztori körül.


Elon Musk, a Tesla arca és sikereinek első számú motorja


31 500-ból egymillió autó tíz év alatt?

Ott vannak például az eladások. 2014-re a teljes gyártási kapacitást lefedő, 35 ezer darabos éves eladást jelzett előre a cég, az év vége felé azonban már látszott, hogy ez nem fog menni, és majdnem 10 százalékkal lejjebb, 33 ezerre csavarták le a célszámot. Az éves eredmények ismertetésekor aztán kiderült, hogy a 33 ezer sem ment, csak valamivel több mint 31 500 autót értékesítettek.

A villanyautózás amerikai központjának számító Kaliforniában és az ebből a szempontból Európa legfontosabb piacaként emlegetett Norvégiában is csökkentek a Tesla eladásai 2014-ben, és a legnagyobb ígéretnek tartott Kínában sem igazán tud erőre kapni az értékesítés. Bár a legyártott autóknak mindössze 15 százaléka került tavaly az ázsiai piacra a tervezett 30 százalékkal szemben, a kocsik fele így is eladatlanul áll a kereskedőknél.

Nem véletlen, hogy mindhárom földrészen új értékesítési vezetők kinevezését tervezi Elon Musk, Kínában pedig nemcsak a régióért felelős vezetőt, de az alkalmazottak harmadát is lecserélte. Ó, és a Tesla globális értékesítési igazgatói pozíciójára is új embert keresnek. Összehasonlításképpen: a világ három legnagyobb autógyártója (Toyota, Volkswagen, General Motors) egyaránt tízmillió körüli darabszámban értékesített autókat 2014-ben, a Teslánál még a Porschéhoz hasonló exkluzív gyártók is egy nagyságrenddel többet adnak el.


Bár a hagyományos autógyártókhoz képest elenyésző mennyiségekről van szó, a Tesla eladásainak bővítése nem a terv szerint halad


Mikor lesz ebből nyereség?

Ami a pénzügyeket illeti, a Tesla még soha nem termelt nyereséget, de ez egy induló vállalatnál, főleg az autóiparban, főleg egy innovatív modelleket gyártó cégnél aligha számon kérhető. Az 1994-ben alapított Smart márkával sem sikerült még egyetlen eurót sem keresni, pedig az a világ legrégebbi és egyik legnagyobb autógyártója, a Daimler tulajdonában van. 2013-ben mindenesetre 74, tavaly pedig már 294 millió dolláros veszteséggel működött a Tesla. Musk a veszteségekről azt mondta idén januárban a Detroiti Autószalonon, hogy csak a fejlesztések miatt vannak, azok nélkül már nyereséges lenne a Tesla.


Valamikor idén kerülhet piacra a cég új modellje, a Model X


Ígéretek, ígéretek, ígéretek

Az biztos, hogy egyszerre dolgoznak új modelleken és az értékesítési hálózat bővítésén is, de nem véletlenül. A Model S-en – és annak különféle változatain – kívül semmije nincs a cégnek jelenleg, a régóta ígért szabadidő-autó idén jelenhet meg, egy kisebb és olcsóbb új modell érkezése pedig 2017-ben várható. És a tervek egyáltalán nem szerények. 2020-ra félmillió Tesla eladása a cél, 2025-ről beszélve pedig már milliós darabszámokat emleget a cégalapító.

Ehhez képest idén szerények a tervezett számok: 55 ezer darab Model S és – a valamikor az év közepétől már rendelhető – Model X szabadidő-autó eladása a cél. A nagy növekedés a már említett, szélesebb vásárlóközönség számára is elérhető harmadik modellel kezdődhet.

A tanulmányautóként már bemutatott Chevrolet Bolttal azonos szegmensben versenyző kis Tesla piacra dobásához azonban előbb meg kell építeni az új gyárat Nevadában 1,5 milliárd dolláros beruházással. És addigra nemcsak a Bolt, de más gyártók elérhetőbb árú villanyautói is a piacon lesznek, és ami még rosszabb, néhány éven belül a jelenlegi Modell S és a Model X is konkurenseket kap az európai és japán prémiumgyártóktól. Musk mindezek ellenére úgy számol, hogy legkésőbb 2020-ra nyereséges lesz a cég.


1,5 milliárd dollárért épít gyárat a cég Nevadában a gyártási kapacitás bővítésére


Nem sok vizet zavarnak?

A célok nagyon erősek, de a jelent elnézve talán nem is olyan meglepő, hogy a klasszikus autógyártók a meredek kijelentések ellenére nem tekintenek veszélyként a Teslára. Carlos Ghosn, az elektromos autózás iránt talán legelkötelezettebbnek számító hús-vér autógyártó, a Renault-Nissan főnöke szerint is a Tesla – és a körülötte kialakult hájp – inkább segíti a villanyautók ismertebbé és elterjedtebbé válását.


A jelenleg egyetlen modellként kínált Model S darabszámait látva nem nagyon van miért izgulniuk a nagy autógyárak vezetőinek