Mennyiért autózhatunk az új Skoda Fabiával?

Forrás: Skoda

-

Kilométerenként 28-30 forintba kerülhet az új Fabia. Hét év alatt összesen 2,9-3,1 millió forintra rúghat az összköltség.


A Buksza folytatja az autófenntartási költségeket bemutató sorozatát: a Skoda Fabia 1,2 literes benzinmotoros, 90 lóerős verziója következik. Az autó extrák nélkül 4,5 millió forintba kerül, a Bukszánál járt tesztautóban számos extra volt (pl.: bőr kormánykerék, parkolóradar, alufelni, fűthető ülések stb.), így a szóban forgó autó ára 5,2 millió forintra rúgott. A legfontosabb megállapításaink:
  • évente 340-370 ezer forint kell benzinre 15 ezer kilométeres futásnál,
  • hét év alatt a kötelező szervizekre 302 ezer forint megy el,
  • hét év alatt – értékvesztés nélkül – 3,1 millió forintba kerül a Skoda Fabia 1,2 TSI fenntartása, így egy kilométer 29 forintra jön ki,
  • az értékvesztés eredményeként a 4,5-5 millió forintos autó ára 5 év múlva 1,6 millió forint körül lehet, azaz durván 3 millió forint megy el erre.
De nézzük részletesen!



Fogyasztás

A gyári adatok szerint a Skoda Fabia 4-6 litert fogyaszt 100 kilométerenként, országúton 4, a városban 6 literes fogyasztást ígérnek, a vegyes használatra pedig 4,8 literes fogyasztást mondanak. A Buksza mérése szerint az országúton, illetve autópályán 90-es tempónál 4-4,2 litert evett a Fabia. Többet, 5,2-5,5 litert fogyasztott 130-as sebességnél. A városban pedig többször 100 kilométeres etapok alapján 6,5-7 literes – átlagosan 6,8 literes – fogyasztás adódott.


Ha évi 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolunk (ebből 10 ezer kilométer városi, 5 ezer pedig autópálya/országúti forgalom), akkor a mostani átlagbenzinárral számolva – az 5 ezer városon kívüli kilométert 120-130-as tempóval számolva – 370 ezer forintba kerül az üzemanyag egy év alatt. Ha 90-es sebességgel megyünk városon kívül, akkor spórolunk több mint 27 ezer forintot, ebben az esetben ugyanis az éves benzinköltség 343 ezer forint lesz.



Biztosítás, szervizek

További kiadás a kötelező biztosítás: az online biztosítási alkuszoknál végzett kalkulációk alapján a Fabia biztosítása 35 ezer forintból megúszható (biztosítási adóval együtt). A Porsche Hungáriától a Buksza hét évre, 105 ezer kilométeres futásteljesítményre kérte el a kötelező szervizek becsült költségét, ez 302 ezer forint összesen, évente átlagosan 43 ezer forint. (Utóbbi összeg kizárólag a kötelező szervizek kiadását tartalmazza, az egyéb – például balesetből adódó – szervizek költsége nincs benne.)


A Skoda Fabia egyébként fiatalon a német autóklub, az ADAC megbízhatósági statisztikái szerint a jobbak közé tartozik. A hároméves Fabiáknál 1000 autóra 5,4 meghibásodás jutott, ez ugyan elmarad a legjobb eredményt elérő Audi A1-es eredményétől (2,8 hiba), de jobb mint az Opel Corsa 6,8-es hibaértéke.

A hétéves Fabiák viszont már a középmezőnyben foglalnak helyet 41 hibával. Ennél mondjuk jobb értéket produkált a Toyota Yaris (28 hiba), a Fiat Punto viszont jóval gyengébb eredményt (59 hiba) ért el. Fontos azonban, hogy ezek az ADAC-statisztikák még az előző, nem a mostani cikkben szereplő Fabiára vonatkoztak. A brit What car magazin listáján az új Fabia az előkelő helyen, az első ötben foglal helyet.



Összesen

Az előbb felsorolt kiadásokból adódik, hogy hét év alatt városon kívül 120-130 kilométeres sebességnél csak a benzin 2,6 millió forintot visz el. Ha azonban ezeken az utakon beérjük a 90-es tempóval, akkor csak 2,4 millió forint lesz a benzinszámla. Ehhez jön hozzá a kötelező biztosítás, ami jelenlegi biztosítási díjak alapján hét év alatt 242 ezer forintba fog kerülni. Könnyen lehet azonban, hogy a kötelező díja a következő időszakban emelkedik majd a járműpiac bővülése és a forgalomnövekedés miatt növekvő biztosítói károkkal összefüggésben, pontos becslést azonban nem lehet adni, különösen hét évre vonatkozóan.


A hétéves ciklusban ki kell még fizetni a kötelező szervizek 302 ezer forintos költségét, így összesen körülbelül a városon kívüli tempótól függően 2,94-3,13 millió forintba kerül az autózás a Fabiával. Egy kilométer pedig 28-30 forintra jön ki.



Értékvesztés

Az előbbi kiadásokban nem szerepel a legnagyobb tétel, mégpedig az értékvesztés. A forgalmazó Porsche Hungária az értékvesztésre vonatkozó adatokat csak öt évre adta meg, hét évre nem tudnak pontos becslést adni. A Fabia újkori értéke a 15 ezres évi futásteljesítményt alapul véve 5 év alatt 1,5-1,6 millió forintra csökken, azaz az értékcsökkenés a 3 millió forintot is meghaladhatja.


Skoda Fabia 2015


Megjegyzés: A Buksza a fenti kalkulációkat a KSH legfrissebb (2015. június) átlagos üzemanyagárával számolta, a kötelező biztosítás díja két online alkusz (Netrisk, Biztosítás.hu) kalkulációjából jött ki. A biztosítás egy 40 éves, XI. kerületi budapesti férfire vonatkozik. A kötelező szervizek becsült díját és az értékvesztésre vonatkozó becslést pedig az autó forgalmazója, a Porsche Hungaria adta meg. A Buksza az egyéb kiadásokat nem számolta, mint például a gumicserék költségét, a parkolási és útdíjakat. Még valami: természetesen készültek képek a kipróbált Fabiáról, de a memóriakártyáról sajnos eltűntek, ezért máshonnan importált képekkel illusztráltuk a cikket.


Ha tetszett a poszt, a Bukszát a Facebookon is lehet szeretni.

Korábbi Buksza-posztok:
A Jurassic World már a harmadik legsikeresebb film
Mekkora fizetés vár a felvételizőkre?
Új személyit kér? 5000 forint lesz
63 vagy 222 ezer forintos nyugdíj - jöhet a korhatáremelés
Durva szakadék Budapesten